کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در آخرین لحظات خروجی گرفتن از شماره اول هفتهنامه که با رضا جمیلی و بقیه بچههای تحریریه به نام این ستون فکر میکردیم، به ایده EndUP رسیدیم و آن را «سرانجام» ترجمه کردیم. EndUp را در ادامه مفهوم StartUP میدانیم.
اگر در سالهای گذشته مدام از شروع کردن صحبت شده، حالا اینجا قرار است درباره سرانجام صحبت کنیم. از نو شروع کردن و حتی از صفر شروع کردن در سالهای گذشته به یک ارزش تبدیل شده است؛ امیدوارم بتوانیم بهمرور مفاهیم جدیدی را وارد ادبیات کارآفرینی ایران کنیم.
تصور میکنم در سالهای گذشته حجم روبهرشد مفاهیم کسبوکارهای نوین باعث شده که کسبوکارهای سنتی زیر سایه آنها قرار بگیرند؛ تا حدی که بسیاری از کسبوکارهای سنتی برای اینکه نشان دهند تغییر را درک کردهاند، مجبور شدهاند ظاهر استارتاپی به خود بگیرند، در حالی که هیچ نیازی نیست کسبوکارهای سنتی راه رفتن خود را فراموش کنند! چیزی که اهمیت دارد میزان استفاده از نوآوری است.
کسبوکارهای موفق اساسا در سه دسته قرار میگیرند: آنهایی که به اندازه کافی سرمایه دارند که از سرمایه خلق ارزش کنند؛ آنهایی که کارایی بالایی دارند و با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را ارائه میدهند؛ و در نهایت کسبوکارهایی که نوآوری را به خدمت میگیرند و بخشی از اقتصاد نوآوری را میسازند.
آمریکاییها و اروپاییها در دسته اول و چینیها و هندیها در دسته دوم قرار میگیرند. طبیعی است که هر دو دسته هم تلاش میکنند دستی بر نوآوری داشته باشند. ما در ایران به دلیل عدم دسترسی به سرمایه و البته ناتوانی در کارایی، چارهای جز توجه بیشتر به نوآوری نداریم.
حتی مایی که تلاش میکنیم رسانهای در زمینه نوآوری منتشر کنیم هم باید بتوانیم نوآوری را به خدمت بگیریم و مفاهیمی را که از آنها صحبت میکنیم، به شیوهای نوآورانه ارائه کنیم. انتخاب قطع نامتعارف این هفتهنامه تلاشی است در این زمینه. ما تلاش میکنیم با کمک گرفتن از یک صفحهآرایی متفاوت به شیوهای اثربخش محتواها را ارائه کنیم.
به همین دلایل است که در هفتهنامه کارنگ نقشی جدید و غیرمعمول برای رسانههای چاپی تعریف شده با عنوان مدیر محصول؛ در کارنگ نقشهای متفاوتی نسبت به رسانههای مرسوم خلق کردهایم. بخشی از این نقشها هنوز جایگاهشان خالی است و در ادامه آنها را هم اضافه میکنیم. ولی آن چیزی که لازم است بگویم این است که در ساختار فعلی تحریریه هفتهنامه کاملا مستقل از بخشهای دیگر تعریف شده.
به عبارتی تلاش میکنیم تحریریه کارنگ یک تحریریه حرفهای و کاملا مستقل از سایر بخشها باشد. شبکههای اجتماعی و کانالهای دیجیتال نیز بخش دیگری هستند که در زیرمجموعه محصول قرار میگیرند؛ نسخه چاپی هفتهنامه هم از نظر ما خود یک محصول است که از طریق مدیریت هنری، چاپ و حتی مواردی مانند توزیع تلاش میکنیم طعم شیرین یک رسانه چاپی را زنده نگه داریم.
امیدواریم بتوانیم در هفتهنامه کارنگ در زمینه اقتصاد نوآوری تأثیرگذار و جریانساز باشیم و قطعا برای این موضوع نیاز داریم خودمان هم با نگاه به «سرانجام»، روشهای اثربخشتری را به کار ببریم.