کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وضعیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت الکترونیک در نمایشگاه الکامپ بررسی شد / مشکل سلامت دیجیتال کشور نداشتن یک متولی قوی است

هم‌بنیانگذار «اسنپ‌‌دکتر» در پنل الکامپ استیج از تشکیل کمیسیون سلامت الکترونیک با حضور استارتاپ‌ها در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و تاکید کرد که تشکیل این کمیسیون توسعه استارتاپ‌ها در حوزه سلامت الکترونیکی را رونق می‌بخشد.

مسعود تاج‌فرد یکی از مشکلات فعلی حوزه سلامت را کمبود سرمایه‌گذاری دانست و اعلام کرد که این حوزه برای رشد نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد.

در همین مورد آرش برجی‌خانی، مدیرعامل شرکت تخصصی «هلثیو» هم به کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش نسبت به کشورهای همسایه اشاره و تاکید کرد که میزان سرمایه‌گذاری در بخش سلامت دیجیتال کشور تنها یک‌دهم درصد است.

همچنین در این پنل وحید یونسی، مدیرعامل «سیناپس» هم اعلام کرد که در حوزه سلامت به دلیل هماهنگ نبودن مسئولان حوزه سلامت کشور، بخش سلامت دیجیتال از دنیا عقب مانده است.

از سوی دیگر مهرشاد تیموری،مدیرعامل بقراط مشکل اساسی در حوزه سلامت ایران را نداشتن یک متولی قوی عنوان کرد.


بازار سلامت نیازمند سرمایه‌گذاری است


مسعود تاج‌فرد در پنل «همچنان چهارقفله» در استیج بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با تأکید بر دورهمی شرکت‌های استارتاپی در فضای مجازی، گفت: «سیستم سلامت در فضای مجازی نوپاست و هنوز هم‌افزایی در این حوزه در کشورمان به‌خوبی شکل نگرفته است. با این حال با شیوع بیماری کرونا، سیستم حوزه سلامت در فضای مجازی شکل گرفت تا وضعیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت در فضای دیجیتال رونق بیشتری داشته باشد.»

او تأکید کرد: «کرونا باعث شد عده زیادی وارد اکوسیستم سلامت در فضای مجازی شوند و کارکنان حوزه سلامت و بهداشت کشورمان به تجارت الکترونیک توجه جدی داشته باشند.»

تاج‌فرد با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت الکترونیک در اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: «من فکر می‌کنم با راه‌اندازی این کمیسیون با حضور شرکت‌های استارتاپی در آن کارهای بزرگی انجام شود و شاید در مرحله بعدی ارسال دارو از طریق بستر مجازی بتواند تحولات بزرگی در حوزه سلامت کشورمان رقم بزند.»

او همچنین گفت: «هم‌اکنون ارسال دارو از طریق فضای مجازی در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه جدی استارتاپ‌ها قرار گرفته و این مورد می‌تواند در فضای مجازی کشور ما نیز بیش از پیش تقویت شود.»

هم‌بنیانگذار «اسنپ‌‌دکتر» با بیان اینکه پیش‌بینی آنها این است که حجم بازار ارسال دارو از طریق فضای مجازی در کشور بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باشد، گفت: «با توجه به شرایطی که در فضای مجازی به وجود آمده، به نظر می‌رسد درمان روان‌شناختی و انجام آزمایش ظرف سه یا چهار سال آینده در کشور ما در این فضا رونق بگیرد.»

او اعلام کرد: «ما می‌توانیم خدمات تکمیلی را در حوزه سلامت به خدمات اسنپ‌دکتر اضافه کنیم، زیرا بازار سلامت بازار بسیار خوبی است؛ هرچند این بازار هم‌اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری است.»

تاج‌فرد ادامه داد: «ارتقای کیفیت استارتاپ‌ها در فضای مجازی نیازمند سرمایه‌گذاری است و در این راستا همکاری‌های استارتاپ‌ها باید بیش از پیش افزایش یابد.»


در حوزه نوآورانه سلامت عقب ماندگی داریم


در ادامه این میزگرد که در راستای بررسی وضعیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت در فضای مجازی برگزار شد، وحید یونسی، مدیرعامل «سیناپس» گفت: «متأسفانه در حال حاضر در حوزه نوآورانه برخی مشاغل در فضای مجازی عقب مانده‌ایم و در حوزه سلامت نیز کم‌وبیش این وضعیت وجود دارد.»

یونسی اعلام کرد: «این پدیده در ایران نیز نشئت ‌گرفته از وضعیت جهانی است؛ درحالی‌که در این مدت انتظار داشتیم بسترهای لازم در فضای مجازی برای همکاری و گفت‌وگو توسط دست‌اندرکاران و مسئولان حوزه سلامت کشورمان فراهم شود.»

او ادامه داد: «در ۱۵ سال گذشته انتظار داشتیم با توسعه دفاتر و سازمان‌های مرتبط با سلامت به جایی برسیم که این عقب‌ماندگی‌ها برطرف شود. در فضای مجازی باید یکی از آرزوها این باشد که استارتاپ‌ها و کامیونیتی‌ها با حضور وزارت بهداشت و درمان بیش از پیش فعال شوند.»

به گفته یونسی، هم‌اکنون نرخ سلامت و شاخص‌های آن در کشورمان در شرایط خوبی نیست و در برخی زمینه‌ها بیماری‌های مختلف در کشورمان در بین مردم بیشتر است و این شرایط به‌زودی عوض نخواهد شد.

