کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شفاف‌سازی؛ آری یا خیر؟

در نشست کلاب‌هاوسی نصر تهران با موضوع شفاف‌سازی وام‌های صندوق نوآوری و شکوفایی چه گذشت؟

ماجرا از وقتی شروع شد که علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، در مراسمی اعلام کرد که در دو سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سمت صندوق به شرکت‌های دانش بنیان داده شده است. فعالان حوزه کسب‌وکارهای فضای مجازی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران خواستار اعلام اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده وام شدند، اما با وجود ارسال نامه‌ها و پیگیری‌ها پاسخی دریافت نکردند. نصر تهران نیز پویش خوداظهاری مبالغ دریافتی را راه‎‌اندازی کرد و نشست کلاب‌هاوسی نصر تهران به بررسی همین مسئله پرداخت.

در این نشست سهیل مظلوم از قدیمی‌ترهای سازمان نصر با اشاره به اینکه نهادهای صنفی اصولاً برای مطالبه گری ایجاد می‌شوند گفت: «با این تفکر که هزینه عدم پاسخگویی را سنگین کنیم تا سایرین عبرت بگیرند مخالف هستم. مسئله‌ای که وجود دارد این است که چرا از صندوق‌هایی چون حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، کمیته تخصیص ارز و تمام بانک‌ها به ‌طور یکسان مطالبه‌‌ای صورت نگرفته است. تمرکز بر یک صندوق، به‌منزله راه افتادن جریان شفافیت نیست. فشارهای این‌چنینی بر صندوق نوآوری و شکوفایی و علی وحدت جایز نیست.»

او با بیان اینکه این نهاد قطعا ملاحظاتی محافظه‌کارانه دارد اضافه کرد: «در این برهه حساس که دولت جدید به‌زودی کشور را به دست می‌گیرد، باید بررسی کنیم آیا معدل اثرگذاری صندوق در اکوسیستمی با حدود 6 هزار شرکت دانش‌بنیان مطلوب است یا خیر. اگر صنف معتقد است معدل اثرگذاری آن مثبت نیست برخورد سنگین لازم است، اما اگر معدلش از جامعه صندوق‌ها که واقعاً ناکارآمد هستند بالاتر است، در مضیقه قرار دادن‌ آن، زیاده‌روی است.»

حسین اسلامی، رئیس نصر تهران، در راستای صحبت‌های مظلومی با تأکید بر اینکه از سایر صندوق‌ها نیز درخواست‌هایی صورت گرفته بیان کرد: «ما در ابتدا به‌هیچ‌عنوان قصد رسانه‌ای کردن موضوع را نداشتیم، پیش از نامه ما، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات درخواست شفافیت را به صندوق ارسال کرده بود. وحدت در پاسخ به نامه اول، در مصاحبه‌ای اعلام کرد نهادهای نظارتی با اعلام شفافیت موافق نیستند، نهادهای نظارتی نیز در پاسخ به پیگیری‌های ما اظهار کردند نه‌تنها مخالف افشای لیست نیستند بلکه از این امر حمایت می‌کنند. در پاسخ به نامه دوم نیز گفته شد کسب‌وکارها به اعلام نامشان راضی نیستند؛ البته برخی کسب‌وکارها به شکلی مستقل خود را معرفی کردند.»

جعفر محمدی، نایب رئیس نصر تهران، در ادامه این نشست در خصوص خاستگاه موضوع توضیح داد: «این موضوع از مصاحبه کمیسیون تجارت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفت. در این مصاحبه اطلاعات اعلامی با اطلاعات کمیسیون‌ها مغایرت داشت. در ابتدا فقط جهت ابهام‌زدایی درخواست‌ها ارسال شد که مقاومت در پاسخگویی حساسیت ما را نسبت به مسئله برانگیخت.» عادل طالبی، بنیان‌گذار استارتاپ تیزلند، نیز بر لزوم افشای نام کسانی که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، تأکید کرد. به اعتقاد طالبی، در حال حاضر با این اظهارنظر وحدت، استارتاپ‌ها در مظان اتهامند که از پول دولتی استفاده کرده‌اند. بنابراین هرکسی که از این تسهیلات سود برده، لازم است آن را شخصا اعلام کند و بگوید این مبلغ را صرف چه کاری کرده است.


آیدین عدالت، عضو دیگر هیئت‌مدیره نصر تهران، به لزوم مطالبه‌گری و فشارهای وارده به صندوق نوآوری از جنبه علمی پرداخت و گفت: «در بیشتر کشورهای دنیا از جمله امریکا و اروپا که در روش‌های ارتقای نوآفرینی تجربه بیشتری دارند، یکی از سرویس‌هایی که به صندوق‌ها داده می‌شود، تحلیل اطلاعات آن‌ها و ارائه راهکار است؛ این رهنمودها مسیر تزریق سرمایه‌ها و کمک‌ها را اصلاح می‌کند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تحلیل و کارگروه‌های گوناگونی مانند کارگروه الکترونیک، نانو و آی‌تی دارد که باهوش کافی با شرکت‌ها برخورد می‌کنند. اعضای کارگروه نیز، فارغ از ممانعت از افشای اطلاعات، مصون از اشتباه نیستند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/yb9v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.