کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ایران را میتوان از اولین کشورهای منطقه دانست که صنعت بازیسازی را آغاز کرد؛ صنعتی که قدمت آن در کشور حالا دیگر به بیش از ۲۰ سال میرسد اما فعالان آن با وجود به دست آوردن دستاوردهایی در سطح جهانی، مهمترین دغدغهشان رفع فیلترینگ گوگلپلی است. به نظر میرسد در سالهای گذشته دولتمردان ما اهمیت این صنعت را بهخوبی درک نکردهاند؛ صنعتی که در جهان بیش از ۳ میلیارد مخاطب دارد و در همین همسایگی ما کشورهایی مانند عربستان و امارات سرمایهگذاریهای هنگفتی در آن داشتهاند.
در ادامه گزارشهایی که کارنگ اخیراً در راستای رساندن صدای اکوسیستم استارتاپی و اقتصاد دیجیتال و نوآوری به گوش دولت جدید منتشر کرده، در این گزارش مهمترین مطالبات اکوسیستم صنعت بازی کشور از دولت مسعود پزشکیان را خواهید خواند.
شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار آمیرزا:
از هیئت دولت جدید میخواهیم به مسائل زیر که مطالبه جمعی بازیسازان است توجه ویژه داشته باشند:
- رفع فیلتر گوگلپلی: در دورهای که قرار بود دست نامرئی دولت بر اقتصاد دیجیتال اثر نگذارد، این دست، گلوی بازیگران و کاربران را گرفت و ابزار نابودی این صنعت شد. اگر رفع فیلتر فوری گوگلپلی که مؤثرترین راه دریافت سالم اپلیکیشنها و بازیهاست برداشته نشود، بهزودی شاهد لطمات جبرانناپذیری بر پیکره این صنعت خواهیم بود.
- بازارهای بینالمللی: ایجاد ارتباط سازنده با کشورهای صاحب فناوری و بحث صادرات بازیها و امکان ایجاد زیرساخت تبادل مالی بین کشورها و استفاده از خدمات بینالمللی، پایهایترین حق بازیسازان است که از آنها سلب شده است.
- تقویت شرکتهای دانشبنیان: متأسفانه رویکرد فعلی بسیاری از شرکتهای دانشبنیان واقعی را نابود کرده و راه ایجاد شرکتهای رانتی را هموار کرده است. در این حوزه میخواهیم کمکها در جهت تسهیل روند فضای کسبوکاری باشد تا ایجاد رانت برای برخی شرکتهای وابسته دولتی.
- رفع فیلترینگ شبکههای اجتماعی و کاهش اثر تحریم داخلی و خارجی: شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی محسوب میشوند که متأسفانه این ابزار رایگان هم از تمامی کاربران سلب شده است. همچنین فیلتر یوتیوب، دیسکورد و بسیاری از ابزارهای مهم به صنعت آسیب بسیاری میرساند.
- عملیاتی کردن سرمایهگذاری: هیئت دولت باید تدابیری بیندیشد که سرمایهگذاری در این صنعت شکل بگیرد و ورود سرمایهگذار از کشورهای دیگر نیز آزاد باشد.
- مشوقهای مالیاتی و تسهیلات غیرنقدی: متأسفانه اداره مالیات و تأمین اجتماعی به هیچکدام از دستورات و قوانین نهادها و مؤسسات گوناگون در زمینه مشوقهای مالیاتی عمل نمیکنند. از هیئت دولت میخواهم سروسامانی به این بخشها بدهند.
علی نادعلیزاده، مدیرعامل استودیو تاد:
از دولت میخواهم با افزایش دسترسی آزاد اینترنت، زمینه کاهش استفاده از ابزارهای فیلترشکن را فراهم کند و جرمانگاری سادهترین دسترسیها به سرویسهای بینالمللی را از سطح جامعه بزداید.
– فیلتر شدن گوگلپلی گلوی استارتاپهای ایرانی؛ بهویژه استودیوهای تولید و نشر بازی را فشرده و رفع فیلتر آن میتواند امکان بهرهبرداری از فرصتهای حوزه بازیهای موبایلی را فراهم کند.
