رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ضررهای میلیونی در بازار

تأثیر جلسه بانک مرکزی آمریکا بر سرمایه‌گذاران ارزهای مطرح بازار چه بود؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به‌دنبال سقوط قیمت ارزهای دیجیتال در پی جلسه سنای آمریکا، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از موقعیت‌های معاملاتی مربوط به بازارهای مشتقه بیت‌کوین و اتریوم لیکویید شده است. آن‌طور که پیداست بیشتر معامله‌گران لیکوییدشده در موقعیت خرید بوده‌اند.

با سقوط قیمت بیت‌کوین به 35.550 دلار معامله‌گران بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، به‌تنهایی بیش از ۱۰۳ میلیون دلار از دست دادند. قیمت اتریوم نیز با سقوطی مشابه به کمتر از 2.400 دلار رسید. بیت‌کوین در زمان نگارش این گزارش قیمتی معادل با 37.800 دلار دارد. اتریوم نیز هم‌اکنون با قیمت 2.580 دلار معامله می‌شود.

لیکوییدشدن هنگامی رخ می‌دهد که صرافی موقعیت اهرمی معامله‌گر را می‌بندد؛ زیرا دیگر سرمایه‌ای برای باز نگه‌داشتن موقعیت معاملاتی خود ندارد. این اتفاق در بازار معاملات مشتقه رخ می‌دهد که معامله‌گران در آن به ردیابی قیمت‌ها می‌پردازند و بر خلاف بازارهای معاملات‌ آنی (spot) مالک دارایی‌های واقعی نیستند.

سقوط قیمتی ارزهای دیجیتال پس از نشست بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا آغاز شد. پس از اعلام تعهد این نهاد قانون‌گذار به کنترل تورم با افزایش نرخ بهره در سال جاری، دارایی‌‌هایی چون سهام و ارزهای دیجیتال سطوح قیمتی خود را یکی پس از دیگری از دست دادند.

کمیته بازار آزاد فدرال برای بحث درباره تغییرات سیاست‌های پولی، اقتصادی و مالی، هشت بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد.
ادامه رکود در بازار ارزهای دیجیتال، لیکویید‌شدن حدود ۳۱۹ میلیون دلار طی شبانه‌روز گذشته را در پی داشت که اکثر این سرمایه ازدست‌رفته به معامله‌گران بیت‌کوین و اتریوم تعلق داشت. معامله‌گران بازار مشتقه آلت‌کوین‌‌ها حجم سرمایه کمتری نسبت به بیت‌کوین و اتریوم دارند. معامله‌گران معاملات آتی سولانا و ترا به‌ترتیب 8.77 و 6.55 میلیون دلار ضرر کردند.

بیش از ۵۳ درصد معامله‌گران موقعیت لانگ داشتند. بیش از ۱۲۴ میلیون دلار از این ضررها در صرافی بایننس رخ داده است، پس از آن بیشترین سرمایه لیکوییدشده با مبلغ ۹۲ میلیون دلار در صرافی «OKX» که پیش از این «OKEx» نامیده می‌شد، به وقوع پیوست. اکثر این موقعیت‌‌های معاملاتی نیز روی بیت‌کوین و اتریوم بوده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/p8s9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.