کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
صنعت سرگرمی جهانی در چند سال گذشته ناگهان دگرگون شده؛ برخی از سرگرمیها ناپدید و با شکلهای جدیدی از سرگرمی جایگزین شدهاند. دو دهه پیش در صنعت فیلم که تقریباً بر هر نوع سرگرمی دیگری چیره شده بود، برای استراحت بعد از کار در یک شب آخر هفته، گزینه غالب کرایه یک فیلم از شعبه محلی Blockbuster بود.
اما امروز و ۲۰ سال پس از آن، چشمانداز دچار تغییر بنیادی شده و غولهای خدمات پخش مانند نتفلیکس تجارت فیلم را برای همیشه تغییر دادهاند. گرچه وضعیت کمی پیچیدهتر از این است.
در واقع در حالی که خدمات پخش بر اساس تقاضا در حال چیرهشدن بر فرهنگ همگانی است (نگاهی به نامزدهای اخیر جوایز بیندازید…)، اما فناوری از راههای دیگری نیز سرگرمی را دگرگون کرده است. امروز جایگزینهایی مانند بازی و رسانههای اجتماعی در مقام پاسخگویی به نیازهای بخش بزرگی از مردم برآمدهاند و به خودی خود چشمانداز میدان سرگرمی را دگرگون کردهاند. همه این دگرگونیهای مبتنی بر فناوری بر چگونگی مصرف سرگرمیها و عادتهای رفتاری پس از آن نیز اثر گذاشته است.
فناوری بدینگونه سرگرمی را تغییر داده:
۱- تجربهای فراگیرتر خلق میکند: با بهرهگیری از پیشرفتهای چشمگیر فناوری، اکنون سرگرمیها فراگیرتر از همیشه هستند. گرافیک، خطوط داستانی و کیفیت کلی در بازیهای مدرن موجب تغییر نگاه جهان به بازیهای ویدئویی شده است. دوران بازیهای کمی سرگرمکننده گذشته و آنها اکنون به اندازه بهترین فیلمهای هالیوودی هیجانانگیز هستند. فراگیری را با فناوری نوآورانه بازی شامل هدستهای واقعیت مجازی و شبیهسازهای با اندازه کامل (مانند شبیهسازهای رانندگی) میتوان سنجید.
۲- سرگرمیهای امروزی بر پایه درخواست در دسترس هستند: سرگرمیهای درخواستی یکی از باورنکردنیترین پیشرفتهای فناوری اخیر است. همهچیز از نتفلیکس گرفته تا اسپاتیفای و یوتیوب، تقریباً همه شاخههای صنعت سرگرمی، اکنون برای پخش در دسترس هستند. گرچه این روش روی الگوی کسبوکارها نیز اثر گذاشته، اما چشمگیرترین تغییر مربوط به چگونگی مصرف محتوا از سوی کاربران است.
آلبومها جای خود را به فهرستهای پخش پربازدید موسیقی دادهاند؛ مجموعههای تلویزیونی بهگونهای طراحی شدهاند تا در یک جلسه «قابل مصرف» باشند؛ یوتیوب حجم بیپایانی از محتوای تولیدشده به وسیله کاربران را عرضه میکند. دستگاههای مشاهده این محتوا نیز تجربه کاربری را بهبود داده و پیشرفتهای بسیاری در کیفیت بلندگوها، نمایشگرها و همچنین اندازه صفحه نمایش گوشیهای هوشمند انجام شده که به سادگی در مصرف محتوا در حال حرکت منجر میشود.
۳- سرگرمی در حال حاضر کمتر اجتماعی است: سادگی روزافزون دسترسی به سرگرمی با کیفیت بالا کارکرد اجتماعی آن را کاهش داده است. در گذشتههای نهچندان دور مردم با هم به سینما میرفتند. امروز هم درباره رویدادهای جهانی یا ملی در تلویزیون چنین است.
یک دهه پیش گفتوگو با یک همکار یا دوست درباره برنامه ورزشی آخر هفته یا فیلمی که از تلویزیون پخش میشد، کاری معمول بود. امروزه دامنه انتخاب سرگرمی آنچنان گسترده شده که بعید است شما و همکارتان از محتوای یکسان استفاده کنید.
فناوری شکلهای سنتی سرگرمیها را دگرگون کرده و آن را در اوقات بیشتری در دسترس افراد بیشتری قرار میدهد تا هر زمان که میخواهند از محتوای محبوب خود لذت ببرند.