کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اوایل سال جاری میلادی، آمازون گزارش پایداری ۲۰۲۰ خود را بیسروصدا منتشر کرد. در سویه مثبت این گزارش، آمازون پیشرفتهایی در مسیر اهداف زیستمحیطیاش داشته و این گزارش بر همین دستاوردها تأکید کرده است. با این حال سازمان حفاظت منابع طبیعی «اوشیانا» معتقد است این گزارش دادههای کمی دارد و میگوید چنین تعهداتی از سوی بزرگترین شرکتهای جهان نیازمند بررسی دقیق است. این سازمان با تحلیل بستهبندیها به این نتیجه رسید که آمازون در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۱۰ میلیون کیلوگرم ضایعات پلاستیکی تولید کرده است. این زبالهها شامل بالشتک هوا، پلاستیک حبابدار ضربهگیر و دیگر موادی میشود که در حدود هفت میلیارد بستهای که آمازون در آن سال ارسال کرده، استفاده شدهاند. این گزارش میگوید تنها بالشتکهای هوا میتوانند بیش از ۵۰۰ بار زمین را دور بزنند.
آمازون این برآوردها را رد میکند اما اطلاعات لازم برای دقیقتر کردن گزارش را فاش نمیکند. آمازون همچنین ادعا میکند که استفاده از کیسههای پلاستیکی بازیافتی را از ۲۵ به ۵۰ درصد افزایش میدهد اما اوشیانا یادآوری میکند که هیچ دادهای در مورد میزان واقعی مواد بازیافتنشدنی در آمازون وجود ندارد. اوایل ژوئن امسال ۳۵ درصد از سهامداران آمازون به مصوبهای رأی دادند که شرکت را ملزم میکرد کمیت استفاده از پلاستیکهای یکبار مصرف را اعلام کند.پیمایشهایی که اوشیانا انجام داده نشان میدهد مشتریان تشنه اطلاعات بیشتری در مورد کاهش ضایعات پلاستیکی هستند. البته آنچه مشتریان بیش از همه به دنبال آن هستند، گزینهای برای ارسال بدون پلاستیک در زمان سفارش دادن است.
این سازمان غیرانتفاعی با پرسش از هزاران مشتری آمازون دریافت که هرچه این مشتریان بیشتر از خردهفروشیهای آنلاین خرید میکنند، بیشتر به دنبال راههای اجتناب از ضایعاتند.
آمازون در هند تعهد داده است که استفاده از پلاستیکهای یکبار مصرف را در تمام مراکز خود در این کشور کنار بگذارد. این تعهد به دنبال دستور نارندرا مودی، نخستوزیر این کشور، صورت گرفته که خواستار پایان استفاده از پلاستیک یکبار مصرف تا سال ۲۰۲۲ شده است. حامیان محیط زیست میگویند اگر چنین امری در هند برای آمازون امکانپذیر بوده، چرا در کشورهای دیگر نباشد؟
اوشیانا به عنوان بزرگترین سازمان حمایتی جهان که به محافظت از اقیانوسها میپردازد، از آمازون خواسته فورا به حرف مشتریانش گوش کند. حیات وحش در اقیانوسها هزینه سنگینی بابت عادتهای مصرفی ما میپردازد. مطالعات اخیر برآورد میشود که ۹۰ درصد از کل پرندگان دریایی و بیش از نیمی از لاکپشتهای دریایی پلاستیک خوردهاند و نتایج اغلب مرگبار بوده است.
نبود شفافیت در عملکرد آمازون از موضوعات قابل توجه در جریان قرار گرفتن نام جف بزوس در فهرست ثروتمندترین مردان جهان بوده است. اوشیانا حمایت ۳۵ درصدی سهامداران از این شفافیت را «پیروزی اقیانوسها» میداند و میگوید با افزایش آگاهی سرمایهگذاران از مشکلات پلاستیکی شرکت، تقاضای مشتریان برای جایگزینهای بدون پلاستیک و فشار قانونگذاران و گروههای محیطزیستی، آمازون وادار به اقدام در این زمینه خواهد شد.