کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ناهنجاری‌های سیاره زمین و تمدن‌های باستانی

از سه هزار سال پیش مردمی داریم که در بسیاری از نقاط کره زمین کشاورزی تهاجمی انجام می‌دهند

با چیرگی موضوعاتی مانند تغییرات آب‌وهوا، گرمایش جهانی و انرژی‌های تجدیدپذیر بر گفت‌و‌گوهای ملی، به‌راحتی می‌توان آنها را منحصر به دنیای مدرن دانست؛ اما یک پژوهش گروهی نشان می‌دهد که انسان‌های نخستین از 10 هزار سال پیش در سراسر جهان در حال دگرگون کردن و تأثیرگذاری بر محیط‌های خود بودند.

گری فاینمن، متصدی انسان‌شناسی در موزه فیلد و یکی از 250 نویسنده این پژوهش می‌گوید: «با استفاده از داده‌های جمع‌سپاری‌شده می‌توانیم ببینیم که از حداقل سه هزار سال پیش استفاده از زمین چه تغییرات زیست‌محیطی‌ای ایجاد کرده و این بدان معناست که مشاهده تأثیر انسان بر محیط زیست به عنوان یک پدیده جدید، بیش از اندازه بر گذشته نزدیک متمرکز شده است. برای درک بحران آب‌وهوایی کنونی، باید تاریخ تغییر محیط‌های انسان‌ها را درک کنیم.

انسانها حدود 12 هزار سال پیش به طور کلی در جست‌و‌جوی غذا بودند و به شدت و اندازه کشاورزان با محیط‌های پیرامون خود تعامل نداشتند؛ اما می‌بینیم از سه هزار سال پیش مردمی داریم که در بسیاری از نقاط کره زمین کشاورزی تهاجمی انجام می‌دهند. انسان‌ها در این دوره برای کاشت غذا و اهلی کردن گیاهان و حیوانات شروع به پاک‌سازی جنگل‌ها کردند. دامداران اولیه نیز با پرورش انتخابی، محیط اطراف خود را تغییر دادند.»

رایان ویلیامز، رئیس مردم‌شناسی موزه فیلد و یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: «ما شاهد یک مسیر تسریع‌شده از تأثیرات زیست‌محیطی بودیم. در حالی که سرعت تغییر محیط در حال حاضر بسیار شدیدتر است، اثراتی را می‌بینیم که انسان هزاران سال پیش بر زمین گذاشته است.»

این مطالعه به رهبری لوکاس استفنز از دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد و بخشی از یک طرح بزرگ‌تر به نام ArchaeoGLOBE است که در آن از نظرسنجی‌های آنلاین برای گردآوری اطلاعات از کارشناسان منطقه‌ای استفاده می‌شود؛ آنها درباره چگونگی تغییر کاربری زمین در طول زمان در 146 منطقه مختلف سراسر جهان نظر می‌دهند. کاربری زمین می‌تواند هر چیزی از شکار و گردآوری گرفته تا کشاورزی و چرای حیوانات باشد و مشخص است برخلاف تصور بسیاری از افراد، آن‌گونه نیست که هیچ اثری از روش‌هایی که مردم باستان از آن استفاده می‌کردند، باقی نمانده باشد.

در حالی که تغییرات آب‌وهوایی و تخریب محیط زیست امروزی سریع‌تر و در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از آنچه که جهان تاکنون دیده اتفاق می‌افتد، فاینمن خاطرنشان می‌کند که این مطالعه به ارائه یک زمینه تاریخی برای مشکلات امروز کمک خواهد کرد؛ «چنین تمرکزی بر تفاوت زمان حال با گذشته در علم معاصر وجود دارد.

این پژوهش با نشان دادن اینکه تغییرات سریع‌تری در کاربری زمین در دوران اخیر صورت گرفته است، دیدگاهی متضاد نیز برای آن ارائه می‌دهد. انسان‌ها برای مدت طولانی این کار را انجام داده‌اند و این الگوها از سه هزار سال پیش شروع شده است.‌ این یافته‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی که ما امروز با آنها روبرو هستیم، ریشه‌ای عمیق دارند و برای حل‌شان به راه‌حل‌هایی فراتر از راه‌حل‌های ساده نیاز داریم. نمی‌توان این موارد را نادیده گرفت.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zdxs
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.