کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شرکت‌های بزرگ در برابر کارمندان‌شان تسلیم می‌شوند؟

شیوع کرونا شکل کار در دنیا را تغییر داد؛ مدلی که طبق نظرسنجی‌ها و آمار محبوب است و به نظر نمی‌رسد با رخت بربستن بیماری هم به وضعیت به شکل سابق برگردد

تقریباً دو سال پس از اینکه میلیون‌ها آمریکایی به‌طور ناگهانی با زوم آشنا شدند، با نگاهی گذرا به اطراف می‌توان به سؤالاتی در مورد اینکه دفاتر کار پس از همه‌گیری چگونه خواهد بود، پاسخ داد؛ همین‌جاست.

کارکرد دورکاری تا حد زیادی مشخص شده است؛ چرخ‌های بهره‌وری حتی زمانی که دفاتر گسترده وال‌استریت، سیلیکون‌ولی و دیگر سنگرهای شرکتی خالی بود، در حرکت بودند. کارمندان در خانه ماندند و یاد گرفتند چگونه در محل کار زندگی کنند. در طول سال 2021، سودها افزایش یافت.

رهبران شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند کارمندان را به بازگشت به دفتر تشویق کنند، تا حد زیادی اجتناب‌ناپذیر بودن مدل کار ترکیبی را پذیرفته‌اند؛ استراتژی‌ای که با شیوع ویروس کرونا، فشردگی بازار کار و وجود بیش از 10 میلیون فرصت شغلی در کشور، تقویت شده است.

به گفته آدام گالینسکی، استاد رهبری و اخلاق در مدرسه بازرگانی کلمبیا در نیویورک، اکنون شرکت‌ها در حال یادگیری استفاده از مزایای آن هستند. این شامل انعطاف‌پذیری بیشتر و زمان کمتر برای رفت‌وآمد کارکنان، کاهش هزینه‌های املاک و مستغلات و عملیات برای شرکت‌هاست. گالینسکی می‌گوید: «ما به آنچه قبلاً داشتیم، برنمی‌گردیم. توانایی انجام کارهای خود از راه دور موجب شده لباس‌هایی که افراد می‌پوشند و کارهایی که برای اداره و خانه انجام می‌دهند، تغییر کند.»

جنبه منفی دورکاری
اثرات مضر دورکاری بر مربیگری و تعاملات فردبه‌فرد که فرهنگ شرکت را شکل می‌دهد و همچنین رهبران شرکت‌ها را دچار مشکل می‌کند، ویژه است. بیش از یک‌سوم از مدیرانی که در نظرسنجی بازگشت به کار دیلویت ۲۰۲۱ شرکت کردند، گفتند که بزرگ‌ترین نگرانی در مورد کار ترکیبی یا از راه دور، حفظ فرهنگ شرکت است. حفظ عملکرد و همکاری نیز یکی از دغدغه‌های اصلی بود.

گالینسکی می‌گوید: «چنین نگرانی‌هایی در مشاغلی که در آنها مربیگری اغلب با پیشرفت مرتبط است، مانند بانک‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاوره و سازمان‌های فروش حادتر است؛ بنابراین جای تعجب نیست که غول‌های صنعت مانند جی‌پی مورگان چیس و گلدمن ساکس حتی در حالی که فشار ویروس کرونا در سراسر کشور مشهود است، قصد دارند در هفته‌های آینده به دفاتر بازگردند.»

جی‌پی مورگان در یادداشتی در پایان دسامبر به کارمندان آمریکایی خود می‌گوید: «ما برنامه‌های بلندمدت خود را برای کار در دفتر تغییر نمی‌دهیم (در حالی که برنامه‌های کاری چرخشی را نیز آزمایش می‌کنیم).»

بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری کشور به این ایده پایبند بوده‌اند که کارکنان آنها دوباره شخصاً با هم کار خواهند کرد، حتی اگر کار ترکیبی را پذیرفته‌ باشند. گوگل، مایکروسافت و اپل بازگشت خود را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخته‌اند و تأکید کرده‌اند که آنها به درخواست کارمندان برای انعطاف‌پذیری پاسخ می‌دهند.

گوگل در ایمیلی به واشنگتن‌پست گفته است: «در حالی که آینده کار به‌طور فزاینده‌ای انعطاف‌پذیر خواهد شد، توانایی همکاری و ایجاد انجمن‌های حضوری بخش مهمی از گوگل باقی خواهد ماند. به همین دلیل ما به سرمایه‌گذاری در دفاتر خود در سراسر جهان ادامه می‌دهیم.»

