کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

لجستیک؛ دغدغه‌ای قدیمی برای توسعه ایران

احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند ایرانی‌ها بیشتر در طول تاریخ بازرگان بوده‌ا‌ند و این ویژگی باعث شده هوشمندانه ترجیح‌دهند به‌جای به‌جان خریدن سختی‌‌های «تولید»، از مسیرهای ساده‌تری کسب سود کنند. من زیاد با نتیجه‌ای که از این گزاره گرفته می‌شود همراه نیستم اما آنچه مشخص است، در طول تاریخ، تجارت در میان ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و چالش لجستیک را از این منظر می‌توان چالشی تاریخی دانست. در گذشته سخت‌ترین کار برای یک تاجر بخش لجستیک تجارت یعنی رساندن بار از جایی به جای دیگر بوده است. ناهمواری و ناامنی راه‌ها از جمله مصائب لجستیکی پدران ما بوده و تاریخ اغلب حاکمان خوب را با امنیتی که برای راه‌ها به ارمغان می‌آوردند یا ساختن کاروانسراها و… به یاد می‌آورد. 

اوایل قرن چهاردهم هجری نیز که ایران کم کم متوجه عقب ماندن از قطار پیشرفت جهانی شده بود، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای پیشرفت به آن شکل که در غرب اتفاق افتاده، کُندی کشور بود که بخش مهمی از آن ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مدرن لجستیک در کشور از جمله جاده‌های مناسب، راه‌آهن و… می‌شد. بی‌دلیل نیست که یکی از نشانه‌های ایران مدرن را ساخته شدن راه آهنی می‌دانند که شمال کشور را به جنوب می‌رساند و در مقایسه با کاروان‌ها و… لجستیکی چابک به شمار می‌آمد.

در سال‌های اخیر اما با توسعه اینترنت در جهان و تجارت الکترونیکی، دوباره موضوع لجستیک تبدیل به دغدغه فعالان این حوزه شده است؛ از فروشنده‌ای که در سوشال‌کامرسی مانند اینستاگرام فعالیت می‌کند تا شرکت‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا و اسنپ همه به‌دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند با سهولت بیشتری بخش لجستیک کسب‌وکار خود را مدیریت کنند؛ به‌نحوی که بسیاری از حوزه لجستیک به‌عنوان گلوگاهی یاد می‌کنند که در کنار عوامل دیگر، توسعه تجارت الکترونیکی در ایران را محدود و کُند کرده است.

ماهیت لجستیک به‌نحوی است که باوجود اهمیت حیاتی آن برای کسب‌وکارها، کمتر به چشم می‌آید و با اینکه شاید آن را بتوان یکی از عوامل مهم موفقیت شرکت‌هایی که امروز آنها را به‌عنوان بزرگان صنعت ایران (نه لزوماً در حوزه اقتصاد دیجیتال) می‌شناسیم، دانست اما کمتر به آن پرداخته شده است.

کارنگ اما در همان آغاز کارش، لجستیک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر  اقتصاد دیجیتال مورد توجه قرار داد و گواه این قضیه گفت‌وگو با بیش از ۷۰ فعال حوزه لجستیک نوآوری در شماره‌های پیشین این هفته‌نامه است. حوزه لجستیک در جهان به‌واسطه عوامل زیادی که در آن دخیل هستند، حوزه‌ای پیچیده به شمار می‌رود و شرایط فعلی ایران این پیچیدگی را دوچندان کرده است. با این وجود در سال‌های اخیر، شاهد ایجاد شرکت‌های خصوصی در حوزه لجستیک بوده‌ایم که تلاش داشته‌اند با نوآوری این صنعت را با توجه به نیازهای امروز جامعه و کسب‌وکارهای نوآور به‌روز کنند؛ کاری که شرکت ملی پست به واسطه ماهیت دولتی خود از عهده‌اش برنیامده بود. یکی از راه‌های مقالبه با پیچیدگی‌ها و چالش‌های حوزه لجستیک برای آنکه تسهیل‌گر توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باشد، ایجاد یک اکوسیستم یکپارچه، منسجم و شبکه‌ای فعال میان کسب‌وکارهای مختلف این حوزه بوده است. کارنگ در مسیری که همراه فعالان کسب‌وکارهای لجستیکی پیموده، همواره در تلاش بوده قدم به قدم برای ایجاد چنین اکوسیستمی نقش‌آفرین باشد؛ گفت‌وگوهای پیوسته با فعالان این حوزه و بازتاب دغدغه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های آنها، تولید سری نشست‌های ویدئویی لجستیک‌شو، انتشار کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران»، دیدن بخش لجستیک در رویدادهای مرتبط با این حوزه مانند رویداد «لندتک ایران» و… از جمله فعالیت‌های ما در این زمینه بوده است و حالا، برگزاری رویداد «نوآوران لجستیک ایران» گامی دیگر از کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار است برای همراهی با فعالان حوزه لجستیک نوآوری که قرار است زیر یک سقف جمع شوند، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل یکدیگر را بشناسند و از آن استفاده کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r04w
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.