کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مرگ تدریجی یک رؤیا

ایمپرفکت فود ز زیرمجموعه بازار میسفیتز خواهد شد

ایمپرفکت فودز (Imperfect foods) یا شرکت غذاهای ناقص، زیرمجموعه بازار میسفیتز (Misfits Market) قرار خواهد گرفت. به گزارش اینسایدر این شرکت تلاش می‌کند مأموریت‌ زیست‌محیطی خود را همچنان حفظ کرده و به ترکیب مدیران ارشد خود دست نزند.

بازار میسفیتز اعلام کرد که شرکت ایمپرفکت فودز را به مبلغی که هنوز تعیین نشده، خریداری خواهد کرد. آبهی رامش (Abhi Ramesh)، رهبری این شرکت را بر عهده خواهد داشت. او انتظار دارد که ایمپرفکت فودز تا سال 2024 به فروش یک میلیارد دلاری برسد و سوددهی قابل توجهی داشته باشد. بعضی از مدیران ایمپرفکت فودز به تیم راهبری میسفیتز خواهند پیوست.


راهی که گم شد


ایمپرفکت مانند بسیاری دیگر از استارتاپ‌هایی که در زمینه تحویل مواد غذایی فعالیت می‌کنند، در ابتدای پاندمی فروش خوبی داشت. چون خریداران به‌دنبال راهی برای خرید غذا از خانه بودند. شرکت ایمپرفکت در سال 2015 به‌عنوان یک استارتاپ راه‌اندازی شد و مأموریتش کاهش ضایعات مواد غذایی بود، اما پس از اینکه این شرکت با موفقیت اولیه‌ای روبه‌رو شد، از این هدف اصلی دور افتاد.

طی یک سال گذشته، هفت کارمند این شرکت را ترک کردند و گفتند که این شرکت شش سال پس از راه‌اندازی و با در اختیار داشتن بودجه 239 میلیون دلاری، راه خود را گم کرده است. ایمپرفکت دو مدیرعامل و نیمی از تیم مدیران ارشد خود را از دست داده و فروش آن در دوره همه‌گیری با کاهش مواجه شده است.

بنیان‌گذاران ایمپرفکت فودز کار خود را با فروش میوه‌ها و سبزیجاتی آغاز کردند که با استاندارد سوپرمارکت‌ها مطابقت نداشت؛ برای مثال میوه‌هایی که کوچک بودند یا رنگ‌شان تغییر کرده بود. عرضه محصولات در ایمپرفکت بسته به موجودی تأمین‌کنندگان‌شان متفاوت بود.

یکی از کارمندانی که زیر نظر سایمون به عضویت درآمد و اخیراً شرکت را ترک کرد، گفت: «افرادی جذب ایمپرفکت شدند که به چیزهای پایدار علاقه‌مند بودند.» مشتریان و کارمندان احساس خوبی داشتند که این میزان از مواد غذایی را از تبدیل‌شدن به زباله‌ نجات دهند.


ایمپرفکت اولویت مشتریان شد؟


در سال 2019 که سایمون به دلایل سلامتی از سمت خود کناره‌گیری کرد، «فیلیپ بهن» (Philip Behn) که قبلاً در والمارت و مک‌کنزی کار می‌کرد، جایگزین سایمون به‌عنوان مدیرعامل شد. «چسلر» (Chesler) نیز تا سال 2020 به‌عنوان مدیر ارشد نوآوری خدمت کرد و در هیئت‌مدیره شرکت باقی ماند. بهن در مقایسه با بنیان‌گذاران شرکت جسورتر و جاه‌طلب‌تر بود.

او در ابتدای مدیریتش به کارمندان گفت که قصد دارد ایمپرفکت را به اولویت مشتریان تبدیل کند. آن زمان ایمپرفکت ۵۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود. در سپتامبر ۲۰۱۹ نام شرکت تغییر کرد و کلمه تولید یا produce جایگزین غذاها یا foods شد.

