کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

۲۴ تیم منتخب برای توسعه API‌ دیجی‌کالا رقابت می‌کنند

«هکاتون» از آمیختن دو واژه «هک» و «ماراتون» به دست می‌آید. برنامه‌نویسان در این رویدادها در یک دوره یک تا هفت‌روزه در دنیای ایده‌ها ماجراجویی می‌کنند. هر هکاتون رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان و افرادی که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، ازجمله طراحان گرافیک، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند تا با هم مسئله‌ای را حل کنند.

«دیجی‌کالا» و «دیجی‌نکست» با همکاری یکدیگر هکاتون برگزار می‌کنند. در این هکاتون ۲۴ تیم از بین ۷۵۰ نفر در قالب ۳۵۰ تیم انتخاب شده و در سالن دیجی‌نکست در مجموعه پارک نوآوری آزادی دور هم جمع شده‌اند. این تیم‌ها طی سه روز با هم رقابت می‌کنند تا به قول خودشان، جهانی را در دست بگیرند که با کدهای خود به وجود آورده‌اند.


رفع دغدغه فروشندگان


نارضایتی فروشندگان از دیجی‌کالا اولین مسئله‌ای است که مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا، در آغاز به کار خود با آن روبرو شده است. او در این‌باره گفت: «جلسات بسیاری با فروشندگان برگزار کردیم، ولی خروجی‌ای حاصل نمی‌شد و سرعت توسعه ما بسیار کمتر از انتظارات فروشنده‌ها بود. به دلیل فشاری که روی سرورهای ما وجود دارد ربات‌های مختلف را متوقف می‌کردیم و جلوی توسعه را می‌گرفتیم.»

به گفته طباطبایی، توسعه APIهای دیجی‌کالا انگیزه برگزاری این هکاتون است. برون‌سپاری نیازهای یک کسب‌وکار یکی از رایج‌ترین اتفاقات دنیای استارتاپ‌هاست. او ادامه داد: «معتقدم که رقبای ما در خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها و خانه‌های خود در حال پرورش ایده‌اند و ما می‌خواهیم این رقبا را به شریک خود تبدیل کنیم تا با کمک یکدیگر به مردم خدمت‌رسانی کنیم.»


استفاده از استعدادهای خارج از مجموعه


کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست، نوآوری را مستلزم استفاده از منابع بیرون از کسب‌وکارها دانست و توضیح داد: «سازمان‌ها معمولاً برای نوآوری تیم‌هایی را تشکیل می‌دهند که هزینه‌بر است و تمرکز و زمان زیادی می‌خواهد و در نهایت هم شاید جواب خوبی نگیرند. راه بعدی استخدام تیم‌های خارج از مجموعه است که اعتماد به آنها خیلی سخت است. راه‌حلی که در دنیا استفاده می‌شود «کرادسورسینگ» است ‌که به استعدادهای خارج از مجموعه اعتماد کرده و با هم مسائل را حل کنیم؛ مشابه کاری که دیجی‌کالا در فروش انجام می‌دهد و فروشندگان می‌توانند با استفاده از پلتفرم دیجی‌کالا خدماتشان را بفروشند.»

اعتماد به توانایی نیروهایی که استخدام نیستند و تمایل دارند به‌صورت آزادکاری کار کنند، استفاده از همین روند در حوزه نوآوری است. او گوشزد کرد: «اولین همیشه پرغلط خواهد بود. ما سعی می‌کنیم اشتباهات را به حداقل برسانیم و به‌مرور معیارهای داوری هم بهتر خواهد شد. اما اینجا فقط یک مقایسه است و فارغ از نتیجه، مهم است که چه تعداد فروشنده مجاب می‌شوند تا از ایده شما استفاده کنند. اینجاست که پول واقعی تولید می‌شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/prlf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.