قطار ان‌اف‌تی راه افتاده است/خلاصه‌ای از نشست «NFT و تأثیر آن بر هنر آینده»

نشست «NFT و تأثیر آن بر هنر آینده» حضور کارشناسان در گالری ایده برگزار شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه رمزارزها و حوزه ارز دیجیتال، مفهوم ان‌اف‌تی است. ان‌اف‌تی یک قرارداد کاملاً هوشمند است که با استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای منبع باز تولید می‌شود. برای ایمنی بیشتر این قرارداد به صورت دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین اشکال ان‌اف‌تی‌ها به‌صورت Jpegs، gif، فیلم یا توییت هستند. با توجه به اهمیت این حوزه در رقم‌زدن آینده دنیای هنر، لازم است که هنرمندان و اهالی حوزه فرهنگ و هنر اطلاعات خود را از این موضوع ارتقا دهند. در همین راستا مؤسسه فرهنگی و هنری ایده، به‌تازگی نشستی را با موضوع «NFT و تاثیر آن بر هنر آینده» برگزار کرده و کارشناسانی چون نیما ابطحی، مجتبی آرش‌نیا، آرش سلطانعلی، دلارام عسکری و زیبا مغربی در این برنامه به سخنرانی پرداختند.


ان‌اف‌تی در راستای دموکراتیک‌سازی هنر


دلارام عسکری درباره تأثیر کریپتوآرت بر دنیای هنر گفت: «ما این مسئله را می‌توانیم از سه منظر بررسی کنیم؛ نخست از منظر هنرمند، دوم اثر هنری و سوم از منظر مخاطب هنری. از منظر هنرمند اگر به این مهم نگاه کنیم، با این پرسش‌ها روبه‌رو هستیم که اصلاً شما چه کسی هستید؟ مردید یا زن؟ کجای این دنیا زندگی می‌کنید؟

در خصوص اثر هنری هم باید گفت که در خصوص چیستی هنر مناقشات فراوانی وجود داشته و منتقدان هنری بحث و تبادلات نظری فراوانی دارند، ولی در بازار کریپتو می‌توانید هر آنچه را که از نظر شما هنر تلقی می‌شود، ارائه کنید تا تمام جهان اثر شما را ببینند.»

او همچنین افزود: «اما از نظر مخاطبان هنری دو نوع مخاطب کریپتو آرت داریم. مخاطبان اول علاقه‌مندان هنر هستند. کسانی که قبلاً هم در عرصه هنر کار می‌کردند و خرید‌و‌فروش آثار هنری داشته‌اند، مجموعه‌دار بوده‌اند و حالا به خاطر اینکه هنر در این بازار عرضه شده، اینها نیز وارد این صنعت شده‌اند و فعالیت می‌کنند.

اما گروه دوم که جذاب‌ترند، کسانی هستند که پیش‌تر علاقه‌مندان بازی‌های دیجیتال بودند و با ورود هنر به این دنیای دیجیتالی، اینها هم به هنر علاقه‌مند شده‌اند. به نظر می‌رسد که برآیند کار به ما می‌گوید، امکان اینکه جنبش هنری نوینی به وجود بیاید وجود دارد. این جنبش هنری می‌تواند پیشگام نوعی زیبایی‌شناسی جدید باشد. این فضا راه را برای آزمایش کاملاً باز گذاشته و اتفاقی که افتاده، دموکراتیک‌سازی ساخت اثر هنری است.»


عدم شفافیت سیستم‌های کلاسیک


نیما ابطحی، دیگر سخنران این نشست، درباره مزایا و فواید ان‌اف‌تی گفت: «ان‌اف‌تی غیرمتمرکز و کاملاً شفاف است و همه بدان دسترسی دارند. به نظر می‌آید اکنون عرصه‌ای به وجود آمده که می‌تواند بسیاری از اشکالات سیستم سنتی ما را برطرف کند.» ابطحی درباره ارتباط بین ان‌اف‌تی و هنر فیزیکی عالم واقع اذعان کرد: «در همه جای دنیا مشخص است که ارتباط بین ان‌اف‌تی و فیزیکال‌آرت چه ارتباطی است، اما به نظر می‌آید در کشور ما در این زمینه بسیاری هنوز سردرگم هستند.»


فرصت‌های تازه سرمایه‌گذاری


پایان‌بخش این نشست، صحبت‌های مجتبی آرش‌نیا بود. او درباره چرایی استفاده از ان‌اف‌تی گفت: «در این زمینه یک موضوع مهم، عدم شفافیت سیستم‌های کلاسیک است. در ان‌اف‌تی و بلاکچین همه می‌توانند بر گردش معاملات نظارت کنند. حال آنکه شما در بانک‌ها با این روش مواجه نیستید.

موضوع مهم دیگر آنکه برای سرمایه‌گذاری در ان‌اف‌تی بخش مهم مربوط به شخصیت انسان‌هاست که همان تمایل به تمایز است. به‌وضوح می‌توان دید که روزانه فرصت برای انواع و اقسام سرمایه‌گذاری‌ها پیش می‌آید و این در حالی است که قوانین و سازوکارها چندان مشخص و واضح نیست، اما افراد صرفاً به دلیل تمایل به ایجاد تمایز در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

آرش‌نیا افزود: «در روزگاران قدیم مبادلات کالا به کالا صورت می‌گرفت اما زمانی احساس نیاز به پول پیش آمد و بعدتر بانک‌ها ایجاد شدند. در همان دوران نیز عده‌ای به مقابله برخاستند اما در ادامه، سیستم آن نیاز را به‌واقع احساس کرد. سال‌ها قبل بسیاری معتقد بودند که بیت‌کوین نابود خواهد شد و قیمتش به صفر خواهد رسید، اما امروز آنهایی که سوار قطار بیت‌کوین شدند، بازنده‌اند یا آنهایی که به مقابله با این قطار پرداختند؟»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/d04r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.