کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ضربه‌ای به ماینرهای آمریکایی

تمامی فعالیت‌های ماینینگ با استفاده از منابع انرژی کربنی در نیویورک ممنوع شد!

در حالی که در سال‌های گذشته چین با فاصله بیشترین تعداد ماینرهای فعال در دنیا را داشت،‌ پس از ممنوعیت فعالیت‌های ماینینگ در این کشور به‌مرور شاهد افزایش تعداد ماینرها در ایالات متحده بودیم. نیویورک به‌عنوان یکی از مراکز صنعتی اصلی آمریکا به یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های ماینینگ در این کشور تبدیل شد.

حالا اما قانون‌گذاران نیویورکی لایحه‌ای را به تصویب رسانده‌اند که بحث‌های داغی را در خصوص برخی عملیات استخراج رمزارزهای مبتنی بر اثبات کار که خود به انرژی کربنی وابسته هستند، ایجاد کرده است. بر اساس این لایحه جدید، این نوع ماینینگ به مدت دو سال در نیویورک ممنوع می‌شود.

این لایحه که اخیراً پس از تصویب مجلس ایالتی در ماه آوریل توسط سنا نیز تصویب شد، اکنون به دست «کتی هوچول»، فرماندار ایالت نیویورک می‌رسد. او می‌تواند آن را با امضای خود به قانون اجرایی تبدیل و آن را وتو کند.


تقابل طرفداران محیط زیست و صنعت کریپتو


در حالی که طرفداران محیط زیست این لایحه را به‌عنوان یک پیروزی برای کاهش انتشار گازهای کربنی ستایش می‌کنند، طرفداران صنعت کریپتو استدلالی متفاوت دارند. باور آنها این است که این لایحه در صورت اجرا، از محبوبیت نیویورک برای مشاغل مربوط به رمزارزها می‌کاهد.

«کریستین اسمیت»، مدیر اجرایی گروه لابی‌گری انجمن بلاکچین گفت: «اگر این قانون به تصویب برسد، تأثیر منفی قابل ‌توجهی بر استخراج کریپتو در ایالت خواهد داشت و صدها شغل با درآمد خوب را به ایالت‌های همسایه ارسال می‌کند.» مهم‌تر از همه، این قانون نیویورک را به‌عنوان تنها ایالتی که ماینینگ را ممنوع کرده، در موقعیت خاصی قرار می‌دهد. در حالی که بسیاری از ایالات دیگر مانند فلوریدا در جهت مخالف این رویکرد در حال حرکت هستند.

«آنا کلز»، نماینده دولت محلی نیویورک و حامی این لایحه، رأی‌گیری صبح روز جمعه را گامی «ضروری» در مبارزه با بحران آب‌وهوا خواند.


ماینینگ با سوخت فسیلی ممنوع


یکی از مواردی که الهام‌بخش این قانون جدید شد، مربوط به شرکت خصوصی Atlas Holdings است که در سال ۲۰۱۴ شرکت Greenidge Generation را خریداری و نیروگاه زغال‌سنگ آن را به یک نیروگاه گاز طبیعی تبدیل کرد. در سال ۲۰۲۱، این شرکت شروع به استفاده از نیروی تولیدشده برای استخراج بیت‌کوین کرد.

«جان اولسن»، نماینده نیویورک در انجمن بلاکچین گفت: «هدف این لایحه جلوگیری از عملیات‌های ماینینگ جدید است که از طریق سوخت فسیلی تأمین می‌شود، حتی اگر نقش این سوخت‌ها جزئی باشد؛ هرچند تأثیر این لایحه در نهایت اقتصادی است. به این معنا که مشاغل با درآمد خوب به سایر ایالت‌ها داده می‌شود و عملیات ماینینگ که از نظر تأثیرات زیست‌محیطی با نظارت کمتری مواجه می‌شود هم تنها به ایالتی دیگر منتقل خواهد شد.»


این قانون مفید خواهد بود؟


یکی از شرکت‌هایی که در تقاطع صنعت انرژی و استخراج رمزارزها از طریق شیوه اثبات کار قرار دارد، صنایع دیجیتال HashWorks است. این شرکت که بیشتر در ایالات متحده فعالیت می‌کند، توسط کهنه‌کاران صنعت انرژی تأسیس شده تا در آمریکا و کانادا به فعالیت‌های ماینینگ بپردازد.

یکی از بنیان‌گذاران نامی آن «تاد اسه» است. اسه، قبل از ورود به بخش ماینینگ، نزدیک به 30 سال را در بخش انرژی گذراند و در غول‌های صنعتی Sasco Energy و Sempra/AIG کار کرده بود.

او رابطه بین منابع انرژی مبتنی بر کربن و انرژی‌های تجدیدپذیر را در قالب یک همزیستی توصیف می‌کند. اسه در این مورد می‌گوید: « شبکه‌های انرژی هنوز به تولید مبتنی بر کربن نیاز دارند و این واقع‌گرایانه نیست که فکر کنیم نیروگاه‌های مبتنی بر کربن را می‌توان حذف کرد.

کل مفهوم یک شبکه غیرمتمرکز مالی و تراکنشی که توسط یک پلتفرم اثبات کار پشتیبانی می‌شود، می‌تواند مزایای شبکه را به‌طور کلی و نه فقط در پاسخ به تقاضا ارائه دهد. این گسترش ماینرها و شبکه‌های غیرمتمرکز در واقع توانایی توسعه منابع سبز را به‌طور غیرمستقیم ارتقا می‌دهد و از این رو به نظرم قانون مورد بحث چندان مؤثر یا حتی مفید نخواهد بود.»

به گفته تاد اسه؛ این قانون که در صورت تصویب هرگونه افزایش عملیات ماینینگ از طریق اثبات کار با انرژی کربن را در این ایالت ممنوع می‌کند، از همین حالا او و شرکتش را با وجود هزینه‌های بسیار بالا، به فکر مهاجرت به ایالتی دیگر انداخته؛ چراکه افزایش توان ماینینگ که جزء برنامه‌های آنها بود، احتمالاً توسط قانون متوقف خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/swxw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.