کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ضرورت همسویی حاکمیت با اصناف و کسب‌و‌کارها

رویداد بزرگداشت روز فناوری اطلاعات به همت سازمان نصر تهران برگزار شد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به مناسبت ۲۲ تیرماه که در تقویم رسمی کشور روز ملی فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده، رویداد «بزرگداشت روز فناوری اطلاعات» را در هتل اسپیناس برگزار کرد.


بیانیه نصر تهران


نازنین دانشور، عضو هیئت مدیره نصر تهران، بیانیه روز فناوری اطلاعات را به نمایندگی نصر تهران قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما اهالی نصر راه سختی را انتخاب کرده‌ایم، اما همچنان امیدواریم‌. از ابتدا می‌دانستیم این راه، راه آسانی نیست و انتظار موانع و کارشکنی‌ها و ناملایمتی را داشتیم و داریم، اما با تمام توان تلاش کردیم پاسدار رأیی باشیم که در انتخابات گرفته‌ایم… اکنون که در روز فناوری اطلاعات هستیم، ده‌ها موضوع باز داریم؛ از طرح صیانت خاموش گرفته تا برخی پلمب‌ها و فیلترینگ‌های سلیقه‌ای. در این راستا تلاش کرده‌ایم درباره مسائل با نهادهای تأثیرگذار و تصمیم‌گیر گفت‌وگو و تعامل کنیم…. درهای سازمان را به روی همه باز کرده‌ایم و امیدواریم افراد تازه‌نفس در موج دوم کنار ما بایستند.»


سه ضلع اصلی توسعه فناوری اطلاعات


شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ نیز در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه حول افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی عنوان کرد: «فعالان حوزه فناوری اطلاعات، راهبران این پروژه توسعه‌ای و نسل زد، سه ضلع تحقق این هدف هستند. بسیار مهم است که تا چه حد در فرایندهای فعلی در حوزه فناوری اطلاعات به مخاطبان نهایی و غایی خود توجه می‌کنیم. نباید چالش‌ها و موانع باعث شود که مخاطبان و اضلاع اصلی این فرایند فراموش شوند.»


پیام رئیس مجلس شورای اسلامی


در این رویداد، علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «حل مشکلات امروز کشور، خصوصاً در عرصه اقتصاد وابسته به فناوری اطلاعات و حضور پای‌کار دانشمندان و فعالان این حوزه است، چراکه این حوزه از فناوری‌های روزگار ما، به‌عنوان عامل تحرک و پیشران سایر حوزه‌ها شناخته می‌شود.

اما این موتور قدرتمند هنوز در کشور ما، به‌عنوان منشاء ایجاد تحول چشم‌گیر در بخش تجارت و اقتصاد و کاهش هزینه‌های بخش تولید عمل نکرده و دستیابی به این مهم را در پرتو فضاسازی مناسب برای حضور فعالانه بخش خصوصی و هدایت مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاه‌های کشور با رویکرد کاربردی کردن دستاوردهای علمی-پژوهشی، قابل تحقق می‌دانم، به آن شرط که دولت در جایگاه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تثبیت راه‌کارهای حفظ نیروهای کارآمد و متخصص، نقش‌آفرینی کند و فرصت را برای این جامعه تخصصی ارزشمند، بیش از پیش فراهم سازد.»

او به عنوان نماینده مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی باور دارد که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، تعامل فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است. از این‌رو هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم همسو و همگام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توأمان تأمین شود.


تسهیل فضای کسب‌و‌کار


سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس نیز در این رویداد عنوان کرد:«وزارتخانه‌ها در حال حاضر به‌طور جدی می‌خواهند زیرساخت هوشمند را توسعه دهند. دولت نیز باید از این حوزه حمایت کند. مجلس نیز در این زمینه لازم است همزمان مقررات‌گذاری و مقررات‌زدایی را به منظور تسهیل فضای کسب‌وکار انجام دهد. فراکسیون راهبردی مجلس یک کمیته تخصصی تأسیس کرده که اعضای آن از خود فعالان حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شده است و مجلس از نظرات تخصصی آنها استفاده می‌کند.»


ضرورت همکاری با نهادی صنفی


حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تبریک روز ملی فناوری اطلاعات، از اهمیت ثبت این روز در تقویم و مصادف شدن آن با سال دانش‌بنیان گفت و این اقدام و برگزاری چنین مراسمی را بهانه‌ای برای دادن اهمیت بیشتر به نقش فناوری اطلاعات و به رسمیت شناختن دارایی‌های نامشهود معرفی کرد. او که معتقد است ادبیات فناوری و ادبیات حوزه نرم‌افزار باید در تمامی نهادهای دولتی و خصوصی کشور جا بیفتد، در توضیح این مسئله گفت: «از مجلس این خواهش را داریم که قبل از نهایی شدن هر طرح یا تصمیمی و رفتن آن به صحن علنی، از فعالان این حوزه مشورت گرفته شود. اگر چنین مسیری در خصوص طرح صیانت عملیاتی می‌شد، این طرح مسیر دیگری به خود می‌گرفت.» به گفته اسلامی، سازمان نصر تهران تلاش کرده در حوزه رسانه به شکل جدی‌تری عمل کند و همچنین به دنبال امکان‌های گفت‌وگوی صریح با دولت بوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/04sw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.