کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، بزرگترین رویداد گردشگری ایران، هجدهمین دوره خود را از ۲۳ تا ۲۶ بهمنماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار کرد. این نمایشگاه که در ۲۰ سالن و با فضایی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع (۳۵۰۰۰ متر فضای مفید) برگزار شد. به گفته مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی این نمایشگاه موفق به جذب حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده طی چهار روز شد و توانست رکورد جدیدی در بازدید از نمایشگاههای بینالمللی بزند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه امسال، اگرچه در جذب مخاطب و حضور کشورهای خارجی موفق بود، اما هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در سطح بینالمللی پیدا کند. فعالان این حوزه بر این باورند که برای تبدیل شدن به یک نمایشگاه تخصصی واقعی، باید به جای تمرکز بر سرگرمی و جشن، به فضای تخصصیتر برای مذاکرات و معرفی حرفهای خدمات و جاذبهها پرداخته شود.
شعار سال نمایشگاه بینالمللی گردشگری؛ «گردشگری صلح، اقوام ایرانی و وفاق ملی»
در این دوره از نمایشگاه، شعار «گردشگری صلح، اقوام ایرانی و وفاق ملی» بهعنوان محور اصلی مطرح شد و اقوام مختلف ایرانی با لباسهای سنتی خود در نمایشگاه حضور یافتند تا مفهوم صلح و وفاق ملی را به نمایش بگذارند. حضور مقامات دولتی از جمله رئیسجمهور و مسئولان وزارت میراثفرهنگی و دیگر نهادها نیز به تقویت این پیام کمک کرد.

چالشها و مشکلات اجرایی
اگرچه نمایشگاه در سطحی گسترده و با حضور کشورهای مختلف برگزار شد، اما نواقصی نیز در روند اجرایی آن وجود داشت که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. از جمله مشکلات، پیشبینینکردن مکان کافی برای دعوت از مهمانان و خبرنگاران بود که باعث شد در روز افتتاحیه، حتی خبرنگاران حوزه میراثفرهنگی نتوانند وارد سالن مراسم شوند. این در حالی بود که در سال گذشته، مراسم افتتاحیه در سالن اجلاس سران و با شرایط بهتری و فضای بزرگتری برگزار شده بود.
همچنین، به گفته حاضران در نمایشگاه، در هنگام ورود مسعود پزشکیان، رئیسجمهور چهاردهم، به سالن سخنرانی یکی از مقامات خارجی ناتمام ماند و بازدیدکنندگان به استقبال رئیسجمهور رفتند که این اتفاق برای برخی از حاضران ناخوشایند بود.

علاوه بر اینها، تبلیغات محیطی برای هجدهمین دوره از این نمایشگاه به حدی نبود که تمام اقشار جامعه و فعالان این حوزه در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. اگر تبلیغات از چند ماه قبل و در سطح شهر، دفاتر و آژانسها و هتلها شروع شده بود افراد بیشتری از این رویداد باخبر میشدند.
غرفهها و فعالیتهای نمایشگاهی
در نمایشگاه امسال، کشورهایی همچون امارات، قطر، ترکیه، مالزی، تایلند و دیگر کشورهای خارجی به معرفی جاذبههای گردشگری و تورهای خود پرداختند. علاوه بر آنها، ادارات کل میراث فرهنگی استانها نیز در کنار بخش خصوصی، غرفههایی برای معرفی محصولات و جاذبههای استانهای خود طراحی کرده بودند. شهرداریهای و شرکتهای گردشگری و آژانسها نیز غرفههایی هرچند زیبا و چشمنواز ولی غیرتخصصی برای معرفی محصولات خود طراحی کرده بودند. هرچند غرفهها به شکلی زیبا و چشمنواز طراحی شده بودند، اما فضای نمایشگاه بیشتر به جشنوارهای با موسیقی و نمایشهای فرهنگی شباهت داشت تا یک رویداد تخصصی در حوزه گردشگری.
برخی از فعالان گردشگری معتقدند که نمایشگاه نتوانسته فضای تخصصی لازم برای مذاکرات و گفتگوهای حرفهای را فراهم کند. این نمایشگاه بیشتر به یک جشنواره رنگارنگ با تمرکز بر نمایش تنوع اقوام و فروش سوغات تبدیل شده بود که موجب شد بسیاری از غرفهها نتوانند بهطورجدی به معرفی خدمات و جاذبههای گردشگری بپردازند. البته این فضا در تمام نمایشگاهها وجود دارد؛ اما باید در کنار موسیقی و نمایش، فضای گفتگو و صحبتهای رسمی در غرقهها حاکم باشد.
ثبت نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران در آینده
امیرپویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفتر خدمات مسافرتی استان تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد که فضای نمایشگاه امسال به سمت تخصصیتر شدن پیش رفته، اما هنوز نیاز به بهبود دارد تا بتواند در تقویم گردشگری جهانی ثبت شود. او بیان کرد: «امسال مشاهده کردیم که فضای آشفروشی کم شده چون سالهای گذشته شبیه به نمایشگاههایی بود که شهرداری برگزار میکرد، اما امسال این اتفاق نیفتاد مخاطبی هم که به نمایشگاه میآمد به دلیل آشنایی با جاذبهها و مراکز اقامتی و آژانسها نمیآمد؛ بنابراین مقداری بازدیدها تخصصیتر شده است؛ اما باید بهگونهای باشد که در آینده بتوانیم آن را در تقویم گردشگری دنیا ثبت کنیم.»
او همچنین به حضور کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت که این کشورها بیشتر به دنبال همکاری در زمینه ورود گردشگران ایرانی به کشور خود هستند، نه ایجاد روابط دوطرفه و متنوع که این به فضای گردشگری ایران آسیب میرساند.
ضرورت بهبود برنامهریزی و زمانبندی
یکی از مشکلات دیگری که رفیعی شاد به آن اشاره کرد، زمان برگزاری نمایشگاه بود. این رویداد در روزهای پایانی تعطیلات دهه فجر و نزدیک به تعطیلات نوروز برگزار شد، زمانی که فعالان گردشگری مشغول به کار بودند و امکان بازدید از نمایشگاه برای بسیاری از آنها محدود بود. همچنین، ساعتهای برگزاری نمایشگاه نیز بهگونهای تنظیم شده بود که بسیاری از بازدیدکنندگان به دلیل ساعت کاری نمیتوانستند در طول روز از آن بازدید کنند.
او ادامه داد: «زیر میراث فرهنگی میبایست تعامل بیشتری با شرکتکنندگان بخش خصوصی در نمایشگاه میداشت. اما وقت بیشتری برای غرفه ادارات کل میراث فرهنگی استانها گذاشت. چه بهتر بود به جای سخنرانی و مراسم افتتاحیه ورکشاپ برگزار میشد و وزیر هم شنونده بود؛ ولی در تمام دیدارهایی که با مسئولان هست ما شنونده هستیم. دیگر زمان اینکه ما فقط به یک سخنرانی رسمی گوش بدهیم به سر رسیده و گرهای از کار ما حل نمیکند.»