– از دولت میخواهم با روابط صحیح بینالمللی، کشور را از لیستهای سیاه خارج کرده و امید ایجاد اقتصاد باز و بینالمللی را در دلمان روشن کند.
– از دولت میخواهم هیچ حمایتی جز سادهسازی فضای کسبوکار و رفع موانع دولتی و حاکمیتی برای استارتاپها و استودیوها انجام ندهد.
ایمان گلکار، همبنیانگذار استودیو کاریزما:
با امید به تحولات مثبت در دوره جدید، خواستار توجه دولت به چند مطالبه کلیدی هستم:
رفع فیلتر گوگلپلی: دسترسی به گوگلپلی، که بزرگترین فروشگاه اپ دنیاست، برای عرضه بازیهای ایرانی به مخاطبان جهانی و کسب درآمد ارزی حائز اهمیت است. این موضوع، نقشی اساسی در رشد صنعت بازی ایران و تبادل دانش و تجربه با بازیسازان بینالمللی خواهد داشت.
آزادی اینترنت: دسترسی آزاد به سرویسها، اطلاعات و منابع آنلاین برای نوآوری و پویایی صنعت بازی ضروری است. فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی، خلاقیت بازیسازان را محدود میکند و مانع رشد این صنعت میشود. همچنین در جایی که فرصت رشد نباشد، نیروی کار مستعد، ناامید و مجبور به ترک کشور میشود.
رفع انحصار در استورهای ایرانی: هرگونه انحصارطلبی به ضرر بازیسازان و مصرفکنندگان عمل میکند. یکی از مصادیق این انحصار، قوانین و رویههای استورها مبنی بر ممنوعیت استفاده از درگاههای پرداخت متفرقه و اجبار به استفاده از درگاههای پرداخت خود استور است. استورها در قبال تراکنشهای انجامشده با درگاههای پرداخت خود، درصد قابل توجهی کارمزد دریافت میکنند. این کارمزدها که تا ۳۰ درصد هم میرسد، سهم چشمگیری از درآمد بازیسازان را به خود اختصاص میدهد و میتواند توجیه اقتصادی فعالیت آنها را زیر سؤال ببرد. همچنین اجبار به استفاده از یک درگاه پرداخت خاص، حق انتخاب را از بازیسازان سلب میکند و مانع استفاده آنها از خدمات و مزایای سایر درگاههای پرداخت میشود. این موضوع میتواند به ناکارآمدی و افزایش هزینهها در فرایند پرداخت منجر شود.
سیستم مالیاتی کارآمد و حمایتی: کاملاً درست است که اخذ مالیات برای تأمین منابع و توسعه کشور ضروری است، اما باید توجه کرد که نرخ مالیات و نحوه دریافت آن برای کسبوکارهای نوپا؛ بهویژه در صنعت بازی که با ریسک بالا و حاشیه سود کم همراه است، باید با ظرافت و تدبیر تعیین شود. وضع مالیاتهای سنگین در ابتدای فعالیت استارتاپها میتواند منجر به تعطیلی، تعدیل نیروی کار و شکست آنها شود؛ بنابراین پیشنهاد میشود دولت با اعمال معافیتهای مالیاتی در سالهای اولیه فعالیت و ارائه مشوقهای مالیاتی، زمینه رشد و ثبات این کسبوکارها را فراهم کند. همچنین، اخذ مالیات بهصورت پلکانی و متناسب با درآمد و سودآوری، از فشار مالی بر استارتاپها در مراحل اولیه میکاهد. با اتخاذ رویکردی حمایتی و اصولی در زمینه اخذ مالیات، میتوان ضمن حفظ منافع دولت، به رشد و پویایی صنعت بازی ایران و رونق اقتصادی در این حوزه کمک کرد.
