فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بزرگترین چالش متخصصان سئو در سال ۱۴۰۱ بود

زمان مطالعه: 6 دقیقه

فیلترینگ و محدودیت اینترنت همچنان و با گذشت نزدیک به ۷ ماه در کشور ادامه دارد و این شرایط نگرانی‌های فراوانی برای شغل‌های فعال در حوزه تکنولوژی ایجاد کرده است. برای نمونه تریبون دومین گزارش جامع وضعیت سئوی ایران را منتشر کرده که طبق این گزارش بزرگترین و جدی ترین چالش متخصصان سئو در سال ۱۴۰۱ فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بوده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ ناآگاهی کارفرمایان از روند یک پروژه سئو بزرگترین چالش سئوکاران اعلام شده بود.

در بخش دیگر این گزارش اعلام شده که با توجه به وضعیت موجود، تمایل به مهاجرت بین متخصصان سئو حدود ۷۰ درصد است. همچنین افراد با میزان درآمد ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان بیشتر از کسانی که درآمد زیر ۵ میلیون تومان دارند، به مهاجرت فکر می‌کنند.

محدودیت بیشتر برای زنان سئو کار

تریبون، دومین گزارش جامع وضعیت سئوی ایران را منتشر کرده است. این گزارش به مقایسه وضعیت فعالان سئو در سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰ پرداخته است که اطلاعات جالبی را در اختیار فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ و البته تصمیم‌گیران حوزه اینترنت کشور می‌گذارد. 

طبق این گزارش در سال ۱۴۰۱ تعداد متخصصان سئوی تازه‌وارد کمتر شده است؛ در سال ۱۴۰۰ سابقه کاری ۱۴ درصد از متخصصان سئو کمتر از یک سال بود. این آمار در سال ۱۴۰۱ به کمتر از ۷ درصد رسیده است. از سوی دیگر میانگین درآمد ماهانه فعالان سئوی پایتخت‌نشین در ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۱ درصد رشد داشته است. طبق این گزارش این رشد در کلان‌ شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای کوچک به ترتیب ۳۷، ۶۷ و ۴۳ درصد بوده است.

۶۲۸ نفر در نظرسنجی سال ۱۴۰۱ شرکت کرده‌اند. ۷۶ درصد پاسخ‌دهندگان مرده بوده و تنها ۲۶ درصد پاسخ‌دهندگان را زنان تشکیل داده‌اند.

از سوی دیگر ۶۱ درصد از متخصصان حوزه سئو، درآمدی بین ۵ تا ۱۸ میلیون تومان دارند. درآمد ۵۱ درصد از زنان بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است و در حالیکه حدود یک سوم از مردان، بین ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومان در حوزه سئو کسب درآمد می‌کنند. 

همچنین میانگین درآمد ماهانه زنان و مردان به ترتیب ۱۰و ۱۶ میلیون تومان است. این گزارش مشخص کرده که ۶۱ درصد از افراد فعال حوزه سئو یک شغل و ۳۹ درصد از آنها دو شغل دارند. از میان افراد دارای یک شغل، ۴۷ درصد در تیم داخلی سئوی شرکت‌ها کار می‌کنند، ۲۰ درصد فریلنسر/مشاور هستند و ۱۹ درصد با آژانس‌ها همکاری می‌کنند.

از میان کسانی که دو شغل در سئو دارند، ۳۶ درصد علاوه بر اینکه در تیم داخلی سئو فعالیت می‌کنند، فریلنسر/ مشاور هستند. همچنین ۳۱ درصد از آنها، هم فریلنسر/ مشاور هستند و هم ری سئوی سایت خود کار می‌کنند.

طبق این گزارش ۶۲ درصد از افرادی که بیش از یک شغل دارند، بیشتر از ۱۰ میلیون تومان در ماه دارند. این آمار در افرادی که یک شغل دارند، ۵۲ درصد است.

براساس داده‌های به دست آمده این گزارش، میانگین درآمد ماهانه افرادی که دو شغل دارند، یک میلیون تومان بیشتر از افرادی است که یک شغل دارند.

بیشتر «کارشناسان سئو» در تیم داخلی شرکت‌ها، درآمدی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دارند و درآمد بیش از ۵۰ درصد از «کارشناسان ارشد سئو» هم بین ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومان است. همچنین درآمد متخصصان سئو در جایکاه «مدیر سئو» بسیار پراکنده است و بین ۵ تا ۳۰ میلیون قرار دارد.

براساس داده‌های نمودار، هیچ کارآموز سئویی بیش از ۱۰ میلیون تومان و هیچ کارشناسی بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه درآمد ندارد.

در سال ۱۴۰۰، درآمد بیشتر «کارشناسان سئو» بین ۳ تا ۷ میلیون تومان بوده است و درآمد بیشتر «کارشناسان ارشد» دربازه ۷ تا ۱۵ میلیون تومان قرار داشته است. رشد درآمد «کارشناسان سئو» در یک سال اخیر، از کارشناسان ارشد بیشتر بوده است.

این گزارش درآمد متخصصان سئو در مراکز استان‌ها را نیز بررسی کرده است. طبق این بررسی بیشترین میانگین درآمد را متخصصان پایتخت‌نشین به خود اختصاص داده‌اند. در مقایسه با سال ۱۴۰۰، درآمد متخصصان سئوی ساکن در مراکز استان‌ها، نسبت به سایر شهرها رشد بیشتری یعنی ۶۷ درصد داشته است.