اخیراً گوگل اعلام کرده که یک میلیارد دلار برای خرید فضای اداری مورد استفاده خود در لندن، یک و نیم مایل دورتر از جایی که در حال ساخت یک دفتر مرکزی عظیم جدید است، هزینه می‌کند. «رونان هریس»، معاون گوگل در بریتانیا و ایرلند، در یک پست وبلاگی گفته است: «این تعهد نشان‌دهنده اعتماد مداوم ما به دفتر به‌عنوان مکانی برای همکاری و ارتباط حضوری است.»

اگرچه لیفت قصد دارد در ماه فوریه دفاتر خود را به‌طور کامل بازگشایی کند، اما به کارمندان اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل تا پایان سال از خانه کار کنند. «اشلی آدامز»، مدیر ارشد ارتباطات در ایمیلی گفت این شرکت حمل‌ونقل سواری در حال حاضر شاهد ورود کارمندان بیشتری است.

انتخاب شرکت‌ها انعطاف‌پذیری است
بسیاری از شرکت‌هایی که هنوز برای بازگشت به دفتر تلاش می‌کنند، در مورد نیازهای واکسن خود نیز از پایدارترین شرکت‌ها بوده‌اند. هفته گذشته، «جیمی دیمون»، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان گفته که بانک، کارمندان واکسینه‌نشده را اخراج خواهد کرد.

سیتی‌گروپ نیز قصد دارد همین کار را انجام دهد، حتی پس از آنکه دادگاه عالی ایالات متحده، دولت بایدن را از اجرای دستورات واکسن برای کارفرمایان بزرگ منع و تلاش‌های شرکت برای متقاعد کردن کارگران برای بازگشت به دفتر را پیچیده‌تر کرد. احتمالاً تنش بین تقاضا برای انعطاف‌پذیری و هزینه‌های متعهد شدن به آن به‌طور کامل افزایش می‌یابد.

طبق داده‌های کَسِل سیستمز، کمتر از ۲۸ درصد از افراد شاغل در ۱۰ منطقه تجاری بزرگ کشور، از جمله واشنگتن، نیویورک، شیکاگو و لس‌آنجلس، در هفته اول ژانویه در دفتر بودند. بر اساس تحقیقی که در این ماه از مورنینگ کانسالت انجام شد، ۵۵ درصد از کارگران دورکار، اگر شرکت‌هایشان تلاش کنند آنها را مجبور به بازگشت به دفاتر کنند، شرایط ترک کار خود را بررسی خواهند کرد.

رابین‌هود، برنامه تجاری محبوب، به اکثر ۳۴۰۰ کارمند خود اجازه می‌دهد تا به‌طور دائم از خانه کار کنند و به گروه روبه‌رشدی از شرکت‌های فناوری، از جمله کوین‌بیس و شاپیفای بپیوندند که کار از راه دور در آنها اولویت دارد، اما رابین‌هود 10 دفتر خود را در سراسر کشور حفظ می‌کند.

«سیندی اویونگ»، معاون شمول، برابری و تعلق رابین‌هود در ایمیلی گفته است: «حتی با اینکه ما عمدتاً از راه دور کار می‌کنیم، همچنان به ایجاد یک تجربه اداری عالی و حضوری اهمیت می‌دهیم. همه کارمندان با رعایت پروتکل‌های ایمنی به دفاتر ما دسترسی دارند تا تیم‌ها بتوانند برای لحظات و تجربیات کلیدی که ارتباط و نوآوری را ایجاد می‌کنند، حضوری گرد هم آیند.»

«جانی سی تیلور جونیور»، مدیر اجرایی انجمن مدیریت منابع انسانی می‌گوید: «افزایش هفته کاری ترکیبی به پویایی بازار بستگی دارد. در بازار کاری که کارگران در مقیاس بی‌سابقه‌ای شغل خود را ترک می‌کنند – پدیده‌ای که اقتصاددانان آن را استعفای بزرگ لقب داده‌اند – مدیران باید به درخواست‌های کارکنان برای انعطاف‌پذیری گوش دهند و ایده‌های آنها را درباره کارهایی که می‌توان در خارج از دفتر انجام داد، به چالش بکشند.»

تیلور می‌افزاید: «هفته‌های کاری از دوشنبه تا جمعه، ساعت ۹ تا 17، تمام شده‌اند.»
به گفته «مارک سندلا»، مدیر اجرایی لدرز، یک سایت شغلی برای موقعیت‌های شغلی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند؛ اگرچه دلایل زیادی برای توجیه وجود نیروی کار از راه دور وجود دارد، اما جذب مدیران اجرایی به رشد منجر می‌شود. او ادامه می‌دهد: «اگر در سال ۲۰۲۲ می‌خواهید فرصتی برای رشد کسب‌وکار خود داشته باشید، اگر می‌خواهید استخدام کنید؛ باید نیروی خارج از دفتر استخدام کنید.»

