کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قربانی کردن بیت‌کوین پای بقیه رمزارزها؟

چرا مایکل سیلور ناگهان طرفدار رگولاسیون شده و اعتقاد دارد همه بازار علیه بیت‌کوین است

در طول سال‌های اخیر مایکل سیلور و شرکت سرمایه‌گذاری او با نام مایکرواستراتژی به یکی از اصلی‌ترین و نامی‌ترین سرمایه‌گذاران و حامیان رمزارزها تبدیل شده‌اند. شهرت سیلور برای کسانی که بازار را از دید سرمایه‌گذاران خارجی دنبال می‌کنند، محرز است. شاید از نظر صاحب‌نظر بودن و داشتن صدایی در بازار تنها امثال ایلان ماسک و ویتالیک بوترین از او تأثیری بیشتر داشته باشند؛ بنابراین مهم است که نظرات او جدی گرفته شوند، زیرا صرف‌نظر از درستی و غلطی آنها حرف او کماکان توسط میلیون‌ها نفر از سرمایه‌داران کوچک و بزرگ شنیده می‌شود.


بیت‌کوین قربانی؟


حالا سیلور با یک اظهارنظر جنجالی یک بار دیگر راه خود را به اخبار باز کرده است. سیلور روز سه‌شنبه گذشته در مصاحبه‌ای خواستار تشدید روند رگولاسیون و قدم‌گذاشتن دولت در بازاری شد که به گفته او «در حال قربانی‌کردن» بیت‌کوین به سود باقی رمزارزهاست. دلیل او هم این است که بیت‌کوین که به خودی خود خطری ندارد، در تلاطم یک بازار عظیم تنظیم‌نشده که مواردی دیگر مانند ان‌اف‌تی‌های کلاهبردارانه و شرکت‌های غیرمسئول را هم شامل می‌شود، گیر افتاده است. البته باید به یاد داشته باشیم که سیلور همواره یکی از انحصارطلبان بیت‌کوین بوده و هست. طرز فکری که جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر و حال حاضر اسکوئر نیز به آن باور دارد.

سیلور در حرف‌های خود، جمعی از رمزارزهای دیگر به غیر از بیت‌کوین را به «ابری ۴۰۰ میلیارد دلاری از اوراق بهادار ثبت و تنظیم‌نشده» تشبیه کرد که به هیچ قانون مربوط به شفافیت بازار نیز پایبند نیستند. او در ادامه گفت که انتخاب بسیاری از این رمزارزها مبنی بر قرار دادن بیت‌کوین به‌عنوان ارز مبدأ و پشتوانه، ضربه مهلکی را در سقوط اخیر بازار به بیت‌کوین زده است.

آیا واقعا وضع فعلی بیت‌کوین، توسط سقوطی رقم خورده که توسط دیگر رمزارزها کلید خورده است؟

به عبارت دیگر، وضع فعلی بیت‌کوین، توسط سقوطی رقم خورده که توسط دیگر رمزارزها کلید خورده است. سیلور اما در گذشته همواره یکی از مخالفان و منتقدان دخالت دولت در سازوکارهای صنعت کریپتو بود. حالا با حمایت او از روند رگولاسیون و دعوتش از دولت فدرال آمریکا برای تنظیم‌کردن بخش‌هایی از بازار،‌ مهم است دریابیم که قشر رگولاتورها موفق شده یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های رگولاسیون را به سوی خود متمایل کند.

اما در عین حال جالب توجه است که تلاش‌ها و فراخوان‌های رگولاتوری سیلور هیچ‌کدام در خصوص بیت‌کوین، رمزارزی که پشتوانه مالی شرکت او یعنی مایکرواستراتژی را تأمین می‌کند، نیستند.

سیلور در بخشی دیگر چنین گفت: «باورکردنی نیست که دولت در وضع فعلی کماکان برای ایجاد قانون مؤثر تلاش نمی‌کند؛ وضعی که در آن هر روز یک «ارز» جدید به وجود می‌آید، وضعی که در آن هر روز مردم دست به خرید میلیون‌ها دلار اوراق بهادار ثبت‌نشده می‌زنند، آن‌ هم از شرکت‌هایی که در قالب شبه‌بانک‌هایی فعالیت می‌کنند که ممکن است فردا یا پس‌فردا ناپدید شوند.»


سیلور تحت فشار؟


برخی فکر می‌کنند که شاید بیانات اخیر مایکل سیلور به خاطر فشاری باشد که شرکت سرمایه‌گذاری او متحمل شده است. هرچه باشد شرکت‌های مشابه مانند شرکت سلسیوس همین اواخر با بلوکه‌کردن دارایی مشتریان تحت فشار شدید بازار جنجال به پا کردند و دور از ذهن نیست شرکت سیلور که در این توفان کریپتویی به تعهدات خود پایبند مانده، نیاز موجهی را برای رگولاسیون گسترده‌تر احساس کند.

بر اساس آمار وب‌سایت خزانه بیت‌کوین (Bitcoin Treasuries) شرکت سیلور بزرگ‌ترین مالک شرکتی بیت‌کوین در جهان است که بیش از دو میلیارد دلار بیت‌کوین به نام خود سدارد. طی سال اخیر روند خرید بیت‌کوین توسط مایکرواستراتژی افزایش شدیدی داشته و شواهد نشان می‌دهد یکی از این خریدها توسط یک وام ۲۰۵ میلیون دلاری محقق شده است. در ماه می گذشته، «فونگ لی»، سخنگوی بخش مالی مایکرواستراتژی بیان کرد که در صورت ورود بیت‌کوین به کانال زیر ۲۱ هزار دلار، ممکن است مایکرواستراتژی به تزریق مالی جدید متوسل شود.

با این حال سیلور نقش وضع فعلی بازار و شرکت خود را به بیانات اخیر خود مربوط نمی‌داند. او در این مورد گفت: «به ازای هر قرض شرکتی، 10 برابر آن را در قالب بیت‌کوین وثیقه‌سازی کرده‌ایم و نگرانی‌ای نداریم. وضع فعلی برای ما قابل پیش‌بینی بوده و آمادگی برخورد با آن را داریم. چیزی که الان می‌گویم تناقضی با صحبت‌های گذشته‌ام ندارد. بخش‌هایی از بازار افسارگسیخته است و به قانون‌گذاری نیاز دارد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6fa1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.