کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

من نسبت به بیت‌کوین خشن نیستم!

انتقادهای شدید نویسنده کتاب «قوی سیاه» از بیت‌کوین

نسیم نیکلاس طالب، نویسنده کتاب‌های موفق «قوی سیاه» و «پادشکنندگی» در شش ماه اخیر توییت‌های پرسروصدایی منتشر کرده است. وی ارزشمندترین رمزارز این روزها را به یک بیماری عفونی تشبیه کرده و معتقد است بیت‌کوین کاملاً بی‌ارزش است و استدلال می‌کند که این رمزارز هیچ سودی به همراه ندارد.

تابستان گذشته، طالب در تحلیلی به نام «کاغذ سیاه بیت‌کوین» ادعا کرد که بیت‌کوین یک ارز، ذخیره ارزش، محافظ تورم یا پناهگاهی از ظلم یا فاجعه دولتی نیست. او از توییتر برای تقویت نظرات خود مبنی بر اینکه بیت‌کوین یک حباب شکننده است که به جای ارزش واقعی بر اساس حدس و گمان ساخته شده، استفاده کرد.

🔶 بیت‌کوین یک بیماری واگیردار است و قیمت آن تا زمانی که اشباع شود، افزایش پیدا می‌کند. بیت‌کوین با ارز فیات رقابت نمی‌کند، بلکه در حال رقابت با هزاران محصول سوءاستفاده‌گر دیگر است که هرساله تولید می‌شوند. (17 ژانویه 2022)

🔶 در تاریخچه مالی دنیا، تقریباً هیچ چیزی شکننده‌تر از بیت‌کوین نبوده است. (3 ژوئیه 2021)

🔶 بیت‌کوین آهنربای ابلهان است. (30 ژوئیه 2021) وی این توییت را در پاسخ به منتقدانی که او را به داشتن دیدگاه سفت‌وسخت در مورد بیت‌کوین متهم می‌کردند، منتشر کرد؛ هرچند او در سال 2020 قبل از اینکه به منتقد بیت‌کوین تبدیل شود، از پتانسیل‌های بیت‌کوین هیجان‌زده بود.

🔶 ممکن است بیت‌کوین مورد توجه برخی افراد با اهداف پرخطر و پرسود قرار گیرد، اما هر کسی که ادعا می‌کند بیت‌کوین یک پوشش و محافظ در برابر هر چیزی، چه مالی و چه غیرمالی است و کلاهبرداری‌ای بیش نیست. (20 سپتامبر 2021)

🔶 بیت‌کوین محافظ ناملایمات، تورم یا کاهش تورم نیست. بیت‌کوین ارز نیست. بیت‌کوین هیچ چیزی نیست. (4 دسامبر 2021)

🔶 بیت‌کوین محصولی احمقانه، بی‌نظم و منسوخ از نرخ‌های بهره پایین است و باید با تورم از بین برود. (28 دسامبر 2021)

🔶 اگر همچنان فکر می‌کنید بیت‌کوین یک محافظ در مقابل رویدادهای جهان یا نشانگر تنوع است، باید از امور مالی دوری کنید. یک تفریح دیگر برای خودتان دست‌وپا کنید. به‌عنوان مثال: جمع‌آوری تمبر، تماشای پرندگان یا تماشای هر چیزی که ضرر کمتری هم برای خودتان و هم برای دیگران دارد. (26 نوامبر 2021)

🔶 من نسبت به بیت‌کوین خشن رفتار نمی‌کنم. به نظرم فقط یک حباب است. از این رو فکر می‌کنم خرید آن به اندازه فروش کوتاه یا حتی بیشتر از آن، غیرمنطقی است. (21 اکتبر 2021)

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/eh4v
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.