کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مجسمه‌های نامتقارن که طبیعت را در آغوش می‌گیرند

قصه مرجان مردی‌ها و برند کورال که تصاویر را به مجسمه‌های پاپیه‌ماشه تبدیل می‌کند

پاپیه‌ماشه نامی فرانسوی و به معنای کاغذ فشرده است؛ مثل همان کاغذهایی که مچاله می‌کردیم و تبدیل به توپ می‌شد تا با آن بازی کنیم یا آن را دور بیندازیم. حالا سال‌هاست مچاله‌کردن کاغذ به یک تکنیک برای ساخت مجسمه‌های دوستدار محیط‌زیست تبدیل شده است. ترکیبی از تکه‌های کاغذ، روزنامه یا شانه تخم‌مرغ که به هم می‌چسبند و خمیر می‌شوند. برای ساخت کارهای پاپیه‌ماشه نیازی به قالب‌گیری نیست و همین هم باعث می‌شود که هر کدام از محصولات منحصربه‌فرد باشند و شکل خاص خود را داشته باشند. به همین خاطر بهترین تکنیک برای تبدیل تصویرسازی‌ها به مجسمه است.

برند کورال یکی از برندهای فعال در حوزه محصولات پاپیه‌ماشه است. مرجان مردی‌ها، خالق این برند متولد پاییز 1370، فارغ‌التحصیل کارشناسی گرافیک و ساکن اهواز است. از سن پایین به هنر علاقه داشته و آشنایی‌اش با هنر و سبک پاپیه‌ماشه به سال‌ها پیش بازمی‌گردد.

درست وقتی با یک کتاب چند دهه قبل در خانه‌شان روبه‌رو شد که آموزش چند نوع خمیر از جمله خمیر پاپیه‌ماشه را داده بود. مسیر مرجان از همان‌جا به سمت پاپیه‌ماشه کشیده می‌شود. او در ابتدای کار تلاش می‌کرد با همین خمیرهای پاپیه‌ماشه برخی زیورآلات را برای خودش درست کند و کمی بعد هم به سمت ساختن پیکسل و مجسمه‌های مینیمال مثل شازده کوچولو روی آورد. برخی کارهایش را در نمایشگاه‌های حضوری عرضه کرد که همین انگیزه‌ای برای جدی‌تر شدن کارهایش شد. وقتی اطرافیان کارهایش را می‌دیدند، توصیه می‌کردند پیج اینستاگرامی بزند تا ویترینی برای کارهایش باشد. مرجان بیشتر به این فکر می‌کرد که پیج اینستاگرام برایش شبیه به یک گالری هنری خواهد بود.

به‌مرور بازخوردها نسبت به کارهایش بیشتر شد و سفارش گرفت. البته خودش می‌گوید فروش حضوری برایش بیشتر از اینستاگرام بود. شاید به این دلیل که خیلی‌ها با جنس پاپیه‌ماشه آشنایی ندارند و زمانی که به‌صورت حضوری این محصولات را در دست می‌گیرند، متوجه سبک بودن کارها می‌شوند. تا مدتی کارهای برند کورال فانتزی بود، اما وقتی با فراخوان جشنواره هنرهای تجسمی مواجه شد، تصمیم گرفت در رشته حجم شرکت کند. قبل از آن با سفال آشنایی داشت و کارهای این جشنواره را به صورت ترکیبی از پاپیه‌ماشه و سفال ارائه داد و توانست جزء آثار برگزیده باشد.


شروع، بدون سرمایه


اوایل کار سرمایه اندکی داشت و البته کار پاپیه‌ماشه نیز سرمایه زیادی نمی‌خواست. به قصد درآمد به سمت آن نرفت و برایش فعالیتی دلی بود. می‌گوید در حال حاضر همه هزینه‌ها بالا رفته و بدون فروش، پیش بردن کارها مشکل است. او در توضیح دیگر چالش کارهای خود به دوران کرونا اشاره می‌کند که بیشتر مردم چیزهای واجب را می‌خریدند و دنبال محصولات هنری نبودند. مسئله الگوریتم‌های اینستاگرام و تغییرات آن در کنار سرعت پایین و هزینه‌های بالای اینترنت از دیگر مواردی است که به اعتقاد خالق برند کورال، مشکلات جدی در برای پیشبرد فعالیتش ایجاد کرده است.

