کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
میگویند محتوا پادشاه است، یعنی اگر محتوای خوب تولید کنید، دیر یا زود پیامتان به مخاطبان میرسد، حرفتان شنیده میشود و اهداف بازاریابیتان هم محقق میشود. اما راستش را بخواهید، در دنیای امروز پادشاه بدون سرباز بازنده است؛ منظورمان این است که اگر محتوای خوب هم تولید کنید، بدون به خدمت گرفتن برخی از ابزارها و عبور از برخی میانبرها، به چشم مخاطب نمیآیید. برای دیده شدن پیامتان و به زبان سادهتر بالا رفتن ریچ محتوا، از میانبرهای مختلفی میتوانید عبور کنید که در این چند خط، به برخی از مؤثرترینهایشان اشاره میکنیم.
اینستاگرام ads؟ فعلا نه
شاید اگر در جغرافیای دیگری تولید محتوا میکردید و امکان پرداخت دلاری هم داشتید، یکی از بهترین ابزارها برای نمایش محتوایتان به مخاطبان متعدد، همین تبلیغات اینستاگرام بود، اما واقعیت این است که محتوای فارسی شما، حتی با این ابزار هم بهخوبی مخاطبانش را نشانه نمیگیرد و گذشته از این، پرداخت هزینه این نوع از تبلیغات، آن هم به دلار، نه آسان است و نه مقرونبهصرفه.
اینفلوئنسر مارکتینگ؟ عالی ولی تکراری
شاید یکی از کوتاهترین مسیرها برای رسیدن به مخاطبان، کمک گرفتن از بلاگرها و اینفلوئنسرها باشد. کمپینهای پرهزینه اینفلوئنسر مارکتینگ، میتوانند در زمان کوتاهی پیام شما را به گوشی مخاطبان بسیاری برسانند. اما یادتان نرود که تکرار مؤثرترین راه، همیشه بهترین روش رسیدن به هدف نیست. اگر بارها و بارها این راه را آزمودهاید و گروههای مختلفی از بلاگرها را برای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ امتحان کردهاید، بد نیست کمی تغییر مسیر بدهید و راههای تازهای را هم بیازمایید. گذشته از این، یادتان نرود که کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ همیشه نزدیکترین راه رسیدن به ریچ بالاتر نیستند.
PR؟ گاهی بله، گاهی خیر
تبلیغاتی که بر اصول روابط عمومی بنا شدهاند، میتوانند به وایرال شدن پیام شما کمک کنند. حضور در رسانههای اینستاگرامی، گاهی بیشتر از حضور در صفحه بلاگرها به اهداف شما کمک میکند. اما قبل از آنکه یکی از این دو راه را انتخاب کنید یا اینکه سراغ هر دوشان بروید، بهتر است نگاهی به کسبوکارتان، مخاطبانش و پیام خاصی که قرار است گوشی به گوشی بچرخد، بیندازید. آیا حضور این پیام در رسانههای اینستاگرامی، بهترین راه رسیدن آن به مخاطبان هدف است؟
بازنشر محتوا؟ اگر ارزشش را دارد، بله
یکی دیگر از راههای کوتاه کردن مسیر رسیدن به مخاطب، بازنشر محتواهای برگزیده صفحهتان است. اگر محتواهای شما در بند زمان و تاریخ نبودهاند، به اندازه کافی جذاب هستند و احساس میکنید برای تولیدشان زحمت زیادی کشیدهاید، میتوانید آنها را در صفحات پرمخاطب بازنشر دهید. این صفحات میتوانند یک یا چند دسته از انواع رسانهای را که گفتیم، شامل شوند. برای مثال ممکن است نوعی از محتوا، قابلیت انتشار در رسانهها را داشته باشد، نوع دیگری در صفحات بلاگرها خوش بدرخشد و یک دسته از محتوا هم در صفحات مرتبط با کسبوکارتان بازخورد بهتری داشته باشد.
چطور بهترین رسانه را انتخاب کنیم؟
بلاگرهایی که سراغشان میروید، چه نوع محتوایی تولید میکنند؟ پاسخ این سؤال به نوع فعالیت شما و مخاطبان هدفتان بستگی دارد. احتمالا برای یک محصول FMCG که جایش سر سفره مخاطبان است، باید سراغ بلاگرهای سبک زندگی بروید و برای ترویج یک پیام در حوزه محیط زیست، بهتر است از بلاگرهای حوزه دانش و فعالان محیط زیست کمک بگیرید. برای پاسخ دادن به برخی از شایعات، روشن ساختن یک حقیقت یا انتقال یک پیام عمومی، احتمالا باید سراغ تبلیغات PR یا انتشار محتوا در صفحات عمومی بروید و برای آموزش الگوی مصرف یک محصول، باید همه صفحاتی را که گفته شد، به خدمت بگیرید. اینکه محتوای شما باید در چه صفحهای منتشر شود، به نوع کسبوکار، نوع محتوا، پیامی که منتقل میکنید و مخاطبی که هدف میگیرید، بستگی دارد. پس بدون توجه به این موضوعات، همه محتواهای صفحه را در ظرف یکسانی نریزید و همه کمپینهایتان را به شیوهای یکسان پیش نبرید. یادتان نرود که همیشه پرهزینهترین فعالیت، شما را به بهترین نتیجه نمیرساند و تنها با توجه به نوع پیام و گروه هدفتان است که میتوانید سادهترین، کوتاهترین و مقرونبهصرفهترین راه را برای تبلیغات انتخاب کنید.
کمپینها را تحلیل کنید
تحلیل کمپینهای پیشین و روشن کردن نقاط قوت و ضعف و دلایل موفقیت و شکستشان، میتواند چراغ راه شما باشد. اگر بدانید کمپین تبلیغاتی گذشته شما، چرا فراتر از KPI متصور به پیش رفته، یا اگر بدانید چه عاملی دلیل به نتیجه نرسیدن کمپین پیشین بوده، با برآورد بهتری میتوانید کمپینهای آتی را طراحی کنید.