رسانه اقتصاد نوآوری ایران

موتیف‌هایی از فرش روی قاب‌های برنجی/گفت‌و‌گو با سارا هوشیار، صاحب برند زیوا

سارا هوشیار می‌گوید عمر ما کوتاه‌تر از آن است که آن را صرف انجام کارهایی کنیم که به آن علاقه‌ای نداریم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فرش همراه دیرین زندگی ما ایرانی‌هاست، اما معمولاً تصور ما از فرش قطعه‌ای بافته‌شده است که روی زمین پهن می‌شود. سارا هوشیار، زن نو‌آوری‌ است که عشق و علاقه‌اش به فرش، موجب شده تصمیم بگیرد، هر طرح خلاقانه‌ای برای نمایش فرش، به‌جز زیر پا و تابلو فرش‌ها را امتحان کند و به ترکیبات بدیع و جذابی برای نمایش این هنر اصیل و زیبا دست یابد.

او که متولد ۱۳۷۰ و اهل مشهد است، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در زمینه طراحی فرش در دانشگاه هنر تهران ادامه داده و مدت‌ها به کار طراحی فرش مشغول بوده، ولی همواره ایده‌ تأسیس برند «زیوا» و نمایش فرش ایرانی در قاب‌های مختلف را در سر می‌پرورانده است.

چطور شد تصمیم گرفتید زیوا را تأسیس کنید؟

من علاقه زیادی به طراحی فرش داشتم، به همین دلیل تحصیلاتم را در این رشته ادامه دادم. همسرم نیز هم‌رشته من و یک هم‌فکر و هم‌تیمی خوب برایم بود.

همیشه فکر می‌کردم چرا این همه طرح زیبای فرش، فقط روی زمین پهن می‌شود. من دوست داشتم این طرح‌های بدیع، همه‌جا دیده شود و این ایده‌ اولیه زیوا بود. این ایده، شش، هفت سال پیش به ذهنم خطور کرد و خیلی علاقه داشتم این کار را امتحان کنم، اما درگیری تحصیلی و بعد از آن مشغولیت به کار کارمندی، باعث شد دست به اجرای این ایده نزنم.

ولی یک روز تصمیم گرفتم که ایده‌ خود را به اجرا برسانم و دست‌به‌کار شدم. از دو سال پیش به‌صورت رسمی کار را شروع کردیم و از تیر ۱۴۰۰ تولیدات را به بازار عرضه کردیم. ایده‌ ابتدایی من اجرای کارهایی در ابعاد بزرگ و در اجزای داخلی ساختمان بود، اما این کار بسیار هزینه‌بر بود و من نیز تجربه‌ کافی در این زمینه نداشتم و سعی کردم در ابتدا ریسک کار را کم کنم.

همیشه فکر می‌کردم چرا این همه طرح زیبای فرش، فقط روی زمین پهن می‌شود. من دوست داشتم این طرح‌های بدیع، همه‌جا دیده شود و این ایده‌ اولیه زیوا بود.

اکنون کارهای تولیدی زیوا، محصولات کوچک‌تری برای طراحی داخلی منزل هستند؛ موتیف‌هایی از قطعات و نقش‌های مختلف فرش که با قاب‌های برنجی ترکیب شده‌اند و این قطعات تزئینی برای طراحی داخلی استفاده می‌شود.

چه نیازی در جامعه دیدید که چنین ترکیبی را برای تولید این محصولات خلق کردید؟

در حقیقت در ابتدای کار به نیاز جامعه فکر نکردم، آن‌قدر به زیبایی‌های فرش ایرانی علاقه داشتم که دلم می‌خواست نگاه خودم را به دیگران نشان بدهم و بگویم چگونه ممکن است فرش زیبای ایرانی، در جایی به‌جز روی زمین خودنمایی کند. خوشبختانه مورد استقبال مشتریان نیز قرار گرفت، ولی در ادامه مسیر سعی کردم محصولاتی را که فروش بیشتری داشت، بررسی کنم و در همان زمینه و کانسپت تولید کنم.

سرمایه اولیه این کار چقدر بود و چگونه آن را مهیا کردید؟

ما با سرمایه اندک شخصی این کار را شروع کردیم و چون یک ایده‌ جدید بود و قبلاً شبیه آن انجام نشده بود، سرمایه‌مان به‌صورت ذره‌ذره و بیشتر برای آزمون‌وخطا روی طرح‌ها و متریال‌های مختلف صرف شد. بخشی از سرمایه هم تلاش و جست‌وجوی من برای یافتن راهی جهت اجرای ایده‌ام بود.

به‌طوری که به یاد دارم روزی آن‌قدر از جست‌وجو در بین سازندگان و کارگاه‌ها خسته بودم که تصمیم گرفتم دست از کار بکشم، ولی استادکاری که در کارگاه آخر دیدم، به من گفت اگر این ایده‌ ذهن توست و توانسته‌ای ماکتش را بسازی، پس حتماً عملی می‌شود. بگرد و راهش را پیدا کن. سرمایه اولیه مقداری پول شخصی بود به‌علاوه تلاش فراوان برای یافتن بهترین راه‌حل و متریال جهت اجرای ایده.

