کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بیماران دچار اختلال مغزی و ناتوانی حرکتی بسیار زود منزوی، ناتوان و وابسته میشوند و این غمانگیزترین اثر بیماری است. سیده فاطمه حسینی، بنیانگذار استارتاپ فنآسا و تولیدکننده قاشق ضد لرزش قاشقیار برای بیماران پارکینسون درباره نیازهای فناورانه بیماران مغزی و حرکتی میگوید: «ما نمیتوانیم بگوییم جای چه محصولی خالی است. بهتر است بپرسیم جای چه محصولات و خدماتی خالی نیست. در این زمینه نیازها فراوانند و کارهای مؤثری میتوان انجام داد. چه در بهبود عملکرد محصولاتی که موجود است و چه در تولید محصولات جدید میتوان گفت کار زیادی انجام نشده است. هر بیماری یا آسیبی در کارکرد بدن مشکل ایجاد میکند و برای هر اختلالی در عملکرد بدن، میتوان به خدمات یا محصولات نوآورانه فکر کرد.»
او نیازهای این دسته از بیماریها را در دو گروه اصلی میشناسد و میگوید: «یک دسته از خدمات میتواند در تشخیص و درمان بیماری به پزشک کمک کند و دسته دیگر میتواند باعث بهبود کیفیت زندگی بیمار شود. ما هم قاشق ضد لرزش قاشقیار را به منظور کاهش وابستگی بیماران سکته مغزی یا مبتلا به پارکینسون و بهبود عملکرد آنان هنگام غذا خوردن ساختهایم. دسته دیگر خدمات یا نرمافزار و محصول یا سختافزار است که با رشد سلامت دیجیتال میتوان به گزینههای زیادی فکر کرد.»
بهبود کیفیت زندگی بدون نگرانی از قضاوت اجتماعی
اگر بخواهیم ریز نگاه کنیم، هر بیماری مغزی و حرکتی دهها نشانه یا اختلال دارد و هر یک از این نشانهها میتواند هدف یک محصول یا خدمت باشد. حسینی میگوید: «مشکل راه رفتن، عدم تعادل کافی، احتمال زمین خوردن، لرزش دست یا اعضای بدن، گرفتگی عضلات، ناتوانی در انجام کارهای شخصی، مشکل تکلم و بلع و دهها نشانه دیگر در زندگی و روان فرد اثرات مخربی میگذارد و تمرکز بر هر یک از این اختلالات میتواند به ایجاد یک راهحل و فناوری جدید کمک کند. برای این کار میتوان با نظرسنجی از خود بیماران به بنیادیترین نیاز آنان پی برد.»
ابزارهای نوآورانه برای مردم تازگی دارند و این میتواند چالشی در بازار محصول ایجاد کند. بنیانگذار فنآسا در این باره میگوید: «فرهنگسازی برای محصول فناورانه یک چالش است. چون با یک نقص سروکار دارد. محصول کمکی برای بیشتر افراد جذاب است ولی اینگونه متمایز شدن را دوست ندارند. گویی به یک بیماری و ضعف اقرار میکنند و آن را به دیگران نشان میدهند. مخصوصا وقتی وسیله قرار است در جمع استفاده شود. از طرف دیگر ابزار به یک نیاز پاسخ میدهد و توسط افرادی که نگران قضاوت اجتماعی نیستند، پذیرفته میشود. اولین مشتریان قاشقیار هم از این دسته بودند.»