کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
تپسی در اعتراض به اتخاذ رویههای ضد رقابتی در بازار سفارش آنلاین غذا توسط گروه اسنپ، از این شرکت به شورای رقابت شکایت کرد. بنا به اعلام روابط عمومی تپسی، این شکایت با محوریت «ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید به بازار» با استفاده از محدود کردن رستورانها به همکاری با سایر پلتفرمها انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی تپسی، این شرکت مردادماه امسال از سوپراپلیکیشن خود رونمایی کرد و از ارائه سرویس در حوزه سفارش آنلاین غذا به عنوان یکی از سرویسهایی که قرار است در این سوپراپ ارائه شود نام برد. تا به امروز سرویس سفارش غذای آنلاین تپسی که با نام «تپسیفود» کار خود را شروع کرده است، در دو شهر مشهد و شیراز برای کاربران فعال شده است و قرار است به زودی در سایر شهرها از جمله تهران نیز فعال شود.
مطابق با آخرین خبر اعلامشده از سمت شرکت تپسی، عملیات جذب رستوران در تهران شروع شده و این سرویس به زودی در تهران نیز برای کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت. حالا با گذشت بیش از 3 ماه از ورود تپسی به صنعت سفارش غذای آنلاین، این شرکت اعلام کرده به دلیل مواجهه با رفتارهای ضد رقابتی و انحصارطلبانه، از شرکت اسنپ شکایت کرده است.
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی، با ارائه توضیحات بیشتری در مورد این شکایت توضیح داد: «وضعیت اقتصادی مسلط اسنپفود و حتی فراتر از آن انحصار خالص آن در بازار سفارش آنلاین غذا، این شرکت را در شرایط ممتازی برای انجام اقدامات ضد رقابتی متعدد اثربخش قرار داده که ما نتایج آن را امروز برای ورود به بازار سفارش آنلاین غذا و جذب رستورانها برای تپسیفود میبینیم. ما اقداماتمان برای جذب رستوران در تهران را از شهریورماه شروع کردهایم و میبینیم که این شرکت، نه تنها اقدامات ضد رقابتی سابق خود را که پیشتر در شورای رقابت به سبب ارتکاب آنها محکوم شده بوده را در شکلی نوین ادامه داده بلکه به آن شدت بخشیده است. توضیح آن که اسنپ همچنان قراردادهای انحصاری با رستورانها را حفظ کرده است و در قالب این قراردادها، به رستورانهای طرف قرارداد متعهد شده در صورت فعالیت انحصاری با اسنپفود به ایشان مزایای ویژهای شامل تخفیف در کمیسیون، تبلیغات و بهبود امتیاز عملکرد تخصیص دهد.»
به گفته معاون حقوقی تپسی، در رویه جهانی از جمله در اتحادیه اروپا نیز ارائه تخفیف مشروط به همکاری انحصاری از سوی بازیگر دارای موقعیت مسلط رفتار ضد رقابتی قلمداد شده است.
انصاری توضیح داد: «اسنپفود به انعقاد قراردادهای انحصاری بسنده نکرده و برای ایجاد انحصار مطلق، هزینه خروج از قراردادهای انحصاری را نیز برای رستورانها به شدت افزایش داده است و جریمههای سنگینی برای آنها تعیین کرده است.»
انصاری با اشاره به این موضوع گفت: «در پرونده شرکت چیلیوری علیه اسنپفود در سال 98، شورای رقابت با توجه به این که همکاری رستورانها با شرکتهای رقیب موجب لغو قرارداد یا جریمه قابلتوجه از سمت اسنپفود میشود این عمل را مصداقی از محدود کردن معاملات با رقیب (قسمت 2 بند الف ماده 45) تشخیص داده بود.»
بنا به اعلام روابط عمومی تپسی، شکایت تپسی از اسنپ در ارتباط با انحصار در حوزه سفارش غذا، هفته اول آبان به شورای رقابت ارائه شده و در نوبت بررسی این شورا قرار خواهد گرفت.