کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
«تحول دیجیتال در صنایع بزرگ ایرانی چگونه است؟» این سؤالی بود که علی نعمتی شهاب، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت فراراه از فرهاد نیلی، مدیرعامل شرکت رهنمان پرسید و در پنل «غولها وارد میشوند» نکستیشن ۲۰۲۴ درباره آن گفتوگو کردند.
فرهاد نیلی رویکرد صنایع بزرگ را در تحول دیجیتال سنتی ارزیابی کرد و گفت که اگر در انقلاب صنعتی سوم تولید انبوه با هزینه تولید کم، ارزش بود، ستاره قطبی انقلاب صنعتی چهارم داده است؛ داده درمان درد مشتری است.

به گفته نیلی بعضی از صنایع بزرگ، ازجمله پتروشیمیها، هنوز تحول دیجیتال را اینطور میبینند که دستاورد کاهش هزینه تولید و کم کردن تعداد نیروی انسانی برای آنها داشته باشد. با همین نگاه هم است که بستر دادهای چنین صنایعی بسیار بزرگ است، اما این بستر دارای معماری آرشیوی است و نه خلق ارزش.

او توضیح داد: «تحول دیجیتال یعنی خلق ارزش با اتکا به داده. داده ضرباهنگ خلق ارزش انقلاب صنعتی چهارم است که امروز در ابتدای آن قرار داریم.»
همچنین، نیلی معتقد است اگر این تفکر غولهای صنعتی تغییر نکند، حیات آنها به خطر میافتد، چون دیگر «درد مشتری» را درمان نخواهد کرد. او در این زمینه گفت: «صنایع بزرگ باید بپذیرند دوران تولید انبوه در حال زوال است و امروز موج تولید سفارشی و شخصی است که در جهان در حال پیشروی است.»
نیلی، یکی از ابعاد کلیدی تولید شخصی تحول دیجیتال را بعد انسانی آن معرفی کرد و به همین اعتبار تحول صنعتی را ماشینی و تحول دیجیتال را انسانی تعبیر کرد.