از بازار کاری که در آن رقابت می‌کنید و مزیت رقابتی زیوا برایمان بگویید.

کاری که من انجام می‌دهم، کار کاملاً جدیدی است و شبیه آن تاکنون انجام نشده است. البته هر یک از محصولات زیوا یک اثر هنری محسوب می‌شود. اگرچه فرش متریال اصلی بسیاری از هنرهای تزئینی است و کسانی هستند که با فرش و فلز کار می‌کنند و زیور فرش می‌سازند، ولی ایده‌هایی که من در ترکیب فرش و فلز اجرا می‌کنم، کار را متفاوت می‌کند.

هدف من این است که با الهام از نقش‌مایه‌های فرش محصولات کاربردی پدید آورم و منبع این ایده‌ها، تجسم‌کردن نقش‌مایه‌های فرش در کاربری‌هایی جز فرش زیر پاست. من به‌دنبال لذت مشتری، از بدیع‌بودن و دیدن فرش و نقش‌مایه‌های فرش در جایی هستم که توقعش را ندارد.

هدف من این است که با الهام از نقش‌مایه‌های فرش محصولات کاربردی پدید آورم و منبع این ایده‌ها، تجسم‌کردن نقش‌مایه‌های فرش در کاربری‌هایی جز فرش زیر پاست.

زیوا در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

ما بیش از شش هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام داریم که با توجه به استقبال مخاطبان، کسانی که به محصولات زیوا علاقه‌مندند، تعداد زیادی از محصولات را خریداری کرده‌اند و ما با سرعت خوبی بلافاصله پس از تولید، محصولات را می‌فروشیم و در بسیاری مواقع سفارش‌ها را پس از ارائه نمونه ثبت می‌کنیم و سپس می‌سازیم و ارسال می‌کنیم.

چه چشم‌انداز و برنامه‌ای برای ادامه کار دارید؟

در درجه اول می‌خواهم ایده‌های بزرگی را که در ابتدا در ذهن داشتم و به‌دلیل تجربه کم و هزینه‌ زیاد، اجرایی نشد، محقق سازم و به‌صورت تخصصی به طراحی داخلی ورود کنم. سپس محصولات مختلف بر پایه فرش را وارد طراحی داخلی کنم.
افتتاح شو روم نیز در اولویت کارم است، زیرا دیدار رودررو و شنیدن بازخورد‌ها و هم‌صحبتی با مشتری، قطعاً به من در پیشرفت کارم بسیار کمک خواهد کرد.

چه مشکلاتی در مسیر رسیدن به این چشم‌انداز وجود دارد؟

مشکلات به‌صورت روزمره همواره وجود دارند، ولی من سعی می‌کنم مشکلات کوچکی را که در مسیر دارم، حل کنم تا بتوانم محصولات را به اجرا برسانم. اما مشکل من و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر، عدم ثبات قیمت و بالا رفتن لحظه‌ای قیمت مواد اولیه و دستمزد خدمات است، مخصوصاً مواد اولیه کار من که از فلزات است و نوسانات قیمت زیادی دارد. این باعث می‌شود که برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری محصولات سخت شود.

آیا به‌عنوان یک خانم چالش‌هایی در زمینه کاری خود داشته‌اید؟

واضح است که کار کردن مخصوصاً کارهایی که بخشی از آن کارگاهی انجام می‌شود، در ایران برای آقایان راحت‌تر است و من نیز چالش‌هایی به واسطه‌ جنسیتم داشته‌ام. با توجه به اینکه کارهای خرید ورق‌ها و کارگاه‌ها، همه مردانه هستند و فضای مردانه بر آن حاکم است، چالش‌ها بیشتر نیز می‌شود. ابتدای کار برایم خیلی سخت بود، ولی با مشورت با استادان کار و افراد اهل فن، توانستم مسیر را بیابم و آن را با توان زنانه خود پیش ببرم و خدا را شکر تا الان توانسته‌ام کار را به انجام برسانم.

آیا توصیه‌ای برای خانم‌های شبیه خودتان دارید؟

من در درجه اول به همه خانم‌ها توصیه می‌کنم که علاقه‌ خود را بشناسید و در راه‌اندازی و ادامه کسب‌وکار عنصر علاقه را دست‌کم نگیرید. عمر ما کوتاه‌تر از آن است که علاقه‌ خود را نادیده بگیریم و کاری را که دوست نداریم، انجام دهیم و هدف‌هایمان را کنار بگذاریم. ریسک کنید و نترسید؛ وقتی قدم‌های اولیه را بردارید، مسیر برای شما هموار می‌شود.

نکته دیگر اینکه، تعلل نکنید! اگر علاقه‌ خود را می‌دانید، زودتر شروع کنید. هر چقدر زودتر شروع کنید، حسرت کمتری دارید و احتمال موفقیت‌تان بالاتر می‌رود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/afad
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.