کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
مصطفی مرشدی، یکی از برگزارکنندگان رویداد «پرشینتک سامیت» باور دارد که با توجه به اینکه نیروهای متخصص زیادی به دلایل مختلف از ایران مهاجرت کردهاند و در کشورهای مختلف جهان پراکنده شدهاند، این نیاز وجود دارد که بتوان این افراد را حول یک کامیونیتی در کنار هم جمع کرد تا افراد در آن بتوانند با یکدیگر آشنا شوند و با اعتمادسازی یک همافزایی صورت دهند و از ظرفیتهای یکدیگر استفاده کنند. او مهمترین هدف رویداد پرشینتک سامیت را ایجاد یک کامیونیتی در این زمینه عنوان میکند که محدود به ایرانیها نیست و همه افراد فارسیزبان جهان را شامل میشود.
همایش پرشینتک سامیت، بهعنوان یک رویداد سالانه بزرگ در حوزه فناوری، همزمان با رویداد جیتکس و با هدف توسعه کسبوکارهای فارسیزبان از طریق ایجاد شبکهای از فعالان و علاقهمندان این حوزه در تاریخ ۱۹ اکتبر از ساعت ۱۷ الی ۲۱ برگزار خواهد شد.
پرشینتک سامیت؛ رویدادی برای فارسیزبانان دنیا
مصطفی مرشدی درباره عواملی که باعث به وجود آمدن این رویداد شدهاند به «کارنگ» میگوید: «چند عامل باعث شد که این رویداد شکل بگیرد؛ اولین آن موضوع مهاجرت افراد خبره بهویژه در حوزه فناوری از ایران به کشورهای دیگر بود؛ امارات، ترکیه، کشورهای اروپایی، کانادا و… ازجمله کشورهایی هستند که این افراد در حال حاضر در آنها فعالیت میکنند. میتوان به پراکنده شدن جمعیت فعالان و نخبگان این حوزه هم به چشم تهدید نگاه کرد و هم فرصت؛ اگر یک اجتماع حول این تخصصها و مهارتها شکل بگیرد تهدیدهایی مانند خالی شدن کشور از متخصصان و پراکنده شدن آنها در جهان را میتوان به یک فرصت تبدیل کرد.»
او تأکید میکند که اولین هدف و مأموریت پرشینتک سامیت این است که سالانه بتواند در یک جایی از دنیا این افراد را دور هم جمع کند و با ایجاد یک همافزایی در راستای جبران خلئی که بهواسطه تهی شدن کشور از نیروهای متخصص ایجاد شده تلاش کند. امسال این رویداد همزمان با جیتکس در دوبی برگزار میشود.
مرشدی با اشاره به اینکه در کنار مهاجرت افراد نخبه با خروج سرمایهها از ایران هم مواجه هستیم و رقم سرمایهگذاری در ایران پایین آمده و این روند نزولی ادامه دارد، عنوان میکند که این سرمایهها در حال حاضر در کشورهای دیگر در حال گردش هستند و میتوانند از استارتاپها و کسبوکارهای ایرانیان در داخل و خارج از کشور حمایت کنند. رویداد پرشینتک سامیت میتواند علاوه بر اینکه جایی برای آشنایی و ایجاد ارتباط میان افراد متخصص باشد، موجب آشنایی کسبوکارها با سرمایهگذاران نیز شود.
رویداد پرشینتک سامیت تنها مختص ایرانیها نیست و همه افراد فارسیزبان با ملیتهای مختلف مانند افغانستانیها و تاجیکستانیها و… نیز میتوانند در آن شرکت کنند.
حضور در پرشینتک سامیت میتواند برای هر فرد فعال در حوزه فناوری ازجمله مدیران ارشد و مدیران میانی کسبوکارها، افراد متخصص، سرمایهگذاران و استارتاپها مفید باشد. مرشدی ضمن بیان این موضوع، تأکید میکند که کامیونیتیسازی چیزی نیست که با یکبار برگزاری چنین رویدادی اتفاق بیفتد، بلکه باید بارها شاهد برگزاری چنین برنامههایی باشیم تا جمعها شکل بگیرد و با گذر زمان نتیجه دهد.
او همچین خاطرنشان میکند: «در حال حاضر ملیتهای دیگر دارای چنین کامیونیتیهایی بوده و در حوزههای مختلف پشتیبان هم هستند. منظور از پشتیبانی در حوزه کسبوکار این است که افراد بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و بتوانند با ایجاد اعتماد، کاری را با هم استارت بزنند و از ظرفیتهای یکدیگر بهرهمند شوند.»
ایجاد اعتمادسازی در راستای همافزایی
مرشدی در ادامه صحبتهایش درباره اینکه آیا کسبوکارهای ایرانی میتوانند در یک کشور دیگر مانند امارات اقدام به راهاندازی یک اکوسیستم کنند، میگوید: «تحریمهای داخلی و خارجی باعث شده حوزه فعالیت کسبوکارها در ایران محدود و بازارشان کوچک شود. به همین دلیل برخی کسبوکارها به مناطق دیگر جهان از جمله دوبی مهاجرت میکنند. این کسبوکارها در چنین جایی میتوانند یک اکوسیستم راهاندازی کنند. من در همین دوبی شاهد بودهام که کسبوکارهای دیگر کشورها مانند هند، روسیه، فیلیپین و پاکستان کامیونیتیهایی برای خود دارند و به محض اینکه هر کدام از شرکتهای این کامیونیتیها ایدهای داشته باشند، با کمک هم کار سازماندهی را برای اجرای آن ایده با سرعت انجام میدهند.»
