کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مسئله خانواده را سطح پایین ندانیم و درباره‌اش حرف بزنیم

مینا والی، مدیر مسئول کارنگ، در نشست کلاب‌هاوسی زنان نوآور ایران:

موضوعی که همیشه ذهن مرا در مورد خانم‌ها مشغول می‌کند و در رویدادهای این چنینی که در مورد مسائل خانم‌ها هست به چشم می‌آید، این است که چالش‌هایی که خانم‌های حاضر در کسب‌وکارهای در رده‌های ارشد دارند، تقریبا برابر چالش‌هایی است که مردان در آن سطوح با آن مواجه‌اند. اما خانم‌ها چالش‌هایی علاوه بر آن هم دارند که خیلی کم راجع به آن صحبت می‌کنند.

اگر دقت کنید خانم‌هایی که در لایه ارشد فعالیت می‌کنند و مجبورند بیش از حالت عادی وقت بگذارند، تمام فرصت خود را صرف کار می‌کنند و خیلی کم می‌توانند به خانواده‌شان رسیدگی کنند و فکر می‌کنم یکی از موانع خانم‌ها برای این‌که ذهن‌شان برای رشد آماده باشد و به آن لایه‌های بالاتر برسند همین درگیری در کار است.

همیشه انتظاری که در خانواده می‌رود این است که دختران، خواهران و مادران هستند که در خانواده و لایه جلوتر حرکت می‌کنند و باید بنیان خانواده را حفظ کنند. غیر از اینکه این یک فرهنگ است و احتمالا سال‌ها طول می‌کشد که اصلاح شود، موضوع دیگر این است که در کسب‌وکارها و جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، فضا برای چنین اصلاحی هنوز فراهم نیست.

در خیلی از کسب‌وکارها به‌تدریج اتفاق‌هایی رخ می‌دهد مثلا یکسری از کسب‌وکارها برای مادرانی که بچه دارند، فضایی را ایجاد می‌کنند که بتوانند بچه‌هایشان را در همان محل کار نگاه دارند، این خیلی اتفاق خوبی است، اما همه کسب‌وکارها این فضا و امکان را ندارند.

چیزی که من می‌بینم این است که خیلی از خانم‌هایی که این دید را دارند که می‌خواهند به سطوح بالاتر برسند یا حتی خودشان کارآفرین باشند یا مجرد هستند یا اگر متأهل هستند، نمی‌توانند به این فکر کنند که صاحب فرزند بشوند. فکر می‌کنم یک موضوع همین است که فضا برای خانم‌ها فراهم نشده و حتی اگر نگاه کنید، سازمانی را برای خانمی که بچه‌ دارد و می‌خواهد برای بچه‌اش پرستار بگیرد، نداریم که برای پرستارها رتبه‌بندی وجود داشته باشد که آن‌ها را تربیت کنند و مجوز بدهند و ما اطمینان داشته باشیم که می‌توانیم چنین آدمی را استخدام کنیم که در خانه‌مان باشد و از بچه ما مراقبت کند، یا مهدکودک‌ها تعریفشان برای مادرانی است که کارمند هستند، یعنی از هشت صبح تا پنج عصر فعالیت می‌کنند.

اصلا برای مادری تعریف نشده که می‌خواهد ساعت 10 صبح سر کار برود و 8 شب به خانه برگردد. من خیلی دوست دارم در مورد این موضوعات که ذهن خانم‌ها را درگیر می‌کند و اجازه نمی‌دهد که به سطحی بالاتر فکر کنند، بپردازیم. چه خانمی که مجرد باشد، چه خانمی که متأهل است و بچه ندارد و چه خانمی که فرزند دارد، خیلی دوست دارم در مورد این چیزها صحبت کنیم و این‌ها را مسائل سطح پایین ندانیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/a8hf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.