کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ضوابط حضور مسئولان در رسانههای اجتماعی تدوین شد / راهاندازی گشت ارشاد مدیران در فضای مجازی
معاون مرکز ملی فضای مجازی از تدوین طرحی برای ضابطهمندکردن حضور و فعالیت مسئولان در فضای مجازی خبر داد و تأکید کرد مدیران باید به قوانینی که خودشان تعیین و تصویب میکنند پایبند باشند.
قاسم خالدی اعلام کرده که مسئولان نباید به صورت بیمحابا در سکوهای خارجی حضور و فعالیت نداشته باشند. بر این اساس قرار شده مرکز ملی فضای مجازی با پیگیری از مسئولان دعوت کند تا در سکوهای داخلی فعالیت داشته باشند و برای بستن حسابشان در سکوهای خارجی نیز در صورت عدم ضرورت اقدام کنند.
همچنین او خبر داد در حال رصد فعالیت مسئولان در فضای مجازی هستند، به نوعی که گشت ارشاد مدیران در فضای مجازی راهاندازی خواهد شد تا مدیران به قوانینی که خودشان تعیین و تصویب میکنند عمل کنند.
قاسم خالدی در گفتوگو با مهر با اشاره به یکی از طرحهای جدید مرکز ملی فضای مجازی در ارتباط با ضوابط و الزامات حضور مسئولان در رسانههای اجتماعی گفت: «ما معتقدیم اگر در جمهوری اسلامی قانونی گذاشته میشود باید همه اقشار به آن قانون عمل کنند. حتی اگر قرار است استثنایی وجود داشته باشد این استثنا نیز باید در قالب قانون باشد.»
وی ادامه داد: «بارها گفته شد که اگر سکویی مسدود میشود ممکن است گروههایی به هر دلیلی نیاز ویژه به آن سکو داشته باشند و ما باید این نیازها را برطرف کنیم؛ بنابراین باید برای آن خدمت مابهازای داخلی داشته باشیم مانند تماس صوتی، تصویری و گروهی، اینترکانکشن یا ارتباط بین پیامرسانها که در حال ارائه و تکمیل هستند. اما به هر دلیلی بخشی از نیازها برای گروههای خاصی تأمین نمیشود و در نهایت باید به این گروهها خدمات و دسترسی خاص داده شود. به عنوان مثال خبرنگاران باید همه سکوهای داخلی و خارجی را در رصد خود داشته باشند و باید این نیاز برای آنها به نحوی مرتفع شود. این نه طرح صیانت است نه طرح طبقاتی.»
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: «در این بین اگر مسئولی حسب ضرورت بخواهد در فضای مجازی خارجی تعامل داشته باشد و بر اساس ضرورت شغلیاش میخواهد در فضای بینالملل پیامی را نشر دهد، ما باید ضوابطی را برای این منظور تعیین کنیم. در مطالعاتی که انجام دادیم دیدیم کشورهای مختلف این موضوع را در دستور کار داشتهاند. بخشی توانستهاند با سیاستهای توصیهای این کار را بکنند و بخشی این موضوع را به قانون تبدیل کردهاند.»
او خبر داد که با بررسیهایی که انجام دادهاند طرح «ضوابط و الزامات حضور و فعالیت مسئولان و دستگاههای اجرایی در رسانههای اجتماعی» را تدوین کردهاند.
خالدی در این مورد گفت: «در این مسیر با چالشها و پرسشهایی مواجه بودیم که باید به آنها پاسخ میدادیم. برای مثال آیا حساب کاربری یک مسئول، حساب رسمی است؟ آیا یک مسئول با حساب رسمی حقوقیاش میتواند رفتار حقیقی داشته باشد یا نه و بالعکس. ما روی سند ضوابط حضور مسئولان در رسانههای اجتماعی بیش از دو سال کار کردیم.»
به گفته او این سند توسط کارشناسان مختلف بررسی شد و یک جلسه هم در شورای عالی فضای مجازی به بحث گذاشته شد. برخی نکات حقوقی مطرح و قرار شد مجدداً توسط مرکز ملی بررسی، اصلاح و عودت شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: «ما مصر هستیم که این سند تصویب شود تا مسئولان ما بهصورت بیمحابا در سکوهای خارجی حضور و فعالیت نداشته باشند. ضمن اینکه قرار شده مرکز ملی فضای مجازی با پیگیری از مسئولان دعوت کند تا در سکوهای داخلی فعالیت داشته باشند و برای بستن حسابشان در سکوهای خارجی در صورت عدم ضرورت نیز اقدام کنند. حداقل همه مسئولان اولویتشان باید حضور در سکوهای داخلی باشد.»
او گفت: «برای این منظور پیگیریهایی انجام دادهایم و در حال رصد فعالیت مسئولان در فضای مجازی هستیم، یعنی به نوعی گشت ارشاد مدیران در فضای مجازی داشته باشیم تا مدیران به قوانینی که خودشان تعیین و تصویب میکنند عمل کنند.»