مدیرعامل کوچک

مدیر محصول چگونه در فضای بین‌رشته‌ای به ما کمک می‌کند؟

به مدیران محصول در جهان مدیرعامل کوچک هم می‌گویند. عنوان the mini-CEO برای مدیران محصول به این دلیل انتخاب شده که این قشر مانند مدیران عامل باید بتوانند فعالیت‌های بین‌رشته‌ای انجام دهند. مدیریت محصول مانند مدیرعاملی چیزی نیست که در دانشگاه‌ها آن را تدریس کنند.

در عالم مطبوعات که دچار ساختارهای سنتی شده است، مفهوم مدیریت محصول قطعا مفهومی انتزاعی و غیرکاربردی به نظر می‌رسد. به عبارتی بسیاری از کسانی که نقش مدیریت محصول را بر عهده دارند، معمولا در کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و گفتن این که یک رسانه مدیر محصول دارد، برای بسیاری از قدیمی‌های مطبوعات موضوع عجیبی است.

روزنامه‌نگاران قدیمی ممکن است اعتقادی به این روش‌ها نداشته باشند؛ آن‌ها اصالت را با «کلمه» می‌دانند و معتقد نیستند که فرم ارائه کلمه مهم است.ما در کارنگ بر این باوریم که کلمه مهم است، اما مهم‌تر از آن فرم ارائه کلمه‌هاست.

برای اینکه این فرم به اندازه کافی حرفه‌ای باشد، چاره‌ای نداریم جز اینکه ساختار چابکی داشته باشیم که بتواند پاسخگوی تغییرات پیوسته موضوعاتی که پوشش می‌دهیم، باشد. موضوع محوری کارنگ اقتصاد نوآوری است، پس وقتی قرار است درباره این موضوع صحبت کنیم، باید بتوانیم آن را در قالب مناسبی ارائه کنیم.

شماره‌ای که در حال مطالعه آن هستید، چهارمین شماره هفته‌نامه کارنگ است. این تازه آغاز راه است و قطعا با گرفتن بازخوردها، تغییراتی را در روش دیجیتال و چاپی‌مان خواهیم داد. ما از روز اول این‌طور آغاز کردیم که همه‌چیز در مرحله بتاست؛ ابتدا باید محصول را ارائه کنیم و بعد با گرفتن بازخورد مخاطبان و مشتریان در صورت لزوم همه‌چیز را تغییر دهیم.

در فضای مدیریت محصول هیچ‌چیز قطعی نیست؛ همه کارهایی که تحریریه کوچک و حرفه‌ای ما در کارنگ انجام می‌دهد، قرار است در نهایت به محصولی تبدیل شود که کارش ایجاد تغییر در مدل‌های ذهنی است. قرار است دیدگاه‌های افراد به مقوله اقتصاد نوآوری را تغییر دهیم و بتوانیم کاری کنیم که کسب‌وکارها و همه آن‌هایی که در فضای اقتصادی فعالیت می‌کنند، جنبه‌های جدیدی از جهان را درک کنند.

تکرار مکرر نوآوری و گفتن از اینکه نوآوری اتفاق خوب و مثبتی است، این روزها اثربخش نیست. بعید می‌دانم کسی باشد که نداند فناوری و نوآوری خوب است؛ آنچه خیلی‌ها نمی‌دانند این است که نوآوری را چگونه باید در کسب‌وکارها جا انداخت، به گونه‌ای که نوآوری و کسب‌وکار با هم ممزوج شوند؛ طوری که نوآوری به یک فعالیت روزمره تبدیل شود.

مدیریت محصول کارش همین است؛ مدیریت محصول برای این است که ما دچار تکرار و روزمرگی نشویم و بتوانیم محصولی بسازیم که کار می‌کند و زنده است و پویا. کارنگ صرفا یک رسانه دیگر درباره استارتاپ‌ها نیست؛ کارنگ قرار است منشأ اثر باشد و بتواند تغییرات جدی و جریان‌سازی را دنبال کند. ما می‌خواهیم با کارنگ دریچه‌های جدیدی را باز کنیم و این راه سختی است که انتخاب کرده‌ایم. خوشحال خواهیم شد که دیدگاه‌های شما را بدانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.