کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نسل تازه استارتاپ‌ها در راهند

چرا شرکت کردن یا نکردن کسب‌وکارهای بزرگ در الکام‌استارز اهمیت زیادی ندارد

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های آدم‌ها و کسب‌وکارها برای حضور در رویدادهای مختلف آشنا شدن با نام‌ها و برندهای تازه است. نام‌هایی که از فضای نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند تا خود و خدمات و البته توانایی‌ها و قدرت کسب‌وکارشان را به ذی‌نفعان مختلفشان از مردم گرفته تا رقبایشان نشان دهند.

جذابیتی که باعث شده تا رویدادهای مختلف ازجمله رویدادها مرتبط با کسب‌وکارهای نوآور و استارتاپ‌ها، همیشه برای اصحاب رسانه و فعالان و گیگ‌های اقتصاد نوآوری فرصت تازه‌ای باشد برای کشف و نقد و تحلیل نوبرها و نورسیده‌ها.

وجه تمایزی که در سال‌های پایانی دهه 90 زیر سایه یک لیست تکراری از کسب‌وکارهایی که بنیان‌گذاران آن‌ها از رویدادی به رویداد دیگر و از نشستی به نشست دیگر می‌رفتند به شدت تضعیف شد و رویدادهای این حوزه را به جای نشستن در مقام ارزشمند آوردگاه‌هایی برای معرفی استعدادها و برندهای خوش‌آتیه، به تریبونی برای بازگویی داستان موفقیت‌های تکراری یا مطالبات کسب‌وکاری بزرگ‌تر‌ها تبدیل کرد. این‌ها را گفتم تا برسم به موضوع اصلی این نوشتار که یکی از رویدادهایی از همین دست است.

نمایشگاه الکامپ و در کنار آن نمایشگاه الکام‌استارز از 18 تا 21 تیرماه برگزار می‌شود. نمایشگاهی که در سال‌های اخیر پاتوقی بوده برای کسب‌وکارهایی که بخش زیادی از آن‌ها حیات اقتصادی و کسب‌وکاری‌شان را در اقتصاد نوآوری تعریف کرده‌اند. کسب‌وکارهایی که سهم آن‌ها از تولید ناخالص ملی در حال افزایش است و نشانه‌هایی از جهش این سهم در سال های پیش رو هم دیده می‌شود.

الکامپ اما در چند سال اخیر و با اضافه شدن استارتاپ‌ها و کسب وکارهای نوآور اقتصاد دیجیتال و آنلاین به ادبیات اقتصادی کشور بخشی را مختص آن‌ها تعریف کرده تا آن‌ها بتوانند کمی مشخص‌تر و برجسته‌تر خود و خدمات و برندشان را معرفی کنند.

بخش الکام‌استارز که خیلی زود به دلیل موج استارتاپی که در کشور راه افتاد به یکی از جذابیت‌های الکامپ بدل شد و فرصتی را هم برای کسب‌وکارهای نوپا و کمترشناخته‌شده به وجود آورد تا هم ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان بالقوه و بالفعل خود بگیرند و هم رقبا و دیگر ذی‌نفعان کسب‌وکاری خود را بشناسند.

امسال و بعد از یک توقف یک‌ساله در برگزاری این نمایشگاه سازمان نظام‌ صنفی رایانه تهران تصمیم گرفته الکامپ و الکام‌استارز را برگزار کند. برگزارکنندگان می‌گویند تصمیم گرفته‌اند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک سو و هیبرید کردن (برگزاری همز‌مان به صورت آنلاین و حضوری) الکام استارز و البته کم کردن ظرفیت ثبت‌نام و استفاده از فضاهای فیزیکی بیشتر؛ نمایشگاهی امن برگزار کنند.

اما فارغ از تغییر و تحولات ناشی از کرونا که این روزها تقریبا همه رویدادهای استارتاپی و غیراستارتاپی را تحت شعاع قرار داده نکته دارای اهمیت این است که برگزارکنندگان الکامپ و به‌ویژه الکام‌استارز توجه کنند که رویدادهایی از این دست اگر نتواند به محملی برای معرفی و شناسایی نام‌ها و ایده‌ها و تیم‌های جدید ختم شود یکی از اصلی‌ترین کارکردهای خود را که توسعه کمی و کیفی اکوسیستم نوآوری کشور است از دست خواهد داد.

اکوسیستمی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سه سال گذشته درجا زده و در چند اسم محدود خلاصه شده و مدت‌هاست که نام‌ها و چهره‌های جدید به خود ندیده است. عارضه‌ای که اگرچه بخشی از آن ناشی از رکود اقتصادی کشور و متوقف شدن جریان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بوده

اما درصد قابل ملاحظه‌ای از آن به یک‌طرفه شدن تمرکز و توجه مدیران دولتی و برگزارکنندگان رویدادهایی از این دست به تعدادی معدود از آدم‌ها و کسب‌وکارهاست که دیگر نه تنها استارتاپ نیستند بلکه خود اذعان می‌کنند کسب‌وکارهایی شرکتی با بوروکراسی‌های بزرگ شده‌اند که نه‌تنها آوردن آن‌ها در دسته استارتاپ‌ها دردی از گرفتاری‌های آن‌ها دوا نمی‌کند بلکه چندان مطلوب استراتژی‌ها و برنامه‌ها و چشم‌اندازهای آن‌ها هم نیست.

از این رو به نظر می‌رسد اگر برگزارکنندگان الکام‌استارز 400 بتوانند راهی را در پیش بگیرند که کسب‌وکارهای کمتر دیده و شناخته‌شده اکوسیستم استارتاپی امکان و فرصت حضور و البته برندسازی در این نمایشگاه را پیدا کنند، از عارضه سال‌های اخیر فاصله گرفته و تا حدود زیادی امکان ارجاع به کارکردهای سازنده و پیش‌برنده رویدادهای استارتاپی بیشتر از قبل خواهد شد.

باید رسانه‌ها و فعالان مختلف اکوسیستم نوآوری کشور در پایان این سال از خود بپرسند چقدر در معرفی کسب‌وکارها و استارتاپ‌های تازه که هم در حوزه‌های متنوعتر کسب‌وکاری و هم با تیم‌ها و ایده‌های تازه‌نفس‌تر به میدان آمده بودند نقش داشته‌اند.

زمان آن رسیده کسب‌وکارهای بزرگ‌تر که در قضاوتی مهربانانه به آیکون‌ها و الگوهای موفقیت و در قضاوتی نقادانه‌تر به کلیشه‌های موفقیت بدل شده‌اند را به حال خود گذاشت تا راه تازه‌شروع‌شده شرکت‌داری‌شان را در پیش بگیرند و به کوچک ترها و نوآورهای تازه از راه رسیده سلام کرد و خوشامد گفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/46ln
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.