او در ادامه میافزاید: «ما در ایران یکسری انگارههای اشتباه داریم. برای مثال میگویند اگر به خارج از کشور آمدید باید از سایر ایرانیها دوری کنید و… . چنین انگارههایی درست نیستند و باید اصلاح شوند. در واقعیت اینگونه نیست و ما در خارج از کشور بهویژه امارات ایرانیهای سطح بالای زیادی داریم. اما باید اعتماد ایجاد شود و این مستلزم این است که رویدادها و کامیونیتیهایی وجود داشته باشد تا در گذر زمان این اعتماد ساخته شود و افراد بتوانند با یکدیگر کار کنند. اگر این موضوع در امارات یا سایر کشورها رخ دهد در مجموع برای ایرانیها مفید خواهد بود.»
چالشهای جذب سرمایه در امارات
مصطفی مرشدی درباره موضوع جذب سرمایه با اشاره به سابقه حضور خود در هیئتمدیره چند شرکت سرمایهگذاری بیان میکند: «نکتهای که کسبوکارهای داخلی باید به آن توجه کنند این است که تمام محصولات در عمل قابلیت رقابت در فضای بینالمللی را ندارند. وقتی درباره قابلیت رقابت صحبت میکنیم مقداری از آن به بحثهای فنی مرتبط میشود، بخشی از آن به موضوع بازاریابی برمیگردد و همچنین مسائلی مانند رگولاتوری، بحثهای مالی و تحریمی نیز در این قضیه تأثیرگذار هستند.»
او ادامه میدهد: «در هر صورت دلیل اینکه سرمایه در ایران جذب نمیشود این است که کسبوکارهای استارتاپی ما توان رقابت در چنین فضایی را با توجه به عوامل مذکور ندارند. در جایی مانند دوبی بحث رقابت خیلی جدیتر است؛ اگرچه کسبوکارها اینجا مشکلات تحریمی و… را ندارند اما افراد نباید فکر کنند که در اینجا جذب سرمایه کار راحتی است.»
به گفته او جذب سرمایه در کشوری مانند امارات خیلی حرفهای انجام میشود؛ اینجا سرمایهگذاران خوبی وجود دارند اما بنیانگذاران یک استارتاپ باید استانداردهای بینالمللی را برای جذب سرمایه رعایت کنند. معمولاً در نمایشگاه فقط میتوان بحثهای اولیه مربوط به این حوزه را انجام داد.
مرشدی در ادامه عنوان میکند: «سرمایهگذاران اغلب به دلیل مسائل مرتبط با تحریم روی شرکتهای ایرانی سرمایهگذاری نمیکنند و هنگامی که یک کسبوکار تصمیم میگیرد در اینجا شرکتی راهاندازی کند باید آن را با ملیتهای دیگر به ثبت برساند؛ شرکتهایی که در امارات صددرصد با هویت ایرانی ثبت میشوند خالی از مشکل نخواهند بود. اگر کسی قصد دارد سرمایهگذار جذب کند بهتر است به اینجا بیاید و با سرمایهگذار خود اقدام به ثبت شرکت کند.»
مزیت استفاده از نیروهای متخصص داخلی
مرشدی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکتهای فعال در داخل ایران میتوانند همچنان از تخصص نیروهایی که به کشورهای دیگر مهاجرت کردهاند، استفاده کنند میگوید: «هزینههای زندگی در کشورهای دیگر تا جایی که من اطلاع دارم از ایران بیشتر است. بنابراین منابع انسانی که نیروهای خبره به حساب میآیند و برایشان در کشورهای دیگر تقاضا وجود دارد، با توجه به هزینههای زندگی و حقوقی که در ایران پرداخت میشود، امکان کار کردن با شرکتهای داخلی را نخواهند داشت.»
به گفته او برعکس این ارتباط میتواند شکل بگیرد؛ یعنی شرکتهایی که در خارج از ایران فعال هستند میتوانند از نیروهای متخصص داخلی استفاده کنند و این کار برای آنها بهصرفهتر است.
جیتکس؛ یک رویداد در فضای B2B
این فعال حوزه کسبوکار با اشاره به اهمیتی که فناوری در بهرهوری، رشد و توسعه کسبوکارهای حوزههای مختلف پیدا کرده، عنوان میکند: «جیتکس این فرصت را فراهم میکند که افراد بهویژه مدیرانی که تیزهوش و تیزبین هستند از آخرین تحولات فناوری و ابزارها باخبر شوند و این روندها را شناسایی کنند.»
او در ادامه مطرح میکند: «جیتکس یک گردهمایی برای سرویسدهندهها و تولیدکنندههای محصولات حوزه فناوری است که فضایی مبتنی بر مدل کسبوکاری B2B دارد و بیشتر کسبوکارهای متوسط و بزرگ سراغ آن میآیند.»
مرشدی باور دارد که حضور در جیتکس برای سازمانهایی مفید است که میخواهند در حوزه نوسازی ناوگان فناوری اطلاعاتشان کار کنند. همچنین شرکتهایی که احساس میکنند برهمزنندگی کسبوکارشان را تحت تأثیر قرار داده، میتوانند برای حل مشکلات خود در جیتکس به دنبال راهکار باشند. کسانی که به دنبال خدمات حرفهای هستند نیز ازجمله بازدیدکنندگانی خواهند بود که میتوانند از جیتکس استفاده کنند.