کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مهم‌ترین هدف لندتک‌ها کمک به نسل جوان برای خرید آینده خود است

محمد محمدپور، مشاور گروه ایوام از خدمات و اهداف این گروه مالی و دلیل حمایت از رویداد لندتک ایران می‌گوید

ایوام که از سال ۱۳۸۶ فعالیت را در حوزه پرداخت و بانکداری آغاز کرده است، به‌تازگی لندتک را به حوزه فعالیت خود اضافه کرده است. این کسب‌وکار در آخرین اقدامش تصمیم گرفته به جمع حامیان رویداد بزرگ لندتک ایران بپیوندد؛ رویدادی که کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در روزهای هفدهم و هجدهم مردادماه ۱۴۰۳ برگزار می‌کند تا با دور هم جمع کردن بیش از هزار نفر از بازیگران، فعالان، مدیران و متخصصان لندتک، تأمین مالی خرد، فین‌تک و درکل، صنعت مالی کشور به بررسی وضعیت فعلی آنها، چالش‌ها و چشم‌اندازهای آینده‌شان بپردازد. این رویداد بخش‌ها و محورهای مختلفی دارد و علاوه بر مطالب تخصصی که سخنرانان و متخصصان صنعت مالی ارائه می‌دهند، فکری هم برای شبکه‌سازی و معرفی محصولات کسب‌وکارها کرده است، اما در نهایت تمرکز اصلی این رویداد بر ریشه‌یابی مسائل اکوسیستم لندتک و مالی کشور و تلاش برای ترسیم آینده‌ای روشن خواهد بود.

به سراغ محمد محمدپور، مشاور گروه ایوام رفتیم تا با او درباره تاریخچه این گروه، هدفشان از حمایت این رویداد، اهمیت آن و نقشی که در توسعه صنعت لندتک دارد صحبت کنیم.


داشتن مردم هوشمند با کمک اقتصاد هوشمند


به گفته محمدپور مجموعه ایوام با هدف توسعه بخشی از مفهوم شهر هوشمند شروع به کار کرده و از جملۀ اهدافش ورود و کمک‌رسانی در بخش اقتصاد هوشمند است. او در این باره توضیح داد: «ما یک نوع خاص از ساختار لندتک طراحی کردیم تا به‌وسیله آن به کمک اقتصاد دیجیتال به هوشمندسازی مردم و سلامتشان کمک کنیم.»

این مجموعه در بخش‌های گسترده‌ای از سلامت از پیشگیری و درمان گرفته تا درمان جسمانی و ورزش خدمات مالی ارائه می‌دهد. در بخش مردم هوشمند نیز فعالیت خود را با Education as a service شروع و فعلاً در بخش تامین مالی برای صنعت آموزش سرمایه‌گذاری کرده است.


چالش‌ها با رگولاتور و تأمین مالی


ایوام به‌عنوان یک مجموعه نوپا اگرچه هنوز چالشی با رگولاتور نداشته است؛ اما مثل دیگر فعالان این حوزه از هم‌اکنون خود را درگیر با تنظیم‌گری و قانونگذاری در این بخش می‌داند.  محمدپور در این خصوص  می‌گوید: «فعالیت ما در حوزه‌ای است که کسی تا حالا در آن فعالیت نکرده است. لندتک ایران بیشتر روی محصول متمرکز است تا خدمات. علاوه بر این  خدماتی از این دست که ملموس نیستند و  باید با قیمت تمام شدۀ پایین عرضه شوند، چالش ما را چند برابر می‌کند. بنابراین در بخش ساختار، فرایند، مکانیزم و در نهایت عملیات و اجرا ما باید بسیار نوآور باشیم و به‌موقع ریسک‌ها را شناسایی و رفع کنیم..»

او مهم‌ترین چالش در بحث تأمین مالی را مجاب کردن بانک‌ها و سرمایه‌گذاران می‌داند؛ زیرا مدل کسب‌وکاری باید هم زمان هم ارزان باشد تا مردم مجاب به استفاده از خدمات شوند و هم باید برای بانک‌ها یا هر سرمایه‌گذاری سودآور باشد. او توضیح داد: «بخش اصلی کارهای ما، به‌ویژه در بخش سلامت، با سرمایه‌گذاران دولتی و نهادهای مردمی سروکار دارد و پیش می‌رود. برای رفع این مشکل پیش‌بینی‌هایی انجام دادیم مثل همکاری با مجموعه‌های خیریه و امثال آن و در کل کارهایی شبیه کرادفاندینگ صورت بگیرد و بخشی از سرمایه هم از سمت سرمایه‌گذاران است.»


رویداد لندتک فرصتی برای گفتگو


محمد محمدپور برای تبیین تأثیر توسعه لندتک بر روی جامعه اظهار داشت: «تأثیر اولیه لندتک و به‌طورکلی فین‌تک سرعت دهی است. اینکه شما با بالاترین سرعت به خدمتی که می‌خواهی دسترسی پیدا می‌کنی. اما در این حوزه مسئله اصلی خدمت‌رسانی به نسل جوان مخصوصاً نسل زد و آلفا است. اینکه شرایطی ایجاد کنیم تا این نسل بتوانند آینده خود را با کمترین چالش فکری تامین کند. مثلاً اگر جوانی به دلیل عدم قدرت خرید نتواند نتواند ابزار دیجیتالی خود را تهیه کند و آموزشهای لازم را ببیند، توانایی درآمدزایی را از دست داده و آینده‌اش به خطر می‌افتد؛ بنابراین ما باید کمک کنیم که جوانان و نوجوانان به اهداف زندگی خود برسند. هنوز صنعت نوپاست و این بخش از هدف خود را در برنگرفته است؛ ولی در نهایت لندتک باید به نسل جوان کمک کند تا با منابعی که در اختیار می‌گیرد مشکلات آینده خود را حل‌وفصل کند.»

او درباره تأثیر این رویداد بر فضای صنعت لندتک بیان کرد: «این رویداد فرصتی هدفمند برای گفتگو ایجاد می‌کند. نکته اساسی در این گفتگو این است که برای تأثیرگذاری در جامعه، مجموع راهکارهای پیشنهادی در این رویداد چه سیاست‌گذاری‌ای را پیش گرفته و چه مفهومی را در گفتگوی خود ایجاد خواهد کرد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5roh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.