با توجه به این نکات، امیدواریم دولت جدید با اتخاذ رویکردی حمایتی و زمینهسازی برای رفع موانع موجود، به شکوفایی و رونق صنعت بازی ایران یاری رساند. این اقدام نهتنها به نفع بازیسازان و فعالان این حوزه، بلکه به نفع اقتصاد کلان کشور و ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی بازیهای ویدئویی خواهد بود.
حمزه آزاد، مدیرعامل شرکت بازیسازان جوان:
مهمترین خواسته اکوسیستم بازی در ایران، رفع محدودیتها و فیلترینگ برای گوگلپلی و اپاستور است. همچنین رفع تحریم توسعهدهندگان ایرانی و استفاده از سرویسهای بینالمللی، تا دیگر شرکتها و تیمهای ایرانی مجبور نباشند برای قراردادهای بینالمللی و جذب سرمایه مهاجرت کرده یا شرکتی در یکی از کشورهای خارجی ثبت کنند.
بهعلاوه مشوقهایی در زمینه بیمه و مالیات صفر و بستههای کمکی برای بازاریابی و مشوقهای سرمایهگذاری داخلی همچون کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، عربستان و… باعث میشود به فعالیت در کشور دلگرمتر شوند.
فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای جذب سرمایههای خارجی در ایران صرفاً در توان دولت است و ما برای توسعه و رقابت جهانی به آن نیازمندیم.
ابوالفضل صادق، مدیرعامل استودیو تتراپازل:
نگاهی به آمار درآمدی فیلترشکنها نشان میدهد فیلترینگ غیرکارشناسی و ناکارآمد باعث شده اکثر گوشیهای همراه مجهز به فیلترشکن شوند؛ در نتیجه کودکان ما بهجای اینکه در گوگلپلی بازیهای ایرانی را که قبل از محدودیت و به خاطر موقعیت جغرافیایی میدیدند، بازیهای متناسب با فرهنگ کشور مقصد فیلترشکن را ببینند.
پس نهتنها با فیلترینگ گوگلپلی هدف تأمین نشد، بلکه کودکان و فرهنگ ما در معرض آسیبهای بیشتر قرار گرفتند. در جایگاه یک بازیساز درخواست دارم همانطور که در مناظرههای انتخاباتی هم اعلام شد، دولت آقای پزشکیان بتواند برای رفع فیلترینگ و بهویژه گوگلپلی تلاش کند. فیلترینگ گوگلپلی بزرگترین چالش فعلی بازیسازان است که باعث نابودی این صنعت شده است. این حداقل توقع ماست که شش نفر از اعضای کمیته مصادیق مجرمانه که از دولت هستند تمامقد برای رفع محدودیتهای گوگلپلی تلاش کنند تا بیش از این به این ابزار بزرگ فرهنگسازی کشور آسیب وارد نشود.
امیرحسین ناطقی، همبنیانگذار کوئیز آو کینگز:
با توجه به ظرفیت بسیار زیاد صنعت بازیسازی و بازار جهانی سیصد میلیارد دلاری و موفقیت کشور ترکیه و سهم چندین میلیارد دلاری این کشور از این صنعت، به نظر الگوبرداری مناسب و اقدامات ۱۰ سال گذشته ترکیه استراتژی مناسبی برای سیاستگذاری صنعت بازی در ایران است؛ البته این کار فقط با رفع تحریمها و مشکلات عدیدهای که برای بازیسازان ایجاد شده میسر میشود.
همچنین رفع فیلترینگ گوگلپلی که باعث نابودی کامل صنعت داخلی بازیسازی در چند سال آینده است یکی از اقدامات مؤثر در کوتاهمدت خواهد بود.
بهعلاوه حمایت همهجانبه از بازیسازی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، زیرساختها و فرهنگسازی و بازارسازی درست، میتواند از اقدامات مؤثر دیگر در دولت جدید باشد.
امیدواریم با ورود یک رویکرد جدید، صنعت بازیسازی و استعدادهای درخشان آن که از ناامیدی چشم به مهاجرت خود یا شرکتشان دارند، دوباره امیدوار شوند.