 مدیرعامل سیناپس تأکید کرد: «استارتاپ‌ها در حوزه سلامت و تشخیص بسیار تأثیرگذار هستند و باید تلاش کنیم شرکت‌های فعال در این حوزه در فضای مجازی سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند، زیرا اثر اقتصادی زیادی خواهد داشت.»

او اگفت: «در صورتی که در کشورمان در حوزه تشخیص ورود کنیم، حداقل سودش این است که مصرف دارو در کشور به حداقل می‌رسد و اضافه شدن هوش مصنوعی در این حوزه نیز می‌تواند حدود ۴۰ درصد طول عمر افراد را افزایش دهد .»


سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت کشور یک دهم کشورهای همسایه است


در ادامه این پنل آرش برجی‌خانی، مدیرعامل شرکت تخصصی «هلثیو» هم به مشکلات سرمایه‌‌گذاری در این بخش اشاره کرد.

او در این مورد گفت: «متأسفانه آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در فضای مجازی ۳۵ درصد کاهش یافته و استارتاپ‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کمتری انجام داده‌اند.»

برجی‌خانی ادامه داد: «هرچند در برخی از کشورهای همسایه هم‌اکنون دودهم درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت در فضای مجازی سرمایه‌گذاری می‌شود، اما این میزان سرمایه‌گذاری در این بخش در کشورمان حدود یک‌دهم کشورهای همسایه است.»

وی خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در فضای مجازی شد و ادامه داد: «در شرایط موجود افراد در فضای مجازی ورود کرده‌اند که نشان می‌دهد به دنبال رونق کسب‌وکار در این حوزه و در این فضا هستند.»

مدیرعال هلثیو تأکید کرد: «شکل‌گیری انجمن‌ها به اکوسیستم حوزه سلامت در فضای مجازی کمک می‌کند و این باعث می‌شود عده‌ای به روند فعالیت در حوزه سلامت در فضای مجازی تمایل بیشتری پیدا کنند. با توجه به اینکه ورود استارتاپ‌ها در برخی رشته‌های حوزه سلامت جذاب است؛ بنابراین ورود به این حوزه می‌تواند خطای پزشکی را نیز در کشورمان کاهش دهد.»

 او یادآور شد: «ما هم به دنبال این هستیم که همه در حوزه سلامت بتوانند با همکاری یکدیگر هم‌افزایی بیشتری در این حوزه به وجود آورند.»


حوزه سلامت متولی قوی ندارد


مهرشاد تیموری، مدیرعامل شر‌کت «بقراط» به عنوان یکی دیگر از حاضران در پنل به ارتباط و توجه به استارتاپ‌های سلامت با شروع و پایان کرونا اشاره کرد. او دراین زمینه گفت: «قبل از شیوع کرونا فعالیت شرکت‌ها در حوزه سلامت در فضای مجازی کم بود. بعد از کرونا، پزشکان و کارکنان کادر درمان نیز با ورود به حوزه استارتاپ‌ها باعث شدند میزان تقاضا در حوزه سلامت در فضای مجازی افزایش یابد و سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر شود.»

تیموری ادامه داد: « پس از کم‌شدن کرونا، استقبال کم شد و فعالیت به چند سایت محدود شد. در حالی که هم‌اکنون در حوزه سلامت می‌توانیم شاهد حضور بیشتر استارتاپ از جمله در حوزه آزمایشگاهی در فضای مجازی باشیم.»

او تاکید کرد: «با ورود نسخه‌نویسی الکترونیکی ورود پزشکان به حوزه دیجیتال افزایش یافت؛ هرچند اوایل ۵۰ نرم‌افزار در این زمینه برای فعالیت در حوزه مجازی ارائه شد، اما هم‌اکنون به هفت یا هشت نرم‌افزار رسیده و این بسیار نگران‌کننده است.»

مدیرعامل بقراط اعلام کرد: «به نظر می‌رسد مشکل اساسی در حوزه سلامت ایران این است که متولی قوی در این حوزه وجود ندارد و با وجود تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نظام پزشکی که برخی مواقع با یکدیگر رقابت می‌کنند به این حوزه لطمه زیادی وارد می‌شود.»

او در این خصوص توضیح داد: «در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیکی پیش‌تر وزارت بهداشت و درمان ورود کرده بود و نمونه‌هایی از آن نیز آماده شده بود، اما به دنبال ورود سازمان تأمین اجتماعی به حوزه نسخه‌نویسی الکترونیکی در این زمینه توسط پزشکان به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.»

تیموری ادامه داد: «در یک سال اخیر خیلی از سرویس‌های مختلف دیجیتالی مشکلات اساسی داشتند؛ در حالی که می‌توانیم با ارائه خدمات بیشتری در زمینه ایجاد بیمارستان مجازی به موفقیت زیادی برسیم.»

وی بیان کرد: «یکی از برنامه‌های شرکت بقراط، ایجاد بیمارستان مجازی است تا این بیمارستان شامل بخش‌های مختلف بیمارستانی ازجمله آزمایشگاه یا اورژانس نیز باشد.»

تیموری در پایان تأکید کرد:« با هوش مصنوعی میزان مصرف داروی بیماران کمتر می‌شود و شرایط مناسب نیز برای آنها برای مصرف دارو به وجود می‌آید. ضمن اینکه درصد خطای تشخیص بیماری‌ها نیز در فضای مجازی بسیار کمتر می‌شود و این می‌تواند در کاهش مصرف دارو در کشورمان بسیار تأثیرگذارباشد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/k6lt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.