کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مهم‌ترین مزیت توکن‌های اوراق بهادر

خلق یک مجموعه جهانی یکپارچه از تمام کلاس‌های دارایی چطور ممکن است- بخش دوم

محمد قاسمی\ با ظهور دارایی‌های دیجیتال، امکان مبادله بی‌واسطه دارایی‌ها در سطح جهان فراهم آمده، همچنین نقش واسطه‌گرانی همچون سوئیفت هر روز بیش از پیش در موضع ضعف قرار گرفته و سیستم‌های مالی کشورها از مسائلی همچون تحریم‌های سیاسی مصون می‌شوند. با تبدیل اوراق بهادار به توکن‌های بهادار و دارایی‌های دیجیتال امکان جذب سرمایه و تأمین مالی بین‌المللی برای این حوزه فراهم خواهد آمد تا سیستم بازار سرمایه کشور از مزایای بین‌المللی‌شدن بهره‌مند شود.


ساعات معاملات بدون محدودیت


بورس، ساعات معاملاتی نسبتاً‌ محدودی دارد. برای مثال باید بگوییم بورس‌ تهران فقط در روزهای معاملاتی (نه در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات رسمی)، از ساعت ۹ صبح شروع به کار می‌کند و در ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر تعطیل می‌شود.

محدود بودن ساعات معامله باعث می‌شود اعمال اطلاعات جدید در قیمت‌ها با تأخیر انجام شود و در نتیجه کارایی بازار کاهش پیدا کند. علاوه بر این ساعات معامله در سایر بورس‌های دنیا، مثل لندن، فرانکفورت یا توکیو نیز محدود است. نکته‌ای که موضوع را دچار معضل می‌کند، این است که این ساعات، همپوشانی بسیار کمی (گاهی اوقات هیچ همپوشانی) با صرافی‌ها و سایر بورس‌های دنیا ندارند.

این ضعف، فضا را برای فعالیت بازار توکن‌های اوراق بهادار باز می‌کند که در تمام هفت روز هفته به‌صورت ۲۴ساعته فعالیت می‌کنند. این مسئله نه‌تنها به‌صورت بالقوه می‌تواند کارایی بازار را افزایش دهد، بلکه می‌تواند بازار اوراق بهادار را در سراسر دنیا یکپارچه کند.

با این حال باید گفت یک نکته منفی در این میان وجود دارد و آن هم این است که ساعات طولانی معامله باعث توزیع فعالیت‌های خریدوفروش در تمام طول روز و در بازه‌های زمانی طولانی‌تری می‌شود؛ بنابراین نقدینگی نسبی بازار کاهش پیدا می‌کند و اسپردهای پیشنهادی فروش بالاتر خواهد رفت.


مالکیت کسری


باید توجه داشت مالکیت کسری اهمیت زیادی در طبقه‌بندی‌های گوناگون دارایی‌ دارد. برای مثال، توکن اوراق بهادار با پشتوانه سهام شرکت تسلا که توسط مجموعه اف‌تی‌ایکس ارائه شده، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا کسری از سهام مجموعه تسلا را خریداری کنند. این می‌تواند رویکرد و امکانی جالب برای تمام سهم‌های گران‌قیمت باشد.

با این حال، از این ویژگی می‌توان برای خرید کلاس‌های دارایی، مانند آثار هنری، زمین، ساختمان یا هر دارایی دیگری استفاده کرد که قیمت هر واحد آنها برای سرمایه‌گذاران خرد بسیار گران است. پیش از این، سرمایه‌گذاران خرد ناچار بودند از طریق واسطه‌هایی در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

این روش سرمایه‌گذاری مستلزم اعتماد به واسطه، پرداخت هزینه به آنها و انتخاب پرتفویی است که ممکن است چندان با سلیقه و شخصیت سرمایه‌گذاری شما مطابقت نداشته باشد. مالکیت کسری می‌تواند از طریق دارایی‌هایی که قیمت هر واحد آنها بالاست، راه‌حلی برای این موضوع ارائه دهد؛ بنابراین مالکیت کسری می‌تواند پیامدهای اقتصادی مهمی به همراه داشته باشد:

مالکیت کسری می‌تواند سبد (پورتفوی) بهتر و متنوع‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران خرد و متوسط قرار دهد و با این کار سبد دارایی آنها به بازار واقعی نزدیک‌تر می‌شود.

موضوع دوم این است که امکان به‌کارگیری استراتژی‌های سرمایه‌گذاری روی سایر کلاس‌های دارایی را نیز ممکن می‌کند. برای مثال، تصور کنید یکی از تابلوهای نقاشی پیکاسو در معرض فروش قرار می‌گیرد و یک سرمایه‌گذار هوشمند شاید تصمیم بگیرد که در روزهای ابتدایی وارد موقعیت خرید (Long) شود و سپس در روزهای انتهایی موقعیت فروش (Short) را اتخاذ کند.

تأثیر سوم مالکیت کسری این است که باعث معاملات بازار و در نتیجه افزایش نقدینگی نسبی در بازارهای خاص می‌شود.


امکان تسویه‌حساب درلحظه


اگرچه صرافی‌ها و کارگزارهای بازار سهام هم می‌توانند معاملات را تقریباً به همان سرعت فناوری‌ بلاکچین و چه‌بسا سریع‌تر انجام دهند، ولی فرایند تسویه‌حساب آنها معمولاً بسیار طولانی‌تر است. به‌عنوان مثال، در بورس اوراق بهادار تهران دو روز کاری طول می‌کشد تا انتقال مالکیت نهایی شده و پرداخت پول فروشنده اوراق توسط خریدار انجام شود.

فناوری بلاکچین این توانایی را دارد که زمان تسویه‌حساب را به شکل بسیار قابل توجهی کاهش دهد. برای مثال، تراکنش‌های رمزارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) در عرض تنها چند دقیقه تسویه می‌شوند. فرایند تسویه سهام بسیار پیچیده‌تر است و تسویه توکن‌های اوراق بهادار نیز به همین میزان پیچیده خواهند بود؛ چراکه واسطه‌ها و بازیگران زیادی در این میان ایفای نقش می‌کنند و بخشی از کار نیز به آنها وابسته است. این موضوع می‌تواند فرایند تسویه اوراق بهادار را از چند روز به چند دقیقه کاهش دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6yo7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.