نورگیری که آب دریا را شیرین می‌کند

درباره طرحی که جایزه لکسوس را برد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

از هر سه انسان ساکن زمین، یک نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد. این آمار را یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند و به نظر می‌رسد همه‌گیری کرونا فقط شرایط را بدتر کرده است. واضح‌ است که فراهم‌ کردن آب سالم برای همه از مبرم‌ترین مسائل بهداشت عمومی است. حالا یک دانشجوی معماری می‌گوید راهکاری برای این مسئله یافته که تولیدش ارزان و استفاده‌اش رایگان است.

هنری گلوگائو، دانشجوی معماری، نورگیری ساخته است که در کنار نور، آب آشامیدنی هم تولید می‌کند. جالب‌تر آنکه او دانشش را به مردم محلی در شیلی هم منتقل کرده است تا آن‌ها بتوانند نورگیرهایشان را با مصالح محلی مثل بطری‌های پلاستیکی قدیمی بسازند.

این دستگاه چطور کار می‌کند؟
این نورگیر آب‌شیرین‌کن خورشیدی با تبخیر آب دریا به وسیله گرمای خورشید کار می‌کند. در طول روز آب دریا از طریق لوله‌ای به نورگیر کاسه‌ای‌شکل سرازیر می‌شود. سپس نمک و آلاینده‌ها از آب حذف می‌شود و آب آشامیدنی پاک از شیری که در پایین نورگیر وجود دارد، خارج می‌شود. آب‌نمک باقی‌مانده هم «باتری نمکی» را می‌سازد که نور را در شب تغذیه می‌کند.

هنری طراحی‌اش را با الهام از سفری به حومه‌شهرهای شیلی به‌ عنوان بخشی از کار کارشناسی‌ ارشدش در آکادمی سلطنتی دانمارک انجام داد. او می‌گوید: «یکی از بنیادهای طراحی من، ایجاد رابطه با سازمان‌های مردم‌نهاد محلی بود. آن‌ها هم تحقیقات زیادی در اختیارم گذاشتند و هم درباره زندگی در این سکونتگاه‌های غیررسمی به من آگاهی دادند.»سازمان مردم‌نهاد محلی «تکو» به هنری اعلام کرد که در شیلی هرروز ۱۰ خانواده به دلیل نداشتن استطاعت مالی مسکن رسمی، به حومه‌ها نقل مکان می‌کنند. علاوه بر این، همه خدمات آب و برق در این کشور خصوصی شده است و در بین کشورهای آمریکای لاتین، شیلی بالاترین قیمت آب را دارد. خشم از سطح بالای نابرابری و هزینه‌های زندگی حتی منجر به اعتراضات خشونت‌آمیزی در اکتبر ۲۰۲۰ هم شد. هنری برای کمک به دسترسی مردم کم‌درآمد به آب رایگان و سالم، به آن‌ها یاد داد که چگونه نورگیرهای موقتی برای تصفیه آب بسازند.

آینده‌ای روشن در پیش است
نورگیر آب‌شیرین‌کن خورشیدی فینالیست مسابقه طراحی ۲۰۲۱ شرکت لکسوس هم شده است؛ این رقابت‌ با هدف توانمندسازی انسان‌ها در ساخت چیزهای خوب برای آینده انسان و زمین برگزار می‌شود. تأثیر مثبت پروژه‌ها بر جوامع انسانی معیار راهیابی به مرحله نهایی و دریافت جایزه است.

هنری تحصیلاتش را تمام کرده و مشغول کار معماری است اما همچنان توانایی‌اش را برای ساخت چیزهای خوب استفاده می‌کند. او می‌گوید: «من به ‌عنوان یک طراح می‌خواهم به توسعه مهارت‌هایم ادامه بدهم و به این فکر کنم که چطور می‌توانیم در آینده برخی از این چالش‌های جهانی را مرتفع کنیم و به این می‌اندیشم که چگونه می‌توانیم شروع به کار با اکوسیستممان در محیط‌های اطرافمان کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o113
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.