کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شاخص ترس و طمع خبر از ترس می‌دهد!

همه از خود می‌پرسند آیا واقعاً بازار صعودی است یا هنوز برای گمانه‌زنی خیلی زود است؟

بیت‌کوین در چهارم فوریه پس از افت نزدیک به شش‌درصدی چند روز قبل، به بالای 40.000 دلار بازگشت و حالا می‌تواند از یک رشد تقریباً ۹ درصدی از آن صحبت کرد. همه در حال پچ‌پچ‌کردن هستند و ورد کلام همه هم همین جمله کوتاه است؛ بازار صعودی شده است!

با این حال، شاخص ترس و طمع بیت‌کوین همچنان به ترس شدید اشاره می‌کند. به نظر می‌رسد فشار فروش بیت‌کوین کاهش یافته؛ زیرا ارز دیجیتال برتر بازار در زمان نگارش این مقاله حدود 40.300 دلار معامله می‌شد. با زوم‌کردن بیشتر البته متوجه می‌شویم بیت‌کوین هنوز 41.5 درصد از بالاترین قیمت خود یعنی 69.044 دلار در 10 نوامبر سال گذشته پایین‌تر است. با نگاهی به روند قیمت در سال ۲۰۲۲ هم باید گفت بیت‌کوین از اول ژانویه میلادی تاکنون حدود 15 درصد کاهش یافته است. یعنی هنوز برای گفتن صعودی‌شدن بازار کمی زود است.

فعلاً بیشتر چارت‌ها سبز است
در بازار ارزهای دیجیتال، بیشتر دارایی‌ها در زمان انتشار این گزارش با رنگ سبز معامله می‌شدند. اتریوم (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر قیمت در محدوده 3000 دلار قرار دارد، اما احتمال رفتن آن به کانال 2000 زیاد است.

طبق داده‌های کوین‌جکو، اتریوم با وجود افزایش شدید در هفت روز گذشته، همچنان 39.5 درصد از بالاترین قیمت خود در قیمت 4.878 دلار که در 10 نوامبر سال گذشته میلادی به آن رسیده بود، پایین‌تر است. از آنجایی که شاخص ترس و طمع کریپتو، شاخصی که احساسات بازار را اندازه‌گیری می‌کند، همچنان در «ترس شدید» باقی مانده است، به نظر می‌رسد معامله‌گران همچنان در خلق و خوی وحشت و هراس و البته احتیاط به سر می‌برند.

فشار خرید را چه کسی وارد می‌کند؟
بر اساس داده‌های تحلیلی IntoTheBlock، به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها در بازار آرام شده است؛ زیرا تعداد آدرس‌های بیت‌کوینی که این دارایی را برای کمتر از یک ماه نگهداری می‌کنند، از 28 دسامبر 32.07 درصد کاهش یافته است. طبق این داده‌ها، به نظر می‌رسد فشار خرید فراوانی از سوی دارندگان میان‌مدت و بلندمدت – که در قیمت‌های اخیر انباشته شده‌اند – وارد می‌آید.

این تغییر در فشار خرید توسط داده‌های دیگر تحلیلگران نیز تأیید شده است. بر اساس تجزیه‌وتحلیل آن‌چین، حجم معاملات بیت‌کوین در سال گذشته شاهد یکسری جهش‌های بزرگ بود که تقریباً همه آنها پس از افت قیمت اتفاق افتاده‌اند. گاوهای کریپتو و آنان که به قیمت امیدواری بیشتری دارند، زمانی که بیت‌کوین سقوط می‌کند به‌دنبال کاهش حجم معاملات هستند و این نشان‌دهنده احتمال فراوان برگشت قیمت است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/f0vg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.