همدیگر را حمایت کنید

هاله چیتسازان، بنیان‌گذار دیسکاپ، در رویداد کلاب‌هاوسی کارنگ با موضوع زنان نوآور ایران؛

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فاندرها و کسانی که شاید من اگر می‌خواستم به صورت عادی با آن‌ها آشنا شوم مسیرم سخت یا زمان‌بر بود. برای خانم‌ها چالش‌های زیادی وجود دارد، این‌که بتوانند به هر شکلی خودشان را در بازار نشان بدهند تا توانایی‌هایشان را افراد ببینند و بشناسند، به دور از هرگونه تبلیغی چون شما بهتر می‌دانید که وقتی پای تبلیغات وسط بیاید خیلی راحت ذهن به این سمت می‌رود که این فرد می‌خواهد منفعت و پروژه‌ای را بگیرد و تأثیری که دنبال آن هستند را لزوما نمی‌تواند بگذارد.

اگر بپذیرم این مسائل در حال حاضر در این سطوح وجود دارد شاید قدرت تأثیرگذاری بیشتری داشته باشم. زیرا خیلی از خانم‌ها تا وقتی که در هر شاخه‌ای در موقعیت متخصص کار می‌کنند معمولا این مشکلات برایشان پیش نمی‌آید، اما زمانی که به همان حلقه نزدیک می‌رسند و ارشد مدیریتی می‌‌شوند مشکلاتی به این شکل برایشان پیش می‌آید، به همین خاطر خیلی مهم است که دید واقع‌بینانه‌ای داشته باشند.

موضوع این است که واقعا خودمان چه کاری می‌توانیم بکنیم که این فضا بهتر شود و برای کسانی که 2، 3 سال بعد وارد این فضا می‌شوند کاری انجام داده باشیم. من به شخصه می‌بینم که گروهی از زنان خیلی کمتر همدیگر را حمایت می‌کنند. یعنی من در دوران قرنطینه پروژه‌هایی از آمریکا و آلمان داشتم و آگهی‌هایی زدم که با دوستانی در این حوزه کار کنم، مثلا آقایی را برای کار گرافیک می‌گرفتم و سریع می‌گفت که من دوستم برنامه‌نویس است و خیلی کارش خوب است و می‌تواند این کار را انجام بدهد و من لذت می‌بردم که این آقا فرصت شغلی برای دوست خودش ایجاد می‌کند، اما متأسفانه باید بگویم در بیشتر از 14 سالی که به شکل‌های مختلف در بازار کار بودم ندیدم که خانم‌هایی بیایند و دست خانم دیگری را بگیرند و از او حمایت کنند و توانایی‌هایش را برجسته کنند.

خانم‌های متأهل به خوبی از چالش‌هایشان گفتند، من هم می خواهم اشاره کوچکی داشته باشم به این‌که خانم‌های مجرد هم طبیعتا چالش‌های متعددی دارند و متأسفانه به خاطر ذهنیت ناهنجاری که در بعضی جاها وجود دارد دائما رفتارهایشان رصد می‌شود که ببینند آیا می‌توانند ایرادی پیدا کنند!

یکی از مشکلاتی که در فضای تبعیض جنسیتی خیلی تجربه کردم، زمانی بود که دنبال مجوزها و کارهای مالیاتی بودم و بسیار با دیدگاه‌های از بالا به پایین و متفاوتی روبه‌رو می‌شدم. فکر می‌کنم جای صحبت دارد که دختران جوانی که می‌خواهند وارد فضای کار بشوند تجربه‌هایمان را بیشتر با هم به اشتراک بگذارند تا بدانند چطور می‌توانند با این‌ مسائل کنار بیایند.

یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا حدود یک سال پیش با من تماس گرفتند و به عنوان یک کارآفرین خانم دعوت کرده بودند و من چند نفر از کارآفرینان دیگر هم خدمت‌شان معرفی کردم تا تجربه‌شان بیشتر شنیده شود و از من پرسیدند که خیلی از خانم‌هایی که با آن‌ها مصاحبه‌های عمیق انجام دادیم، یک آقایی به عنوان حامی در زندگی کاری‌شان به عنوان همسر، پدر یا فرد دیگری وجود داشته، برای شما چه کسی بوده است و من هرچه گشتم شرایطم به نوعی بود که اگر نگویم صد درصد، 99 درصد سختی راه را خودم طی کردم و به همین خاطر می‌خواهم اشاره کنم که اگر دوستی هست که بنیان‌گذار آقا ندارد و چنین حامی خوبی ندارد، باز باید خودش را بیشتر تشویق کند که در این مسیر ناهمواره و البته بسیار باارزش آماده شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ct5a
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.