کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
من از حدود هشت، نه سال پیش که در حوزه فینتک خبرنگار بودم، شاهدم که یکسری از چهرهها همیشه در رویدادها و همایشهای مختلف صحبت میکنند، ولی وقتی پوستر این رویداد منتشر شد متوجه شدم چهرههای جدیدتری نیز به حوزه کارآفرینی زنان وارد شدهاند و این اتفاق بسیار خوبی است. اگر از منظرِ فعالیت خودم در رویدادها و روابط عمومی بخواهم به چالشهایی که وجود دارد اشاره کنم، یکی از چالشهایی که بیشتر آن را لمس کردهام، چالش شبکهسازی برای زنان است.
ما قصد داشتیم رویدادی به نام فیناپ زنان برگزار کنیم اما با مقاومتهای زیادی روبهرو شد. میگفتند چرا رویداد را جنسیتی میکنید. در حالی که هدف ما در آن رویداد این بود که مانند دورهمی فعلی بیشتر به زنان حوزه فینتک پرداخته شود، سخنرانها از بین خانمها انتخاب شوند و به نوعی معرف خود و کسبوکارشان باشند. اما یک عده طوری جبهه گرفتند که ما جرئت نکردیم آن را برگزار کنیم و با اوضاع فعلی فکر میکنم شاید الان وقت آن رسیده که چنین رویدادهایی مجددا برگزار شوند، زیرا گمان میکنم خانمهای فعال در حوزه فینتک نسبت به آن زمان بیشتر شدهاند.
در مورد شبکهسازی باید بگویم بهخصوص در حوزهای که ما فعالیت میکنیم، بیشتر آقایان در سطوح ارشد مدیریتی هستند و به همین دلیل برای خانمهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، ایجاد شبکهسازی مؤثر و کارآمد سختتر از آقایان است. یعنی در رقابت با آقایان ما به نوعی بازندهایم، زیرا آقایان خیلی راحت میتوانند در یک کافه بنشینند، صحبت کنند، قلیان بکشند و شبکهسازی کنند، اما چنین شرایطی برای ما که خانم هستیم فراهم نیست. در نتیجه امکان ایجاد ارتباط مؤثر با آقایان و انجام کارهای حرفهای دشوار است.
در سطح و حوزهای که من فعالیت میکنم، گاهی برای اینکه بتوانم با مدیرعامل یک شرکت جلسهای داشته باشم، چندین هفته منتظر بودهام، در حالی که همکار من که یک آقا بوده، یک روز صبح با همان مدیر قراری در کافهای گذاشته و صبحانه خوردهاند و جلسهشان را تمام کردند. این مسئله فرهنگی، نوعی رقابت ناسالم ایجاد کرده است. به نظر من یکی از مواردی که میتواند کمک کند، همین دورهمیها، رویدادها و بسترهایی است که موقعیتی برای خانمها و آقایان ایجاد میکند تا بتوانند شبکهسازی را در محیط دوستانه و حرفهای داشته باشند. البته همانطور که گفتم این موضوع فرهنگی است و حل آن زمان میبرد، اما فکر میکنم همه ما میتوانیم با هم تلاش کنیم و این کار را انجام دهیم.
امیدوارم روزی زنانی که در سطوح بالای مدیریتی هستند، بیشتر شوند. موضوع دیگر اینکه هربار ما در فیناپ رویدادی برگزار میکنیم، به ما میگویند چرا در میان پنلیستها و سخنرانان حتی یک خانم حضور ندارد؟ این به خود زنان برمیگردد.
وقتی ما شروع به تبلیغات رویداد میکنیم، تعداد زیادی از آقایان پیام میدهند، اعلام آمادگی میکنند، موضوع ارائه میدهند و سخنرانی آماده میکنند، اما متأسفانه هیچ خبری از خانمها نیست و کمتر پیش میآید زنی را ببینیم که در استیج حضور داشته باشد و سخنرانی کند. این موضوع بهخصوص در حوزه فینتک که حوزه کاری من است، بیشتر وجود دارد و زنان فعالیت کمتری دارند. حتی گاهی که از آنها دعوت میکنیم، رد میکنند و حاضر نیستند در چنین رویدادهایی سخنرانی کنند و حضور فعال داشته باشند.