کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ظاهرا اینطور به نظر میرسد که استارتاپها، به خاطر ابعاد گولزنندهشان نسبت به شرکتهای بزرگ چندملیتی، عددی در اقتصاد کشورها نباشند، اما غیر از میزان جذب نیروی کار بالا در آنها که حائز اهمیت است، پشت این قد و قامتهای کوچک، رقابتهای تند و تیزی رقم میخورد که دل هر شرکت بزرگی را میلرزاند! استارتاپها خلاف جهت رودخانه شنا کردن را خوب بلدند. این را اضافه کنید به خلق راهحلهای ابتکاری که روال حاکم بر یک صنعت را بر هم میزند.
دسته خطرناکتر استارتاپها پا را فراتر از خلق ایده میگذارند و به مدد انقلاب دیجیتال بهخصوص در این چند ماه بعد از کووید 19، راهحلهایی برای مشکلات پیدا میکنند که هم خیلی خوب مسائل جدید و آینده را حل و فصل میکند و از آن بهتر با به چالش کشیدن وضع موجود، قدرهای صنعت را کلهپا میکنند! حالا با این مقدمه به سراغ سه استارتاپ شاخ دیجیتال در سال 2021 میرویم؛ شرکتهایی که موفقیتهای چشمگیری داشتهاند، سرمایه هیجانانگیزی جذب کردهاند یا حلال چالشهای پیچیدهای بودهاند.
والنات (Walnut)
بدون شک ارائه نسخه دمو را باید یکی از چالشیترین بخشهای یک فرایند فروش برشمرد، از مشکلات فنی نرمافزاری گرفته تا برملا شدن اختلافات بین بخشهای مختلف سازمان. شرکت نوآور والنات با تکیه بر فناوری ابردیجیتالی (Cloud Based) با نشان دادن یک تجربه سفارشی و دقیق از محصول در نگاه اول، بدون نیاز به وجود تیمهای تحقیق و توسعه، تولید و طراحی، با کارآمدترین شیوه ممکن، به این مشکل سروسامان میدهد. این راهحل خلاقانه کاملا با روشی که پیش از این در تجربه فروش B2B داشتیم، متفاوت است. تا پیش از این نمایندگان فروش برای ایجاد یک دموی مؤثر از محصول به تیمهای پشتیبان متکی بودند، به علاوه تکنولوژی ابردیجیتال این امکان را فراهم میکند که در صورت خراب شدن محصول واقعی، پروژه با شکست روبهرو نشود.
پریدیکتیو بلک (Predictive Black)
پریدیکتیو بلک یک شرکت مبتنی بر فینتک است که با ارائه اتوماسیونی سطح بالا در حوزه مدیریت پول نقد فعالیت میکند. این عملیات مبتنی بر ابردیجیتال، ساده و کارآمد است و روندهای اساسی مالی را مختل نمیکند. علاوه بر این با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، مدیریت وجوه نقد به عملکرد استراتژیک تبدیل میشود که به موفقیت کلی شرکت کمک میکند. با استفاده از این فناوریها، تجزیه و تحلیل و بهروزرسانی پیشبینیهای مالی برای همه انواع شرکتها فارغ از اندازه آنها فراهم است. امکانی که تا پیش از این فقط برای شرکتهای بزرگ ممکن بوده است.
فانل (Funnel)
در دنیای دیجیتال امروز انبوه دادههای بههمریخته نهتنها به بازاریابان در هدایت صحیح کمک نمیکند، بلکه اسباب دردسر آنها هم میشود. استارتاپ سوئدی فانل، همانطور که از نام لاتین آن بر میآید، مانند یک قیف، دادههای حجیم بهدستآمده از انواع سایتها و رسانههایی چون اینستاگرام، پینترست و… را دستهبندی میکند. صفحات و آنالیزهای گوگل، هوش تجاری یا دیگر ابزارهای تجسم دادهای، همه و همه در نرمافزار فانل، شستهرفته قابل استفاده هستند.
در واقع پلتفرم فانل با یکپارچهسازی دادهها، آنها را در اختیار مشتریان مشتاق خود قرار میدهد و آنها این فرصت را دارند که با استفاده از این نرمافزار، بین اطلاعات مختلف ارتباط برقرار کنند و دیگر دادههای بهدستآمده را در دستهبندیهای این نرمافزار جای دهند. مشتریان پروپاقرصی چون سامسونگ، آدیداس، اسکای اسکنر، یوبیسافت و سوپردرای دارد که ترجیح میدهند به جای صرف هزینه و استخدام نیروی کار، از خدمات بهینه فانل استفاده کنند.
در دنیای دیجیتالی که هر روز ما در حال حرکت به سمت آن هستیم، تغییر روندهای معمول صنعت، کار بزرگ استارتاپهای کوچک است. البته نباید فراموش کرد که برای متفاوت شدن خیلی چیزها باید درست کار کند و یک ایده برای عملیاتی شدن راه درازی در پیش دارد. در بین صدها استارتاپی که هر روز کلید میخورند، این سه استارتاپ در صنعت خود قاعدهها را شکستند و آنطور که به نظر میرسد، تا سالهای دراز از تولید این محصولات ارزشمند بهرمند میشوند.