این تغییر نام اشاره به انواع مواد غذایی داشت که شرکت می‌خواست به وب‌سایت خود اضافه کند؛ از جمله شیر و تخم مرغ. بنابراین تصویر میوه‌های بدشکلی که روی آنها چشم‌های عروسکی چسبانده شده بود و در وب‌سایت و تبلیغات ایمپرفکت بسیار سرگرم‌کننده بود، حذف شدند و به جای آنها عکس‌های سوسیس و پنیر گیاهی و کنگر فرنگی برشته با یک پس‌زمینه پاستلی گذاشته شد.

ایمپرفکت همچنین از آمازون و تریدر جوز (Trader Joe’s) نیروهای بااستعدادی را استخدام کرد.


صرفاً چیزهای زشت زیادی وجود دارد که می‌توانید بخرید


در ابتدای پاندمی که قفسه فروشگاه‌ها خالی شد و فروش آنلاین افزایش یافت، ایمپرفکت به فروش بالایی رسید، اما نتوانست به مأموریت قبلی خود ادامه دهد، چه برسد به آنکه به فروش بالاتر برسد. کارمندان سابق ایمپرفکت به اینسایدر گفتند که فروش مواد غذایی اضافی و معیوب برای اداره یک خواربارفروشی کامل کافی نیست.

یکی از کارمندان به زمانی اشاره کرد که ایمپرفکت حتی قادر به تأمین هویج نبود که یکی از اقلام اصلی غذایی است. یکی دیگر از کارمندان پیشین گفت: «در ایمپرفکت تنها چیزهای زشتی وجود دارند که می‌توانید آنها را بخرید‌.» نرخ سفارش‌هایی که بدون ایراد به دست مشتری می‌رسید، یعنی بدون آسیب و بدون مفقودی، ۸۰ درصد بود.

یعنی از هر پنج سفارش یک سفارش مشکل داشت. اقلامی که به مشتری تحویل داده می‌شدند، شکسته و آسیب‌دیده و کپک‌زده بودند. به همین دلیل این شرکت نتوانست تجربه‌ای واقعی در بازار انبوه داشته باشد. با وجود این ایمپرفکت دامنه محصولاتش را گسترش داد.

کارمندان پیشین شرکت گفته‌اند که در واقعیت از اینکه این محصولات به ضایعات تبدیل نشوند، جلوگیری نشد. کارمند سابق شرکت گفت: «بهن و تیمش در تلاش بودند مشکلات مربوط به افزایش مقیاس را که به‌‌دلیل پاندمی به وجود آمده بود، حل‌وفصل کنند، اما این شرکت برای زمانی که پاندمی به پایان می‌رسد، راهبردی در نظر نداشت و سرانجام مردم دوباره به خرید حضوری در فروشگاه روی آوردند.»


جاه‌طلبی‌ برای بازار انبوه، سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند


یافته‌های اینسایدر نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۰، میزان فروش شرکت به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسیده بود، اما حجم فروش و سفارش در سه‌ماهه سوم آن سال سیری نزولی یافت. در اکتبر ۲۰۲۰، مدیران خبر از برنامه خود برای افزودن الکل، غذاهای منجمد و غذاهای آماده دادند.

نوع مشتریانی نیز که این شرکت قصد جذب‌شان را داشت، تغییر کرد و هدفش تبدیل‌شدن به یک بازار انبوه‌تر بود. جاه‌طلبی‌های ایمپرفکت درباره بازار انبوه، سرمایه‌گذاران بزرگی را جذب می‌کرد. در می ۲۰۲۰، ایمپرفکت سرمایه‌‌ای ۷۲ میلیارد دلاری جذب کرد.

این جذب سرمایه در یک دور سرمایه‌گذاری سری C، تحت هدایت شرکت اینسایت پارتنرز اتفاق افتاد (سرمایه‌گذاری سری C مربوط به استارتاپ‌هایی است که موفقیت و ثبات خود را نشان داده باشند‌). در ماه فوریه امسال، ایمپرفکت دور دیگری از جذب سرمایه را آغاز کرد که باز هم تحت نظارت شرکت اینسایت بود؛ سرمایه‌گذاری سری D به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار که ارزش شرکت را به ۷۰۰ میلیون دلار می‌رساند‌. شرکت ایمپرفکت گفته که از بودجه جدید برای سرعت‌بخشیدن به رشد خود استفاده می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ubmt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.