اشتیاق نخبگان به کریپتو

ادامه کوچ چهره‌های سرآمد فناوری به استارتاپ‌های رمزارزی در زمستان سرد رمزارز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

واکنش‌ها به سقوط شدید بازار رمزارزی طی ماه گذشته متفاوت است. برخی با اشاره به مقاومت بهتر رمزارزها در مقایسه با سقوط بازار بورس نیویورک به قابل اتکا بودن آن برای آینده اشاره می‌کنند. بسیاری دیگر می‌گویند زمستان جدیدی برای رمزارزها فرارسیده است.

در این بین یکی از شواهدی که توجه به آن خالی از لطف نیست، میل نخبه‌های فناوری به فعالیت در شرکت‌ها و استارتاپ‌های رمزارزی است. نوامبر ۲۰۲۱ هنگامی که بازار رمزارزی در اوج خود بود، اخبار متنوعی از کمبود نیروی نخبه در سیلیکون‌ولی می‌شنیدیم.

از اینکه میل به کار کردن در غول‌های سنتی‌تر این بخش در حال افول مضاعف است و در بسیاری از موارد حتی کارمندان ارشد این غول‌های فناوری برای کار در کسب‌و‌کارهای رمزارزی بسیار کوچک‌تر از سمت‌های خود استعفا می‌دهند. حالا اما بازار دیگر در اوج خود نیست و ناامیدی فراوانی که توسط بخش قابل توجهی از فعالان منتشر می‌شود، یادآور سقوط اوایل سال ۲۰۲۱ است.

در این بین اما قشر نخبه با جدیت به کوچ گسترده خود به سمت استارتاپ‌‌های رمزارزی ادامه می‌دهد؛ امری که به‌خوبی نشان‌دهنده باور بلندمدت این ذهن‌های خلاق به آینده صنعت رمزارزی است. سیر مهاجرتی که اصالتاً از سیلیکون‌ولی شروع شد، حالا فراگیر شده و حالا رفتار مشابهی را در میان نخبگان استرالیایی شاهد هستیم. «لوی نگویان»، یکی از این جوانان مهاجر است.

او که پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان یک کارآموز در دفتر سرمایه‌گذاری پر‌آوازه گلدمن ساکس شروع به کار کرد، در تصوراتش هم نمی‌توانست خود را در حال کار برای یک استارتاپ رمزارزی در اوایل دهه دوم زندگی خود ببیند.

او می‌گوید: «با وجود اینکه همیشه به رمزارزها علاقه داشتم، در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ دنبال‌کردن حرفه‌ای در این حوزه برایم غیر قابل تصور بود. فکر می‌کردم صنعت بسیار جوان و بسیار متلاطم بود و جای پیشرفت بسیاری داشت.» او حالا مشغول کار در بخش مدیریت مشتری صرافی رمزارزی استرالیایی کوین‌استش است؛ شغلی که برای کار کردن در آن از سمت خود به‌عنوان مدیر بخش روابط مشتری در شرکت خدمات مالی «تایرو» استعفا داد.

سرمایه منابع انسانی می‌خواهد!
سال گذشته شاهد ورود حجم کلانی از سرمایه به حوزه‌های ان‌اف‌تی و وب ۳ بودیم. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف در مجموع بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه را وارد این حوزه کردند. بدون شک در کنار جذابیت ذاتی رمزارزها و استارتاپ‌های مربوط به آن‌، ورود چنین حجم کلانی از سرمایه یکی از دلایل محوری برای کوچ بسیاری از افراد شاغل در بخش‌های سنتی‌تر فناوری به سمت کسب‌وکارهای رمزارزی است.

دولت استرالیا یکی از سخت‌گیر‌ترین دولت‌های جهان در مواجهه با رمزارزها بوده و با وجود اینکه فعالیت‌های مربوط به رمزارزها را مانند چین و روسیه تاکنون ممنوع نکرده، کوتاهی دیگری از آنها در خصوص ایجاد محدودیت و فعالیت‌های رگولاتوری از آنها ندیده‌ایم.

از این رو، مهاجرت استعدادهای فناوری به سمت رمزارزها بیش از پیش اهمیت و جلوه پیدا می‌کند. با وجود سقوط بازار، اخبار منفی، قانون‌گذاری شدید و دیگر مشکلات، ورود سرمایه و استعداد به استارتاپ‌های رمزارزی با قدرت ادامه دارد.

یکی دیگر از عواملی که به‌طور مستقیم در کوچ استعدادهای فناوری به کسب‌وکارهای رمزارزی نقش کلیدی‌ای دارد، تغییر فرهنگ کاری ناشی از همه‌گیری کروناست. کسب‌وکارهای رمزارزی با سرعت بسیار بیشتری دست به پیاده‌سازی و پذیرش روندهای جدید دورکاری زده‌اند.

بسیاری از افرادی که در طول همه‌گیری کار از راه دور را در پیش گرفتند، حالا قصد ایجاد تغییر در وضعیت جدید را ندارند؛ امری که با توجه مقامات و وظایف عموماً کلیدی آنها همراه با تعداد بالای این افراد اهرم مذاکره را به سمت آنها متمایل کرده است.

«دیلن موری»، یکی از این کارکنان است. او نیز مانند نگویان سابقاً در شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی گلدمن ساکس کار می‌کرد. پس از یکی از موج‌های قرنطینه در استرالیا، از او، مانند بسیاری دیگر از همکارانش، خواسته شد تا برای کار حضوری دوباره آماده شود. دیلن هیچ میلی به بازگشت به سازوکارهای قدیمی نداشت و به‌راحتی استعفا داد.

او حالا مدیر پروژه استارتاپ رمزارزی «بلاک ارنر» است که تنها در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۱ موفق شد بیش از هفت میلیون دلار سرمایه برای پروژه دیفای خود جذب کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dqg7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.