کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
سمینار «آیندهنگری در آموزش و مدرسه با هوش مصنوعی» به همت شرکت دانشبنیان زیرساخت فناوری خلاق (کلاسه) برگزار شد و در آن از اولین محصول هوش مصنوعی در حوزه آموزش کشور با نام «کادرآینده» رونمایی شد.
این سمینار در اولین روز از شهریور ۱۴۰۳ و در محل پارک علم و فناوری گیلان، با حضور متخصصان برجسته، مدیران مدارس و چهرههای تأثیرگذار حوزه فناوری و آموزش برگزار شد و در آن به بررسی اهمیت هوش مصنوعی در آینده آموزش و نقش آن در بهبود فرایندهای آموزشی و اداری مدارس پرداخته شد.
سمینار با سخنرانی امیر گیلانپور، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانشبنیان زیرساخت فناوری خلاق (کلاسه) آغاز شد. گیلانپور با اشاره به تجربیاتش از کار با شرکتهای پیشرو در سیلیکونولی، به نقش حیاتی هوش مصنوعی در تحول صنایع مختلف ازجمله آموزش پرداخت. او به موفقیتهای تسلا در توسعه خودروهای خودران هم اشاره و تأکید کرد: «همانطور که هوش مصنوعی دنیای حملونقل را متحول کرده، میتواند به بهبود کیفیت آموزش و شناسایی استعدادهای دانشآموزان نیز کمک کند.»
گیلانپور در ادامه به معرفی محصول جدید «کادرآینده» پرداخت و توضیح داد که این محصول چگونه میتواند با استفاده از هوش مصنوعی، فرایندهای آموزشی و اداری مدارس را بهبود بخشد. او با نمایش تیزری از این محصول، بیان کرد که «کادرآینده» میتواند مدارس را به سطح جدیدی از کارایی و موفقیت برساند.
جای خالی تمرکز کافی در آموزش مهارتهای لازم بازار کار
در ادامه این سمینار، کمیل بابایی، معاون فناوری پارک علم و فناوری گیلان، در سخنرانیاش به نبود تمرکز کافی مراکز آموزشی رسمی بر آموزش مهارتهای واقعی و ضروری اشاره کرد و گفت: «بسیاری از فارغالتحصیلان، مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را کسب نمیکنند. این ضعف در سیستم آموزشی میتواند با بهرهگیری از فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی بهبود یابد.»
او همچنین به فرصتهایی اشاره کرد که فناوری برای یاد دادن نیازهای ضروری ایجاد کرده و گفت: «فناوری این فرصت را به ما میدهد تا بتوانیم مهارتهای لازم را به دانشآموزان و دانشجویان آموزش دهیم و آنها را برای دنیای واقعی آماده کنیم.»
فرشید بخشینژاد، عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و رئیس کمیسیون قوانین و مقررات، در سخنرانیاش به نقش حیاتی فناوری در اقتصاد و تلاشهای سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در ارتقای شرکتها اشاره و تأکید کرد: «سازمان نظام صنفی رایانهای با ایجاد فرصتهایی برای شرکتهای دانشبنیان، بستر مناسبی برای رشد و پیشرفت آنها فراهم کرده است.»
بخشینژاد در ادامه، شرکت دانشبنیان زیرساخت فناوری خلاق (کلاسه) را یک نمونه موفق در سطح کشور و حتی بینالملل معرفی کرد.
تجربه مدیران مجتمعهای آموزشی در استفاده از فناوری
در بخش پایانی این سمینار، یک میزگرد گفتوگوی تخصصی با حضور چهار مدیر برجسته از مجتمعهای آموزشی بزرگ کشور، به مدیریت ایمان قربانی، مدیر مؤسسات پارک علم و فناوری گیلان، برگزار شد.
نمایندگانی از استانهای اصفهان، زنجان، مازندران و اهواز شرکتکنندگان این میزگرد بودند و هر کدام از این مدیران مجتمعهای آموزشی به بیان تجربیاتشان از استفاده از خدمات شرکت کلاسه پرداختند. آنان تأکید کردند که استفاده از کلاسه قبل از دوران کرونا به بهبود فرایندهای آموزشی و اداری مدارس کمک کرده و این سیستم در اوج دوران کرونا نقش حیاتی در آموزشهای دانشآموزان ایفا کرده است.
این مدیران به اشتراکگذاری تجربیات مثبتشان از بهکارگیری هوش مصنوعی در مدارس و تأثیرات ملموس آن بر بهبود کیفیت آموزش در دورانهای مختلف نیز پرداختند.
آنها بهویژه بر نقش کلاسه در حفظ انسجام آموزشی و مدیریت مدرسه در زمانی که چالشهای بزرگی به دلیل محدودیتهای ناشی از کرونا ایجاد شده بود، تأکید کردند. همچنین به بررسی دغدغهها و چالشهای موجود در پیادهسازی فناوریهای نوین در مدارس خود پرداختند و راهکارهایی برای بهبود این فرایندها مطرح کردند.