تنوع بیشتر کارمندان در کار از راه دور
شرکت‌ها در حال حاضر مزایای جمعیت بزرگ‌تر مستعدان را می‌بینند. توییتر تغییر خود به سمت کار از راه دور را به‌دلیل تنوع بیشتر نیروی کار این غول رسانه اجتماعی در ایالات متحده دانست. حضور سیاه‌پوستان در سال گذشته یک‌سوم افزایش یافت و به بیش از 9 درصد رسید، در حالی که استخدام لاتینی‌ها با 50 درصد افزایش، به حدود ۸ درصد رسید.

سندلا می‌گوید: «قبل از همه‌گیری، لدرز یک شرکت کلاسیک بدون کنترل از راه دور بود. او دفتر را در روزهای اولیه همه‌گیری تعطیل کرد و برای مدتی بازگشایی در سال ۲۰۲۱ را هدف قرار داد. اما در ماه دسامبر، پس از ماه‌ها بررسی کارمندانش، تصمیم گرفت شرکت از این پس کاملاً از راه دور باشد.»

حرکت او منعکس‌کننده کاری بود که بسیاری از شرکت‌ها در پایان سال انجام دادند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط لدرز، سه میلیون شغل حرفه‌ای در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ به‌طور دائم از راه دور به فعالیت پرداختند. تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۸ درصد از تمام مشاغل حرفه‌ای از راه دور بودند. لدرز پیش‌بینی می‌کند که این تعداد تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۵ درصد برسد.

سندلا می‌گوید: «دورکاری دائمی و در حال شتاب‌گرفتن است و این بزرگ‌ترین تغییر در ترتیبات زندگی و کار آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم است.»

با این حال، با ادامه تکامل محل کار، چشم‌انداز ناآرام باقی می‌ماند. طبق تحقیقات گالینسکی و همکارانش در کلمبیا در مورد تأثیرات روانی کمد لباس کار از راه دور بر بهره‌وری، آنها به‌طور تصادفی صدها کارگر را در طیف وسیعی از صنایع انتخاب کردند تا لباس کار، لباس خانگی و ترکیبی از این دو را بپوشند. طبق مقاله‌ای که محققان اخیراً منتشر کرده‌اند، اختلاط لباس‌های حرفه‌ای و شخصی باعث بدتر شدن وضعیت کارگران می‌شود. در همین حال، لباس‌های خانگی اصالت و تعامل را افزایش داد.

اگرچه ممکن است نادیده‌گرفتن انتخاب لباس برای کارگران از راه دور وسوسه‌برانگیز باشد، اما تحقیقات گالینسکی نشان می‌دهد که آنها «معنی‌دار» هستند و پیامدهای سازمانی مهمی دارند. تغییر به سمت لباس‌های غیررسمی‌تر می‌تواند به ساده‌تر شدن کار برای کارمندانی که نقش‌های مختلف را انجام می‌دهند، کمک کند و زمین بازی را برای گروه‌های محروم هموار کند. تحقیقات نشان می‌دهد که در نهایت برای کارفرما و کارمند سودمند است.

ثابت شدن روندی که به نظر می‌رسید عملی نباشد
«رائول ویلار جونیور»، مدیر اجرایی پیکور، شرکت خود را در سال ۲۰۲۰ مجازی کرد. این مرد ۵۴ساله گفت که نظرسنجی از دو هزار کارمندش در شرکت نرم‌افزار منابع انسانی در طول این همه‌گیری به‌طور مکرر نشان داد که حدود ۹۰ درصد ترجیح می‌دهند از خانه کار کنند و این برای بهره‌وری بهتر بود.

ویلار می‌گوید: «بسیاری از افراد هم‌نسل من فکر نمی‌کردند که کار از راه دور عملی باشد، اما در طول چهار ماه اول همه‌گیری، به ما ثابت شد که همگی در اشتباه بودیم. ما در یک محیط مجازی کار می‌کنیم و قرار نیست در شش ماه یا دو سال آن را تغییر دهیم.»

ویلار ادامه می‌دهد: «به عبارتی، محور دیجیتال یک ترازکننده عالی بوده است. کارمندان خارج از دفتر شرکت پیکور در سینسیناتی تجربه مشابهی با کارکنان داخل دفتر نداشتند. در شبکه زوم همه برابر هستند. ما می‌توانیم بهترین فرد را برای این کار استخدام کنیم؛ صرف‌نظر از اینکه در کجا زندگی می‌کنند. ما میزان استرس کارمندان خود را به مقدار زیادی کم کرده‌ایم تا بتوانند روی کاری که برای پیکور انجام می‌دهند و سپس روی خانواده‌شان تمرکز کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6evg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.