اما اسم برند کورال از کجا آمد؟ خالق برند می‌گوید از دوران مدرسه اسم کورال را دوست داشت چون ترجمه انگلیسی اسم مرجان بود. خیلی‌ها او را به این نام می‌شناختند. نام کامل برند او، کورال‌آرت مثلث است. می‌گوید از اشکال هندسی سه‌ضلعی را انتخاب کرده تا در کنار نام او قرار گیرد.


برند دوستدار محیط‌زیست


برند کورال در بخشی از بیوی اینستاگرام خود عنوان دوستدار محیط‌زیست را نوشته است. مرجان در این رابطه می‌گوید:«دلیل این مسئله استفاده از دورریزها برای درست‌کردن خمیر پاپیه‌ماشه است. دورریزهای کاغذ، روزنامه یا شانه تخم‌مرغ به جای تبدیل به زباله، به یک مجسمه هنری تبدیل می‌شود که هم حالت کاربردی دارد و هم تزئینی است.»

او درباره تبدیل‌شدن برخی نقاشی‌ها به کارهای هنری و مجسمه‌های پاپیه‌ماشه می‌گوید:«اینکه تصویری در ذهن داشته باشیم و ابتدا به شکل دوبعدی ظهور پیدا کند و در نهایت به حجم سه‌بعدی تبدیل شود، شگفت‌انگیز است. من کارهای هنری مختلفی انجام داده‌ام، اما وقتی وارد این کار شدم حس کردم فعالیت بسیار متفاوتی است.»

به اعتقاد او، تمایز کار هر هنرمند، شخصی‌سازی کارهاست که می‌تواند تبدیل به امضای هنرمند شود. کمااینکه خالق برند کورال هم تلاش کرده به سبک و روش خودش آثارش را بسازد. او به مجسمه آذردخت به‌عنوان یکی از این کارهای شخصی‌شده اشاره می‌کند که به گفته او دختر پاییز و شرقی است. یک مثال دیگر کارهای شخصی‌شده، مجسمه دختری است که پرتقال در دست دارد و باز هم نمادی از پاییز است. هردوی این دختران هم شکل تزئینی دارند و هم کاربردی هستند، چون جایی برای قرار گرفتن شمع‌های وارمر دارند.

برند کورال طبق نظر مخاطبانش، تصمیم گرفت شخصیت‌های کارتونی بسازد. کپل مدرسه موش‌ها یکی از این موارد بود. عمونوروز و حاجی‌فیروز هم بعد از آن آمدند. دلیلش هم علاقه مرجان به داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی بود. این شخصیت‌ها اتفاقاً با استقبال هم روبه‌رو شدند. در بسیاری از نمایشگاه‌ها، بچه‌ها توانستند به واسطه همین کارهای هنری با این شخصیت‌ها بیشتر آشنا شوند. اولین کار جدی مرجان برای جشنواره، مجسمه نیایش پروردگار یا صلح و دوستی بود. کبوتر نمادی از صلح است و در این اثر با حروف فارسی همراه شده تا یادآور فرهنگ ایرانی باشد.


چالش‌های اینستاگرام


مرجان یکی از چالش‌های مهم کسب‌وکارهای اینستاگرامی را پایین‌بودن سرعت اینترنت می‌داند که در کنار تغییر مداوم الگوریتم‌های این پلتفرم، مشکلات جدی برای این کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. به اعتقاد او، هرچقدر سخت‌گیری‌ها کمتر باشد و کارها به‌سادگی به مخاطب نمایش داده شود، کار هنرمند ساده‌تر می‌شود. خالق برند کورال معتقد است به جای اینکه اینستاگرام در خدمت برندها باشد، حالا برندها در خدمت این پلتفرم هستند و زمان بیشتری از آنها می‌گیرد.


قدم بعدی برند


مردی‌ها درباره استراتژی برند خود می‌گوید:«در حال حاضر می‌خواهم قدری از کارهای فانتزی فاصله بگیرم و آثار تزئینی با حجم‌های بزرگ‌تر تولید کنم. اتودهایی زده‌ام که در آینده اجرا خواهم کرد.» او درباره فاکتورهای موفقیت یک برند می‌گوید:«موفقیت یک برند به بسیاری موارد بستگی دارد. اینکه کارها خاص باشد و به دل مخاطب بنشیند، در موفقیت آن مؤثر است. برندها باید کارهایشان را اصولی انجام دهند. از ابتدا نام‌گذاری و در ادامه رنگ و نمادهای مربوط به محصول اهمیت دارد.»

خالق برند کورال پله بعدی فعالیت خود را داشتن یک کارگاه برای ادامه تولید کارهای پاپیه‌ماشه و آموزش به علاقه‌مندان می‌داند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/i19j
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.