رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نقش چشم‌گیر فناوری اطلاعات در زندگی

فناوری اطلاعات متکی بر فکرافزار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یادداشتی از مهدی سالم، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات\ اگر بخواهیم به زبان ساده مفهوم فناوری اطلاعات را توضیح دهیم، بهترین تعریف این است که بگوییم فناوری اطلاعات، کاربرد رایانه و فناوری برای استفاده از داده‌ها و اطلاعات است. اما اگر بخواهیم تعریف تخصصی‌تری داشته باشیم، باید بگوییم که در فناوری اطلاعات ابزارهای فناورانه‌ای به کار گرفته می‌شود تا اطلاعات جمع‌آوری و نگهداری‌، پردازش و ذخیره‌شده، توزیع و انتقال پیدا کنند. همچنین باید راهکارهایی تعریف شود تا امنیت این اطلاعات محفوظ بماند.

در واقع این علم متکی به سخت‌افزار، نرم‌افزار و البته مهم‌تر از همه، فکرافزار است. یعنی نقش مدیریت دانش در آن کاملاً جدی است تا بتوان به بهترین شکل از این فناوری مدرن در زندگی بهره برد. البته مفهوم فناوری اطلاعات در خودش نهفته است. اگر فناوری را کاربردی‌کردن علم تعریف کنیم و اطلاعات را هم داده‌های پردازش‌شده، به تعریفی می‌رسیم که در بسیاری از مقالات نیز از آن استفاده می‌شود و آن فناوری اطلاعات علمی برای مدیریت و پردازش اطلاعات است.

زمانی که می‌خواهیم به فناوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT بپردازیم، یک مقوله دیگر را نیز اضافه می‌کنیم. اینجا دستگاه‌ها یا سخت‌افزار دارای جایگاه ویژه‌ای می‌شوند. در واقع در ICT ما سخت‌افزار، شبکه‌ها و صنایع مربوط به آنها را به کار می‌گیریم تا اطلاعات جمع‌آوری، ذخیره و پردازش‌شده زیر سایه یک چتر امنیتی قوی و برای هر نوع استفاده یا ارتباطی به کار گرفته شوند. ترکیب این دو، اطلاعات را قابل استفاده و ارزشمند می‌کند. یعنی اگر ما IT یا فناوری اطلاعات داشته باشیم، سرویس‌ها و خدمات زمانی قابل استفاده و بهره‌برداری هستند که شبکه و دستگاه‌های ارتباطی وجود داشته باشند.

اما برای کاهش شکاف بین مفهوم جهانی فناوری اطلاعات و آنچه در ایران در عرصه عمل انجام شده، چه راهکارهایی وجود دارد؟ در ایران از برنامه چهارم توسعه، به‌طور پیوسته تلاش شده تا فناوری اطلاعات و ارتباطات پابه‌پای توسعه آن در دنیا پیش برود. ما از بخش‌هایی از دنیا عقب هستیم، اما توسعه زیرساخت‌ها، در سال‌های اخیر هم غیر قابل انکار است و برگ‌های درخشانی در کارنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان مسئول و متصدی توسعه حکمرانی هوشمند درج شده است.

بزرگداشت روز ملی فناوری اطلاعات از این منظر اهمیت دارد که امروزه فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی برای بهره‌مندی از این فناوری نقشی استراتژیک در همه ابعاد دارد؛ چه در توسعه دولت هوشمند و چه در زندگی افراد جامعه. شاخص توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی در دنیای امروز از مهم‌ترین ملاک‌های رتبه‌بندی کشورها و نظام زیرساختی آنهاست. این روز بهانه‌ای برای یادآوری اهمیت این فرصت است.

در وزارت ارتباطات در تلاش هستیم ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور توزیع شود که انقلابی عظیم در این حوزه است. ما معتقدیم با این تعداد پورت که به خانه‌ها، ادارات و سازمان‌ها می‌رسد، همه کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد. در دنیای امروز و با توجه به نقش چشم‌گیر فناوری اطلاعات در زندگی نوین که از ابتدای روز مردم در هر جایگاهی در حال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، این امر یک ضرورت است. به‌زودی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تکمیل خواهد شد، اما هنوز تمامی دستگاه‌ها از اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و این یکپارچگی استقبال نکرده‌اند؛ برخی دستگاه‌ها همچنان به شیوه سنتی حفظ اطلاعات و آمار و داده‌های خود علاقه‌مند هستند و این یکی از موانع توسعه دولت هوشمند در این سال‌ها بوده است.

ما معتقد هستیم که در سال‌های گذشته کمتر به توسعه فناوری اطلاعات پرداخته شد و اصلی‌ترین برنامه‌های ما برای کاهش فاصله بین حرف و عمل این است که بتوانیم با ایجاد سرویس‌ها و خدمات جدید، توسعه و تحول دیجیتال؛ کیفیت زندگی مردم را ارتقا بخشیم.

طبق برنامه‌ای که ما دنبال می‌کنیم، باید سهم اقتصاد دیجیتال در کشور به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. این سهم اکنون حدود چهار الی شش درصد است، ولی ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا سه سال آینده، یعنی سال ۱۴۰۴ این سهم به ۱۰درصد برسد. در برخی کشورها این نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.

تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال گام بلندی بود که امیدوار هستیم زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باشد. بر اساس اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، همه اختیارات هیئت وزیران و رئیس‌جمهوری در موضوع اقتصاد دیجیتال به این کارگروه تفویض شده و مصوبات آن عین مصوبات هیئت‌ وزیران است و تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود، به منزله تصمیم رئیس‌جمهوری است. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم موانع کسب‌وکارهای دیجیتال را با سرعت بیشتری رفع کنیم. رفع موانع بر سر راه مجوزهای کسب‌وکار که این اواخر خیلی هم سروصدای رسانه‌ای به پا کرد، از نتایج این برنامه‌ریزی‌هاست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5zpq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.