کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بارها در بررسی رشد و عدم رشد پلتفرمهای دیجیتال، عنوان شده که پاندمی دوساله کرونا، زمینه بسیار خوبی برای استقبال کاربران از حوزه سلامت دیجیتال در دنیا و ایران مهیا کرد. از اجباری شدن نسخه الکترونیک نیز همیشه بهعنوان دومین موضوعی که به رشد حوزه سلامت دیجیتال کمک شایانی کرده یاد شده است. اما اگر بخواهیم در یک نگاه کلی از دیدگاه کاربران به بررسی حوزه سلامت دیجیتال از سال ۱۳۹۸ تا به امروز بپردازیم، عمده مشکلاتی که کاربران در پلتفرمهای آنلاین با آن مواجهند از چه دستهای هستند؟ آیا سلامت دیجیتال توانسته آنطور که باید و شاید، جایگاه خود را در میان کاربران حفظ کند؟ یا همراه با وداع جهان با ویروس کرونا، سلامت دیجیتال نیز در مسیر سراشیبی قرار گرفته است؟
سلامت دیجیتال نیازمند تلاشی بزرگتر است
مهرشاد تیموری، همبنیانگذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال هنوز هم، چه در دنیا و چه در ایران، فرایندی نوظهور به حساب میآید. او تأکید میکند: «کرونا و اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیکی باعث شد پلتفرمهای سلامت به موفقیت حال حاضر خود دست پیدا کنند. اما نباید این نکته را هم فاکتور بگیریم که هنوز هم درصد قابل توجهی از فرایندهای حوزه سلامت به صورت سنتی پیش میرود. فرایندهایی مثل پرونده پزشکی و… که اگر به صورت آنلاین پیش بروند، قطعاً با صرف کمترین زمان ممکن، راحتتر و قابل دسترستر خواهند بود. اما واقعیت غیر قابل کتمان این است که در ایران تنها گامها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرمهای خصوصی برداشته میشود؛ در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوه بر تلاش پلتفرمهای خصوصی، نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»
مشکلات اینترنتی؛ اصلیترین مشکل کاربران
تیموری در پاسخ به این سؤال که عمده چالشی که کاربران در استفاده از پلتفرمهای آنلاین با آن مواجه میشوند کداماند، تأکید میکند: «بارها شاهد چالشهای زیادی در رابطه با بحث نسخهنویسی بودهایم. نسخه از طریق سامانهها در پارامترهای مختلف، چه دارویی و چه پاراکلینیکی در سامانه ثبت میشود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با پاسخ: «نسخهای برای شما ثبت نشده است» مواجه میشود. در این بین بیمار با پزشک تماس میگیرد و پزشک نیز مجبور به تماس با پلتفرمهای ثبت نسخ مثل بقراط میشود. در بررسیها مشخص میشود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است و مشکل اصلی احتمالاً به سیستم نسخهپیچی داخل مرکز درمان بازمیگردد. اما در این میان از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبهرو شدهاند و در نهایت زمان زیادی از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرمهای آنلاین کار میکنند نیز تلف شده است.»
مدیرعامل بقراط چالشهای کاربران در مشاورههای آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی کاربران عنوان میکند. تیموری میگوید: «در مشاورههای تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاورههای تصویری، در ارتباط میان پزشک و بیمار احتمالاً پزشک نیاز به مشاهده یکسری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین تصویر و صدا و حتی سرعت پایین اینترنت باعث میشود نتوانند ارتباط مناسبی برقرار کنند و همین نارضایتی بیمار را به دنبال دارد و باعث میشود حتی گاه قید مشاوره آنلاین را بزند و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح دهد.»
پاسخ «مشکلات اینترنتی» در حوزه سلامت دیجیتال توجیهپذیر نیست
تیموری تأکید میکند در نظرسنجیهایی که در پایان مشاورههای آنلاین از کاربران انجام میدهند درصد رضایت کاربران همیشه در مشاوره تصویری در رابطه با کیفیت پایین صدا و تصویر است که دلیل اصلی این پایین بودن درصدی به کیفیت اینترنت کشور بازمیگردد. او در این رابطه ادامه میدهد: «مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل کشور داریم ریسک از بین رفتن تمام تلاشهای پلتفرمها را در پی دارد. مشکلات اینترنتی بهخصوص در حوزه سلامت آنلاین که با سلامتی و جان افراد ارتباط مستقیم دارد به هیچ وجه توجیهپذیر نیست. به همین دلیل هر لحظه این ریسک وجود دارد که افراد به دلیل مشکلات اینترنتی قید استفاده از خدمات سلامت آنلاین را بزنند و به روال سنتی سابق بازگردند.»
همبنیانگذار بقراط از پروندههای فیزیکی نیز بهعنوان چالش دیگر کاربران نام میبرد و اعتقاد دارد این چالش این روزها به لطف پلتفرمهای آنلاین و امکان آرشیو پرونده پزشکی بیماران به صورت آنلاین در فضای ابری در یک درایو اختصاصی به مراتب در حال رنگ باختن است.