کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

خطاب به رییس‌جمهور: شبکه‌ نمایش خانگی از تعدد متولی رنج می‌برد، به‌ دادش برسید!

نماوا، فیلیمو و فیلم‌نت در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور:

اختلافی که وزارت ارشاد و ساترا سال‌هاست درباره بحث نظارت و صدور مجوز شبکه نمایش خانگی دارند هنوز حل نشده و حالا با تشکیل شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در زیرمجموعه ریاست سازمان صداوسیما،‌ موضوع پیچیده‌تر شده است.

نمایندگان مجلس نیز در ماه‌های اخیر اعلام کردند که قصد دارند نظارت بر شبکه نمایش خانگی را از صداوسیما به وزارت ارشاد بازگردانند. با این حال سانسورها و ممیزی‌های ساترا موجب شده که پخش برخی از سریال‌های تولیدی توسط VODها متوقف شود.

به همین منظور هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدیویی آنلاین به رئیس جمهوری که رئیس شورای عالی فضای مجازی هم است نامه‌ای نوشته‌اند و در آن خواستار بررسی این اختلاف‌ها و نظارت‌های سلیقه‌ای شده‌اند.

در این نامه به بازار پررونق شبکه نمایش خانگی در دو سال اخیر اشاره شده است و همچنین در متن آمده است: «با شروع این صنعت در ایران میزان قابل توجهی از سهم ترافیک اینترنت کشور به محتوای داخلی اختصاص پیدا کرده است. امروز فعالان این صنعت که همگی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند توانسته‌اند با توسعه پلتفرم‌های خود و سرمایه‌گذاری جدی در تولید محتوا و نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد در عرصه تولید نرم‌افزار و همچنین تولید محتوا، مانع خروج نیروهای متخصص از کشور از یک‌طرف و از طرفی افزایش تولید آثار نمایش خانگی در همه ژانرها و برای همه سلایق شوند.»

در بخش دیگر نامه آمده است که در نتیجه توجه به شبکه‌های نمایش خانگی،‌ ماهانه بیش از ۱۰ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند که این امر فعالان این صنعت را امیدوار کرده است.

در قسمتی دیگر از نامه می‌‌خوانیم که این نهاد به نظارت صداوسیما و همچنین اختلاف صداوسیما و وزارت ارشاد اشاره کرده است: «در طی چند سال اخیر و متاسفانه برمبنای درک ناصحیح از اداره این پدیده نوظهور که به سرعت در مسیر رشد قرار گرفته یک دعوای بیشتر سیاسی و کمی هم فرهنگی بر سر تصاحب صدور مجوز فعالیت پلتفرم‌های نمایش خانگی و محصولات آنها نیز شکل گرفته است. پلتفرم‌ها نیز سردرگم بین اظهارنظرهای عجیب نهادهای دولتی و حاکمیتی روزهای بسیارسختی را می گذرانند.»

این نهاد صنفی معتقد است که صداوسیما و وزارت ارشاد، بدون توجه به سرمایه‌ و نیروهای انسانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، سال‌هاست که با درگیری بر سر اینکه خود را متولی امر نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی بنامند روند رو به رشد این صنعت را کند کرده‌‌اند.

هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدیویی آنلاین با تاکید بر اینکه آنها همواره به تنظیم‌گری در این عرصه اعتقاد داشته و دارند و آن را برای خود و کشور نیز سودمند می‌دانند، در ادامه نامه آورده‌اند: «محدودیت‌ها و رفتارهای اعمال شده یکسال اخیر توسط صداوسیما، چنان فضای کسب‌وکار و فعالیت پلتفرم‌ها را مخدوش و با تنش مواجه کرده است که در خوشبینانه‌ترین حالت دیگر امکان اعتماد به گفتار، اقوال و تصمیمات مجموعه‌های ذیربط برای رونق و حمایت از پلتفرم‌های VOD را نمی‌توان باور کرد.»

در این نامه آمده است که نهاد تنظیم‌گر بی‌طرف نیست و دائما می‌خواهد اقتدار خود را در این عرصه محکم‌تر کند چرا که این نهاد خودش هم در این مجموعه بازیگر است و با نقش تنظیم‌گری که برای خودش قائل شده اوضاع را برای کسب‌وکارها پیچیده کرده است.

