کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
زنان و فشن دو همراه پرتکرارند. در این شماره کارنگ به سراغ نسترن دوستی رفتهایم که بر پایه دغدغه استایل و خرید بهینه، کسبوکار آنلاینی را راهاندازی کرده است. دوستی کارشناس نرمافزار است و از کودکی علاقه خاصی به خلق ایدههای مختلف با کامپیوتر داشته است. خودش میگوید همواره در حال ساختن و خراب کردن سایت و انیمیشن و اپلیکیشن بوده تا در سال ۲۰۱۵ اولین استارتاپویکند در زنجان برگزار میشود. او با شرکت در این رویداد متوجه میشود علاقه بسیاری به فضای استارتاپی دارد و از همان روز تصمیم میگیرد کسبوکار خود را آغاز کند. پس از پایان دانشگاه و بعد از چند همکاری، در نهایت میتواند گروه همراه و همفکر خود را بیابد و به صورت جدی وارد فعالیتهای استارتاپی شود. آنچه در پی میآید گفتوگو با دوستی درباره کسبوکار او، «اوپال» است.
لطفاً از ماهیت کسبوکارتان بگویید.
اوپال یک پلتفرم تخصصی استایلینگ است و هدف ما ارائه دانش خوشپوشی است. ما به افراد کمک میکنیم لباسها و استایلهای مناسب را که در فروشگاههای اطرافشان موجود است، بشناسند و بخرند.
یعنی اوپال یک مجله اطلاعات استایل است به همراه آدرس و محصول فروشگاهها؟
در ابتدا ما پلتفرم جستوجوی لباس در فروشگاهها بودیم. مثلاً مشتری یک مانتوی مشکی احتیاج داشت که ما مدلهای آن را به انضمام نشانی فروشگاههای نزدیک به او نمایش میدادیم. اما اکنون تیم استالیست ما لباسهای موجود را با هم ست میکنند و استایل پیشنهادی را برای افراد ارائه میدهند. علاوه بر آن، اگر فردی به مشاوره تخصصی استایل و پوشش احتیاج داشته باشد، به صورت شخصی با استایلیستهای ما مشاوره خواهد داشت.
از چه زمانی این کار را آغاز کردید؟
دو سال است اوپال را راهاندازی کردهایم و سرمایه اولیه مهم کار ما، تخصص نرمافزار، استایلینگ و همچنین تجربیات شکست پیشین است. تنوع تخصص تیم سرمایه مهم ما بود که در این کار بسیار حیاتی است.
چه چیزی باعث شد به سمت اجرای این ایده بروید؟
ما قبلاً در حوزه فینتک فعالیت داشتیم. یک کیف پول الکترونیکی ارائه داده بودیم که بسیاری از مشتریان ما نیز از فروشگاههای لباس و خردهفروشیهای پوشاک بودند. همین شبکه برای شناخت نیاز مشتری و سؤالات مشتریان پوشاک بسیار مفید و کارا بود و دغدغه خریداران برای خوشپوش بودن و دغدغه فروشندگان برای مواجهه با مشتری واقعی باعث شکلگیری اوپال شد.
چه مزیت رقابتی برای اوپال میبینید؟
مزیت رقابتی ما در درجه اول، ترکیب تخصصهای تیم است. اینکه توانستهایم افراد مناسب را برای پاسخ به نیازهای واقعی کسبوکار دور هم جمع کنیم، باعث قدرت مجموعه میشود. چون کار ما یک کار میانرشتهای از تولید نرمافزار، دانش استالینگ و طراحی لباس و همچنین دانش فروش محصولات پوشاک است. در حال حاضر اوپال جمعی از افراد متخصص مثل فشناستالیستها، فشنبلاگرها، تولیدکنندگان و طراحان لباس را گرد هم آورده است. این ترکیب باعث میشود ما در همه فرایند انتخاب و فروش لباس در کنار مشتریان باشیم.
در حال حاضر جایگاه شما در بازار پوشاک کجاست؟
بازار پوشاک بسیار گسترده و بزرگ است. تمرکز ما در ابتدا روی برندهای پوشاک است که اکنون پنج هزار برند داخلی وجود دارد. از سمت دیگر بازدید ماهانه تبلیغات مربوط به پوشاک در شبکههای مجازی ۶۸۷ میلیون بازدید است.
در دنیای امروز نیاز به خوشپوش بودن برای همه افراد معنیدار است و بازار پوشاک و خرید هماهنگ و زیبا هر روز بیشتر از دیروز مخاطب دارد و در زمینه اطلاعات و محتوا نیز نیاز مخاطبان در حال افزایش است. ما در مسیر کسب بازار همکاری یکدرصدی و بازار تبلیغات 1/0درصدی هستیم.
چه چشماندازی برای آینده کسبوکارتان دارید؟
ما میخواهیم یک مرجع تخصصی زیبایی، استایل باشیم که از دید کاربران مرجع شناخته میشود و خدمات ما به نحوی باشد که در همه مراحل مشخص باشد که شروعکننده آن، متخصصان فشناستایل هستند و مسیر سختی نیز پیش روی ماست.
سبک و فرهنگ پوششی ما باعث میشود که در بسیاری از مواقع در دانش استایلینگ دستبسته باشیم. در این مسیر نیازمند کمک زیاد متخصصان و سرمایهگذاران هستیم، زیرا هر چقدر مشارکت تولیدکنندگان، استایلیستها و مخاطبان بیشتر باشد، این کسبوکار بیشتر پیشرفت خواهد کرد.
مدل درآمدی شما چگونه است؟
چند پلن درآمدی در کسبوکار ما تعریف شده است. اولی حق کلیک است که بهازای بازدید کاربران از محصولات پوشاک برندهای همکار مبلغی دریافت میشود. دومی فروش اشتراک به برندها با استفاده از پلن ارتباط با مشتریان نرمافزار اوپال است و بحث تبلیغات هدفمند و هوشمند نیز در دست انجام است. معرفی و حق مشاوره استایل نیز بخشی از درآمد ما را تشکیل میدهد. اکنون هوش مصنوعی در حال جمعآوری اطلاعات و سلایق مشتریان است تا بتوانیم مدلهای درآمدی دیگری را در آینده رونمایی کنیم.
آیا تاکنون جذب سرمایه داشتهاید؟
نه، ما تاکنون سرمایهای جذب نکردهایم، ولی با توجه به وسعت و پیشرفت کار، حتماً باید جذب سرمایه و همراه شدن سرمایهگذار با تیم را بهصورت جدی دنبال کنیم.
چه توصیهای به زنانی دارید که میخواهند کسبوکار خود را داشته باشند؟
من زنان بسیار موفقی در ایران دیدهام که با همه مشکلات سعی کردند کسبوکار خود را نیز پیش ببرند و موفقیتهای بسیاری کسب کنند. دیدن این موفقیتها واقعاً مرا به وجد میآورد و احساس غرور میکنم. دوست دارم به همه زنان ایران بگویم موفقیت در همین فعالیتهای روزانه و تکاپوهاست که اسمش زندگی است. اگرچه بسیاری از مواقع مسیر زندگی و کسبوکار برای زنان سختتر از مردان میشود، اما باید با همه توان پیوسته به پیش بروند و هرگز تسلیم نشوند.