نوآوری وونولو کوکاکولا را نجات داد

75 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

همه ما کمپانی کوکاکولا را می‌شناسیم. شرکت آمریکایی تولیدکننده نوشابه که در زمینه تولید، خرده‌فروشی و بازاریابی نوشیدنی‌های غیرالکلی فاصله زیادی با رقبای خود دارد. این شرکت که قدمتی 129 ساله دارد، مسائل بازار فروش و رقابت خود را به استارتاپ‌‌ها واگذار کرده و به دنبال آن پروژه‌های متعددی را با آن‌ها کلید زده است.

کوکاکولا همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های CPG با معضلی به نام out of stocks روبه‌رو است، یعنی موقعیتی که خریدار در مغازه حضور پیدا می‌کند اما کالای مورد نیاز او در طبقات وجود ندارد. با توجه به این نکته که کوکاکولا محصولات خود را از طریق بیش از 50 میلیون مرکز خره‌فروشی در بیش از 200 کشور دنیا به فروش می‌رساند، معضل out of stock میلیاردها دلار از درآمدهای این شرکت کم می‌کند.

از این رو مسئولان کوکاکولا سراغ استارتاپی به نام وونولو (Wonolo) رفتند تا برای آن‌ها پلتفرمی طراحی کند که به محض ایجاد تقاضا در خرده‌فروشی‌ها، طبقات فروشگاه‌ها خالی نماند و میزان تقاضا نیز به صورت دقیق پیش‌بینی شود. این همکاری نتیجه‌بخش بود و با این حرکت نوآورانه، کوکاکولا موفق شد بیش از 75 درصد در هزینه‌های زنجیره تأمین خود صرفه‌جویی کند و پوشش محصولاتش نیز تا 25 درصد بالا رفت. از سوی دیگر وونولو نیز توانست 7/5 میلیون دلار بر ارزش سهام خود بیفزاید.

چرا شرکت بزرگی مثل کوکاکولا باید برای حل مسائل خود به استارتاپ‌های کوچک مراجعه کند؟ دیوید باتلر، معاون نوآوری‌های این شرکت می‌گوید: «علت را باید در انعطاف‌پذیری جست‌و‌جو کرد. هر شرکت بزرگی که سال‌ها با مدل‌های اقتصادی رایج به موفقیت رسیده، لزوما در ادامه نمی‌تواند موفق عمل کند و دچار چالش می‌شود. در حالی که استارتاپ‌ها در این موقعیت با سرعت بالا و انعطاف‌پذیری‌شان به‌سرعت می‌توانند راه‌حلی برای مسئله بیابند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xlrx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.