مواد واقعاً مهم هستند!

لازم است همه ما نسبت به رابطه خود با منابع تأمین نیازهای مادی تجدیدنظر کنیم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بخشی از نمایشگاه پارچه‌های آینده در سال 2020 بر موادی تمرکز داشت که به‌دنبال تغییر چشم‌انداز مواد آینده بودند. مواد واقعاً اهمیت دارند؛ آنها آغاز سفر طراحی را بیان می‌کنند، ما را هیجان‌زده می‌سازند، تجسم لامسه هستند و خلاقیت و محتوای محصولات مد جدید را بیان می‌کنند. با این حال، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مواد همچنین تأثیرات بسیار مهم فراگیر در زنجیره تأمین دارند.

انتخاب مواد می‌تواند به‌تنهایی تا 80 درصد از ردپای محیطی و اجتماعی یک محصول را شکل دهد، بنابراین نوآوری مواد نقشی اساسی در تغییر بالقوه تأثیرات صنایع مد و نساجی ایفا می‌کند. بازدیدکنندگان نهمین نمایشگاه پارچه‌های آینده، نوآوری‌های گوناگونی را کشف کردند که نشان‌دهنده فرصت‌ها و راه‌حل‌های جدید برای آینده انواع مواد است.

این نوآوری‌ها نمونه‌ای از درگیر کردن بازدیدکنندگان در داستان‌های جدید و نشان‌دادن راه‌حل‌هایی برای تغییرات مورد نیاز است و گستره‌ای از طرح‌ها تا مواد نوپدید تجاری در دسترس را به نمایش می‌گذارد که بر راه‌حل‌ها و تفکر سامان‌یافته مانند بستن حلقه محصولات مبتنی بر پلاستیک یا جریان‌های زباله‌های غذایی و کشاورزی تمرکز دارد.

این نوآوری‌ها دامنه گسترده‌ای از منابع مواد خام را دربر می‌گیرد و تأکید می‌کند که تنوع‌بخشیدن به نیازهای مادی و ایجاد چهارچوب مجدد در تعاریف ما از «ضایعات» ضروری است. در سال‌های اخیر تحقیق و توسعه در این زمینه گسترش یافته و از عصر نوپای مواد زیست‌ساخته استقبال می‌شود.

در پاسخ به نیاز فوری برای تغییر در صنعت مد، رنگدانه‌های باکتریایی و پوشش فتوسنتز ایجاد شده است. پوشش فتوسنتز یک لایه زنده از میکروارگانیسم‌هاست که می‌تواند روی منسوجات اعمال شود تا فتوسنتز فعال را در مرحله کاربری فعال کند؛ پوشیدن یک تی‌شرت با اندازه متوسط که با این مواد پوشش داده شده، می‌تواند 72.8 درصد از اکسیژن ایجادشده توسط یک درخت را در 24 ساعت تولید کند!

بیشتر رنگ‌زاهای معمولی از مواد پتروشیمی ساخته می‌شوند. ایجاد رنگ‌ها با استفاده از یک موجود زنده تک‌سلولی دنبال می‌شود که از باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها تغذیه می‌کند و با تغییر pH سایه‌های مختلفی تولید می‌کند. جنس این ارگانیسم برای انسان زیان ندارد و می‌توان این رنگدانه‌های پیوسته در حال رشد را زنده نگه داشت.

در همین حال آزمایش‌هایی برای استخراج ترکیبات مولکولی و بلور کردن عرق انسان انجام می‌گیرد. کاری که ما را به این پرسش وامی‌دارد که چه چیز یک محصول «ضایعات» است؟ گفتنی است از کریستال‌های عرق برای تولید فناوری فیبر نوری نیز استفاده شده است.

در طرحی به نام Albert yarn (نخ آلبرت) از ضایعات منسوجات پلی‌استر برای تولید یک نخ جدید استفاده می‌شود که در مقایسه با تولید نخ بکر باعث 15 درصد صرفه‌جویی در انرژی و 72 درصد در مصرف آب می‌شود. یک سنگ مرمر پلاستیکی بازیافتی گرانبها ساخته شده که می‌تواند بارها و بارها بازیافت شود. یکی دیگر از طراحان از الیاف بازیافتی و اقلام ته‌مانده انبار برای ساخت لوازم جانبی دست‌ساز استفاده می‌کند. لازم است همه ما نسبت به رابطه خود با منابع تأمین نیازهای مادی تجدیدنظر کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o07r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.