کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
کرونا بیش از تصور هر فردی طول کشید. در ابتدای پاندمی، شرکتهای مشاوره کسبوکار گزارشها و راهکارهای مناسبی برای مدیریت دورکاری و نجات کسبوکارها منتشر کردند.
اما مؤسسه مکنزی اثرگذاری واضح کرونا در آمار زنان شاغل یا رشد مسیر شغلی زنان در سطوح مدیریت را مشاهده کرد و در گزارشی به بررسی این اثرات پرداخت و راهکارهای پیشنهادی به سازمانها را جمعآوری و ارائه کرد.
متأسفانه زنان در دوره پاندمی حدود ۳۰ درصد بیشتر از مردان شغل خود را از دست دادند. دلیل این اتفاق، قطع شدن بازوهای کمکی خانواده برای نگهداری و تربیت فرزندان، رسیدگی به سالمندان و حتی خدمات نظافت منزل بود. علاوه بر اینها، در صورت بیماری یک نفر از خانواده، بار پرستاری از بیمار بیشتر بر دوش زنان میافتد. با همه این سختیها بسیاری از زنان هنوز شغل خود را حفظ کردهاند. چند توصیه پرتکرار در دستورالعملهای مطرح سازمانی برای دوران کرونا را در اینجا ذکر میکنیم.
سازمانها باید چه کنند؟
- فرهنگ سازمانی دورکاري را تصحیح و سعی کنید از نگاه زنان با شیوه سخت زندگی در دوران پاندمی بیشتر آشنا و همدل شوید.
- بسترهای حمایت مالی را مهیا کنید. دراین دوران، نظم پرداختی بیشتر از میزان رشد حقوق اهمیت دارد.
- قوانین منعطفتري براي تحویل کار در پیش بگیرید. زنان شغل ۲۴ ساعته در منزل دارند و شاید لازم نباشد کاری که صبح فردا به آن نیاز دارید، امروز عصر تحویل بگیرید و بهتر است تا شب زمان دهید.
- جلساتی تدارک ببینید که کارمندان بتوانند تجربههای موفق خود در دورکاری را به اشتراک بگذارند.
- قضاوت نکنید و در این دوران در اخراج محتاطتر باشید.
- مواظب آسیبهاي جنسیتی که به واسطه ارتباطات خارج از سازمان رخ میدهد باشید.