کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

لجستیک چطور از نو نوشته خواهد شد؟

تلاش برای تعریف زنجیره تأمین نرمال در دوران پساکرونا

شیوه توزیع کالاهای مختلف در دوران پساکرونا به شکلی که در گذشته بود، تبدیل به رؤیایی مبهم و زیبا شده ‌است. توضیح این موضوع با بررسی وضعیت حمل‌ونقل، کشتیرانی، انبارداری و بیکاری تعدادی از کارگران، روشن‌تر می‌شود.

در این روزها نه‌تنها ایران، بلکه اکثر کشورها در حال دست‌وپنجه نرم کردن با جایگزین‌هایی برای کمک به بهبود اوضاع دریافت و پخش کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده هستند. شاید نتوانیم به‌راحتی تعریف درستی از زنجیره نرمال حمل‌ونقل و تأمین کالا داشته ‌باشیم، اما از آنجا که دنیا به آخر نرسیده و تجارت الکترونیک گرداننده نظام کسب‌وکار در جهان شده‌ است، در ادامه برخی چالش‌ها و راهکارها را از نظر می‌گذرانیم.


چالش‌های پیش ‌رو در انبارداری 2022


انبارداری یا warehousing یکی از مهم‌ترین مراحل رسیدن کالا از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده‌ است. این سیستم برای سالیان طولانی مورد توجه شرکت‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌ها قرار گرفته و حالا با ایجاد وقفه در روند نقل و انتقال، کمبود نیروی ناشی از ریسک ابتلا به کووید 19 و به دنبال آن ورشکستگی برخی کارخانجات، انبارداری مثل سابق پرقدرت جلو نمی‌رود. ناگفته نماند که سیستم به طور انحصاری در دستان سرمایه‌داران و شرکت‌های تولیدی بزرگ در گردش است، در حالی‌ که واحدهای تولیدی و تجاری خرد از این کارزار عقب افتاده‌اند.


چه چیز جایگزین انبارداری سنتی شده؟


اینترنت، زندگی همه ما را از جنوبی‌ترین نقطه زمین تا شرق دور و قطب شمال تحت تأثیر قرار داده ‌است. بله! دقیقاً همین‌طور است که در ذهن شما می‌گذرد. دنیای آنلاین و تجارت الکترونیک، رقیبی آرام و تأثیرگذار برای شیوه سنتی رساندن کالا به دست مشتری است.

شاید برخی از ما کمی دیر فهمیدیم که چطور سیستم خود را با شبکه‌سازی الکترونیک ارتقا دهیم. شرکت تسلا کمبود تراشه خودروسازی را اعلام کرد که این مسئله نشان‌دهنده بحران‌های احتمالی در تولید خودرو و به دنبال آن حمل‌ونقل در حجم بالاست. کرونا اکثر صنعت‌ها در بیشتر کشورها را درگیر خود ساخت.

پیشنهادهای راهبردی ناشی از این تغییرات با دیدگاهی موقتی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. این در حالی است که سه چهارم مدیران اجرایی به دیده تردید به این موضوع می‌نگرند.


تأثیر کووید 19 بر مشاغل حمل‌ونقل


جواب منفی به ادامه همکاری با کارگران به دلیل مشکلات بهداشتی دوران کرونا، تأخیر در رسیدن محصولات توسط کشتی و اختلال در انبار کردن کالا، کمبود کامیون برای انتقال کالا، قرنطینه و محدودیت در رفت‌وآمد به مراکز خرید و رستوران به رکودی بی‌سابقه در فعالیت تجاری بشر منجر شد.

بر همین اساس، زنجیره تأمین نرمال یک انتظار موهوم و ایده‌آلی در این شرایط است. وجه تمایز شرکت‌های خرد با کلان در عدم توانایی و محدودیت سرمایه در راه‌اندازی خطوط حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاست. آمازون در سال گذشته حدود 164 میلیون دلار برای ساخت فضای انبار جدید هزینه کرد که در مقایسه با Reonomy، شرکتی فعال در حوزه املاک تجاری، قابل مقایسه نیست.


چه چیزی را در صنعت حمل‌ونقل بازسازی کنیم؟


بنادر به نوعی از جهان پررونق خود عقب مانده‌اند و باید به جبران کاستی‌ها بپردازند. انبارها باید نوسازی و به‌روزرسانی شوند. کارگران باید به پست‌های خود بازگردند. پروتکل‌های بهداشتی با دیدگاهی نه‌چندان سختگیرانه اما به عنوان یک اصل باید به حساب بیایند. انبارها بهتر است در نزدیک‌ترین فاصله از کلان‌شهرها واقع شوند. شاید بهتر باشد افقی دورتر را در نظر بگیریم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qvme
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.