کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شل‌کن‌ _ سفت‌کن روسی یا آمریکایی

تفاوت نگاه سیاست‌گذاران دو قدرت سیاسی جهان در حوزه رمزارزها

رمزارزها وقتی بازارشان ریزش می‌کند راحت‌تر و بهتر و شفاف‌تر می‌توان در مورد دیگر مسائل‌شان صحبت کرد و نوشت. وقتی همه‌چیز سبز و صعودی است، آن‌قدر کارشناس و همهمه بر سر بازار آوار می‌شود که صدا به صدا نمی‌رسد و نمی‌توان مباحث عمقی و سیاست‌گذاری را روشن مطرح کرد.

در چند هفته گذشته یا بهتر بگوییم در چند ماه اخیر تحولات این بازار زیاد بوده است. دولت‌ها در نقاط مختلف در حال تصمیم‌گیری برای این بازار هستند.

دولت‌هایی چون چین و روسیه رویه انقباضی و بگیروببند در پیش گرفته‌اند و انرژی و تلاش‌شان را گذاشته‌اند روی این نقطه که رمزارز ملی خود را تقویت کنند و سایر حوزه‌ها از جمله استخراج و تبادل را محدود سازند، اما دولت آمریکا و رگولاتورهایش مسیر کلاسیک رشد نوآوری را در پیش گرفته‌اند؛ البته با رویکرد سخت‌گیرانه در خصوص کسب‌وکارهای خطاکار.

آمریکایی‌ها خوب دانسته‌اند که آنچه در ۴۰ سال گذشته آنها را در اقتصاد پیش انداخته، شرکت‌های نوآور آنها بوده و در حوزه رمزارزها هم دقیقاً می‌خواهند سیاستی را در پیش بگیرند تا اکوسیستم مشابهی در این حوزه شکل بگیرد و پیشتازی آمریکا در حوزه فناوری را کماکان ادامه دهد و تکرار کند.

سیاست‌گذاری سخت‌گیرانه با بستن فضاها و تک‌بعدی دیدن یک پدیده جهان‌شمول تفاوت زیادی دارد. این چیزی است که تفاوت سیاست‌گذار روسی و آمریکایی را مشخص می‌کند.

اگرچه بسیاری معتقدند روس‌ها در این بازار باقی خواهند ماند و بعید است با تحریم‌هایی که آمریکا علیه اقتصاد این کشور وضع کرده، حاضر شوند قید این بخش از اقتصاد جهانی را بزنند، اما در هر صورت روس‌ها که سال‌هاست در نوآوری قافیه را به آمریکایی‌ها باخته‌اند، احتمالاً در این بازار هم نتوانند با آنها زورآزمایی چندانی بکنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0kfg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.