انجمن صنفی شرکت‌های VOD در بخش دیگر این نامه به سامانه الماس اشاره می‌کند و می‌گوید: «در واپسین روزهای مدیریت رئیس پیشین صداوسیما علاوه بر حضور چند نهاد تنظیم‌گر، شوراهای جدیدی نیز راه‌اندازی شد که این شوراها نیز وظیفه نظارت بیشتر بر تولیدات پلتفرم‌ها و اعطای مجوز تولید به آنها را عهده‌دار شده است. در مسیر غیراصولی اخیر مجموعه‌های ذیربط سازمان صداوسیما با ادبیاتی مغایر با عملکرد واقعی‌شان سعی درگسترش ممیزی‌هایی که حاصل نگاه اشتباه به جامعه ایرانی است و هر از گاهی سامانه‌ای جدید مثل مورد اخیر موسوم به «الماس» را برای کنترل بیشتر و بیشتر راه‌اندازی می‌کنند. سامانه‌هایی که در سازمان متبوعشان نه تجربه شده و نه برآن مسلطند.»

این نهاد صنفی نتیجه این رفتارها را بلاتکلیفی و برخوردهای سلیقه‌ای می‌داند که به معنی بازی کردن با سرمایه‌های بخش خصوصی و نیروی انسانی کشور است.

انجمن صنفی شرکت‌های VOD معتقد است که نهاد تنظیم‌گر اصالتا باید بی‌طرف باشد، اما آنچه مشاهده می‌‌کنیم این است که این نهاد به‌دنبال بسط اقتدار خود در این عرصه است و هم اکنون به عنوان رقیبی که از قضا خود را تنظیم‌گر هم می‌داند، اوضاع را بسیار پیچیده کرده است.

این نهاد صنفی همچنین به عملکرد مدیران وزارت ارشاد هم نقدهایی وارد کرده‌اند و در این نامه سیاست این وزارت‌خانه را یکی به نعل زدن و یکی به میخ کوبیدن دانستند: «این وزارت‌‌خانه نه در هیبت متولی ظاهر شدند و نه آن را کاملاً رها کردند و روز به روز از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفتند و اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان وارد آن شده است نشدند و در قالب قدیمی خود ماندند.»

این انجمن صنفی در ادامه نامه خود با اشاره به اینکه پلتفرم‌های این صنعت در سال ۱۴۰۰ مبلغی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان را برای سرمایه‌گذاری بخش تولید خود در نظر گرفتند و این گردش مالی بدون اتکاء به منابع دولتی بوده است، از رئیس جمهور سوال پرسیده است که اگر بنا باشد صدا‌و‌سیما متولی حوزه صوت و تصویر فراگیر باشد، آیا طبیعی است که اقلیم خود را بر مبنای واژه تفسیر برانگیز و فارغ از بقیه جریان‌های حاکمیتی مشخص کند؟

در ادامه این نامه همچنین به سهم تنظیم‌گری مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهاد بالادستی اشاره شده است: «درحال حاضر طبق مطالعات بین‌المللی نزدیک به ۸۰ درصد مصرف پهنای باند در جهان در سال ۲۰۲۰ حوزه صوت و تصویر است و احتمالا این سهم در ایران نیز به ۸۰ درصد خواهد رسید، پس اگر قرار باشد تنظیم‌گری این ۸۰ درصد توسط سازمان صدا‌و‌سیما صورت پذیرد، آیا سهم مرکز ملی فضای مجازی که نهاد عالی و بالادستی صنعت است با تمام تاکیدات مقام معظم رهبری ۲۰ درصد باقیمانده است، که از قضا ربطی به حوزه صوت و تصویر ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که برای پایان دادن به این هرج ومرج، تعریف درست و جامعی از تنظیم‌گری ارائه شود؟»

انجمن صنفی شرکت‌های VODمعتقد است که این نهاد در مقاطع مختلف تلاش کردند تا نهادهای تنظیم‌گر را مجاب کند که مطابق با قانون انجمن‌ها مشورت بخواهند و نظر بدهند اما متاسفانه حضور انجمن و اعضایش در این جلسات بیشتر حالت نمایشی داشته و تصمیمات اتخاذ شده در این صنعت عمدتا بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن مشاوره‌های تخصصی این انجمن پیش رفته است.

هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدیویی آنلاین در پایان در این نامه از رئیسی درخواست کردند تا این موضوع به شکل جدی و فوری و با استفاده از نظرات و دغدغه‌های فعالان این عرصه در انجمن VOD بررسی شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/v9z0
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.