کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عقب‌نشینی جایز نیست

حمایت و سرمایه‌گذاری والمارت در مسمارت بعد از 12 سال همچنان ادامه دارد

به گزارش رویترز، شرکت والمارت پیشنهادی به ارزش 4/6 میلیارد رَند (6/377 میلیون دلار) برای تصاحب 47 درصد از سهام خرده‌فروشی آفریقای جنوبی، «مسمارت» ارائه داده و می‌گوید مبلغ پیشنهادی بیش از 50 درصد ارزش این خرده‌فروشی است.

سهام مسمارت پس از اعلام این خبر در روز دوشنبه، 46 درصد افزایش یافت، زیرا رئیس هیئت‌مدیره آن، کوسنی دلامینی گفت که این پیشنهاد «منصفانه و معقول» به نظر می‌رسد.

بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان، پیش‌تر 51 درصد از سهام مسمارت را به مبلغ 3/2 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ خریداری کرده بود. این سرمایه‌گذاری، هزینه‌ای بود که والمارت در آفریقای جنوبی انجام داد تا پایگاهی برای گرفتن سهم از «داستان رشد آفریقا» داشته باشد؛ اما از آن زمان تاکنون این پروژه در مواجهه با خرده‌فروشان محلی بسیار رقابتی و سودآور مانند شاپرایت و وول وورث، نتوانسته اهداف خود برای گسترش بیشتر در آفریقا را محقق کند و تقریباً سه‌چهارم ارزش بازار خود را در دهه گذشته از دست داده و با مشکل مواجه شده است.

مسمارت گفت که والمارت 62 رند برای هر سهم مسمارت ارائه داده است. دلامینی نیز افزود این معامله به والمارت کمک می‌کند تا «مداخله عملیاتی بیشتر و سرمایه‌گذاری مالی اضافی قابل توجهی انجام دهد».

مسمارت که بسیاری از اقلام مانند پوشاک، لوازم خانگی و کالاهای فصلی را به فروش می‌رساند، در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شده که والمارت را مجبور کرده است تا با کمک مالی، وام‌ها را به سهام تبدیل کند.
مدیریت مسمارت در سال 2019 طرحی را اجرا کرد که شامل فروش دارایی‌های غیراصلی بود، اما کافی نبود و حمایت مالی چهار میلیارد رندی والمارت در طول همه‌گیری، توانست شرکت را قوی‌تر کند.

مسمارت در بیانیه‌ای درباره این پیشنهاد گفته است: «این پیشنهاد بالقوه، در صورت نهایی شدن، دسترسی مورد نیاز مسمارت را به پشتیبانی مالی و عملیاتی مستمر فراهم می‌کند.»

تحلیلگران و بانکداران گفته‌اند که با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این شرکت، اکنون عقب‌نشینی برای والمارت دشوار است، به‌خصوص که رقبا نشان داده‌اند بازار خرده‌فروشی آفریقای جنوبی پتانسیل لازم را دارد. همتایان آن حاشیه سود ناخالص – معیاری کلیدی برای سودآوری شرکت‌های خرده‌فروشی – تا 36 درصد، تقریباً دو برابر مسمارت، منتشر کرده‌اند.

الک آبراهام، تحلیلگر ارشد سهام سسفین ولث گفت: «با توجه به حمایتی که والمارت در این فرایند از مسمارت می‌کند، احتمالاً خوب فکر کرده‌اند.» یک بانکدار که در گذشته به مسمارت مشاوره داده است و نمی‌خواهد نامش فاش شود، گفت: «مبلغی که والمارت در مسمارت سرمایه‌گذاری کرده، کسری از سود سالانه شرکت مادر است. بنابراین می‌تواند به سرمایه‌گذاری ادامه دهد تا زمانی که بتواند آن را تغییر دهد.»

زیان مسمارت در 26 هفته منتهی به 26 ژوئن، از ضرر 5/358 میلیون رند در سال گذشته به 5/903 میلیون رند افزایش یافت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rpmc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.