سئو برای افزایش فروش


طبق این گزارش ۶۶ درصد از فریلنسر‌ها/ مشاوران سئو یا کسانی که در آژاننس‌ها کار می‌کنند، بر این باورند که کارفرمایان از سئو انتظار افزایش فروش دارند.

در گزارش سال ۱۴۰۰، انتظار «افزایش فروش» در کارفرمایان بیشتر از «بهبود رتبه کلمات کلیدی» و «افزایش ترافیک» بوده است و به نظر می‌رسد این باور همچنان در میان آنها پابرجاست و تغییری نکرده است. براین اساس به تفکیک کسانی که در آژانس کار می‌کنند یا فریلنسر/ مشاور هستند نیز تفاوتی ندارند و در هر دو حالت، انتظار «افزایش فروش» بالاترین میزان درصد را در میان کارفرمایان دارد.

همانند سال ۱۴۰۰، «نبود صبر کافی در پروژه‌های سئو» بزرگترین چالش متخصصان سئو با کارفرمایان است. در گزارش سال ۱۴۰۰، «اصرار به انجام فعالیت‌های سئویی مشابه رقیب» دومین چالش متخصصان سئو با کارفرمایان بود، اما این گزینه در نظرسنجی سال ۱۴۰۱ در رتبه چهارم قرار گرفته است.


رایج‌ترین عناوین شغلی


این گزارش نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد از افراد تیم سئو، به عنوان «کارشناسان سئو» با شرکت‌ها همکاری می‌کنند. همچنین تعداد نفراتی که در سمت «مدیر سئو» در یک مجموعه فعالیت می‌کنند از «کارشناسان ارشد سئو» بیشتر است. 

طبق این گزارش حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در شرکت‌هایی مشغول به فعالیت هستند که تعداد کارکنان آنها بین ۱ تا ۲۰ نفر است. 

بیشتر پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که در کسب‌وکارهای حوزه خدمات، تکنولوژی و تجهیزات صنعتی فعالیت می‌کنند.

این گزاش مشخص کرده که بیشتر تیم‌های سئو در شرکت‌ها از ۲ تا ۵ نفر تشکیل شده‌اند. بعد از آن، تیم‌های سئوی تک‌نفره بالاترین فروانی را دارند.

مطابق با اطلاعات گزارش، متخصصان سئو بیشتر بودجه خودر را به ترتیب صرف تولید محتوا، موارد فنی سایت و خرید رپورتاژ آگهی می‌کنند. پاسخ‌های داده شده تقریبا مانند سال ۱۴۰۰ بود، ولی میزان بودجه تولید محتوا بیشتر از قبل شده است. به نظر می‌رسد متخصصان سئو، به موضوع اهمیت گوگل به محتوای مفید (Helpful Content) و الگوریتم E-E-A-T بیشتر از سال قبل توجه کرده‌اند.


فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت چالش سئو کاران


اتفاق‌های اخیر، باعث شده که فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت در صدر چالش‌های حوزه سئو قرار بگیرد. در گزارش سال ۱۴۰۰ ناهماهنگی در ارتباط با سایر واحد‌ها و ناآگاهی کارفرما از روند پروژه سئو، بزرگترین چالش از نظر متخصصان این حوزه مطرح شده بود، اما در سال ۱۴۰۱، فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت با درصد اختلاف بیشتری یعنی ۷۸ درصد از دور مورد قبلی، پرچالش‌ترین مسئوله در حوزه سئو عنوان شد.

فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت روی پروژه‌های ۷۶ درصد از متخصصان سئو تاثیر «زیاد» و «خیلی زیاد» داشته است، این درحالی است که نگرانی قطعی یا محدودیت اینترنت برای متخصصان سئو در کشورهای خارجی وجود ندارد.

از سوی دیگر طرح صیانت و طبقاتی شدن اینترنت با اختلاف چشمگیر یعنی ۷۸ درصد، بزرگترین تهدید سئویی از نگاه فعالان این حوزه است. مانند گزارش سال ۱۴۰۰، متخصصان سئو معتقد هستند که «هوش مصنوعی» دومین تهدید بزرگ در این حوزه به شمار می‌آید.


عدم اطمینان از مسیر آینده 


بخشی از این گزارش ادامه مسیر سئوکاران در آینده را مورد توجه قرار داده است. طبق این بخش از گزارش ۷۱ درصد از کسانی که در حوزه سئو مشغول به کار هستند، تصمیم دارند تا ۵ سال آینده به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند. این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۳ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. همچنین درصد کسانی که به ادامه فعالیت در این حوزه تمایل نداشته‌اند، از ۵.۹ دصد به ۵ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

با توجه به تقسیم‌بندی محل کار افراد، ۷۴ درصد از کسانی که در آژانس‌ها کار می‌‌کنند یا فریلنسر/ مشاور هستند با اطمینان گزینه «بله» را انتخاب کرده‌اند. این آمار برای کسانی که عضوی از تیم داخلی شرکت‌ها هستند، ۶۶ درصد است که به نظر می‌رسد کسانی که در شرکتها کار می‌کنند، امید کمتری به ادامه فعالیت در حوزه سئو دارند. 

همچنین از میان افرادی که با عناوین شغلی مختلف در شرکت‌ها کار می‌کنند، کارآموزهای سئو اطمینان کمتر (۵۰درصد) و استراتژیست‌های سئو اطمینان بیشتری (۸۴ درصد) به ادامه مسیر دارند. همچنین براساس آمار این گزارش ۵۹ درصد از فعالان سئو شغل سئو را به دیگران هم پیشنهاد می‌دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dkjj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.