کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شرکت‌های خصوصی باید عهده‌دار تلفیق آموزش با فناوری باشند

به مناسبت روز جهانی فناوری‌های آموزشی، نشست تخصصی آینده آموزش با نوآوری‌های دیجیتال برگزار شد

به مناسبت روز جهانی فناوری‌های آموزشی، نشست تخصصی آینده آموزش با نوآوری‌های دیجیتال با حضور نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس، اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر)، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران و فعالان حوزه فناوری و آموزش برگزار شد.


تأکید بر مهارت‌محوری در آموزش


به گزارش روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در این نشست، علی حکیم جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، بر اهمیت مهارت‌محور بودن آموزش‌ها تأکید کرد. او گفت: «در آینده، شغل‌هایی به وجود خواهند آمد که با سطح علمی امروز نه تنها آشنایی نداریم، بلکه نمی‌توانیم به‌طور دقیق مسیر توسعه آنها را پیش‌بینی کنیم.» به گفته او، در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، تحول دیجیتال در آموزش اتفاق افتاد و کلاس‌های مجازی به‌طور موقت باعث ادامه آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان شد. اما با گذر از آن دوره، مجدداً به روش‌های سنتی بازگشته‌ایم و در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در آموزش عقب مانده‌ایم.

او همچنین به استفاده از چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی برای هوشمندسازی آموزش اشاره کرد و دانشگاه‌ها را واسطه‌ای مهم در تربیت نسل متخصص با دانش فناوری دانست. حکیم جوادی افزود: «نظام صنفی و اتاق بازرگانی به‌عنوان نهادهایی که می‌توانند با مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعامل کنند، باید به‌سرعت ترکیب فناوری و آموزش را روشن کرده و نقشه راه آن را تعیین کنند.»


ساماندهی فریلنسرها


حکیم جوادی همچنین به ساماندهی فعالیت‌های فریلنسرها اشاره کرد و گفت: «رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های فریلنسرها، یکی از موضوعات مهم امروز است و می‌تواند به بازار کار کمک کند. با این اقدام، استفاده از تجربیات فریلنسرها گسترش خواهد یافت و این فعالان به‌طور رسمی در بازار کار مشارکت خواهند داشت.»


چالش‌های آموزش و فناوری در کشور


در ادامه این نشست، عمران عباس کالی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، به چالش‌های موجود در تلفیق آموزش و فناوری اشاره کرد و گفت: «ما همچنان درگیر مشکلات پایه‌ای هستیم، از جمله کمبود ۱۷۵ هزار نفری نیروی انسانی در ساختار آموزش کشور. این چالش‌ها مانع از پیشبرد سریع فرآیندهای آموزشی و فناوری می‌شود و نباید تنها منتظر نهادهای تصمیم‌گیرنده و قانون‌گذار باشیم.»


نیاز به تغییر بنیادین در ساختار آموزش


نصرالله جهانگرد، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز با بیان اینکه سند آموزش‌وپرورش با سند توسعه کشور هم‌خوانی ندارد، تأکید کرد که برای تحقق اهداف توسعه‌ای کشور، آموزش نیروی انسانی مسلط به فناوری باید در اولویت قرار گیرد. او افزود: «یکی از مسائل اساسی در این زمینه، اقتصاد آموزشی است. با بهینه‌سازی بودجه و حذف هزینه‌های غیرضروری، می‌توان از فناوری‌های نوآورانه در آموزش استفاده کرد و به عدالت توزیعی در نظام آموزشی نزدیک‌تر شد.»

نشست هم‌اندیشی آینده آموزش با نوآوری‌های دیجیتال تأکید کرد که تلفیق آموزش با فناوری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. بخش خصوصی و نهادهایی نظیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتاق بازرگانی باید پیشرو در هدایت این تغییرات باشند. همچنین، رفع چالش‌های موجود در زمینه کمبود نیروی انسانی و تغییرات ساختاری در آموزش‌وپرورش از جمله اولویت‌های اساسی است که می‌تواند نقش کلیدی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور ایفا کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uvtz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.